Stjärnhimlen över Göteborg - Sebastian Darrell

Bilder från galleriet
Post Reply
Sebdar
Posts: 2
Joined: 2011-09-17 22:31:26
spamtest: JA

Stjärnhimlen över Göteborg - Sebastian Darrell

Post by Sebdar »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 1*15sek
Fotograf: Sebastian Darrell
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Har precis börjat lära mig DSLR fotografering efter att ha kört webkamera varianten med mitt teleskop. Här är en bild jag tog ute vid havet i Göteborg, den ljusstarka stjärnan ute till höger är Vega.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Sebdar
Posts: 2
Joined: 2011-09-17 22:31:26
spamtest: JA

Re: Stjärnhimlen över Göteborg - Sebastian Darrell

Post by Sebdar »

Ge gärna kritik på mina bilder, jag har inte sysslat med astronomi i ens ett år, och vill gärna lära mig.
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Stjärnhimlen över Göteborg - Sebastian Darrell

Post by Yayks »

Okey håll idig ;)

Det ser bra ut :good: ser att du fångat något lite till vänster om centrum i bilden kanske ett litet skräp som fallit ned mot oss (ett sträck i bilden).
Ett gäng flera bilder och du kan börja stacka dem, Deep sky stacker finns att lada ned gratis på nätet, programmet är det bästa på stackning ibland de gratis varianter som jag hittat och som har en inlärnings tröskel som är acceptabel för att komma igång, sen har jag personligen lite bekymmer med att lyfta fram nebulositet med programet, men som upphovs mannen poängterar så behövs ytterligare bildbehandling göras men annan mjukvara, jag använder GIMP som då är fri att ladda ned, nackdelen med detta är att den bara tar 8 bitars tiff och dss ger som lägst 16 bitar och då faller ytterligare info bort så...

Lägg gärna till vilken kamera, objektiv, teleskåp, iso du använt i bildinfon.
Sebdar
Posts: 2
Joined: 2011-09-17 22:31:26
spamtest: JA

Re: Stjärnhimlen över Göteborg - Sebastian Darrell

Post by Sebdar »

Tackar!

Jag försökte lägga till den infon, men kunde inte i galleriet välja någonting på dessa punkter...

Kamera: Canon EOS 1100D med tillhörande EF-S 18-55mm III
Teleskop: Inget för denna bilden
ISO: 1200
Post Reply