Grön blixt - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Grön blixt - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Grön blixt
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 70-200/2,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: En grön blixt syntes under några sekunder när solen gick ner i kväll.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by Paul Schlyter »

Snyggt!

Nästa gång får du prova att filma, så koam du efteråt välja mellan många fler bilder. Eller kanske behålla det som en film.

Ett tips: försök fånga detta uppifrån Kaknästornet. Dom stänger utsikten kl 21 måndag-lördag, och då har ju solen hunnit gå ner. Detta fenomen syns bättre ju högre upp man befinner sig.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Paul.
Det är svårt att pricka in gröna och blå blixtar så då får jag troligtvis lösa årskort till Kaknästornet.
I det här fallet var det verkligen några turskott för jag såg genom kamerasökaren hur det strålade i grönt mot slutet av solnedgången och han precis ta några olika exponeringar.
Detta är den tydligaste blixten jag har observerat under de senaste 6-7 åren.
Ofta kan man missta sig på kromatisk aberration eller atmosfärisk brytning.
Under den partiella solförmörkelsen den 4 dec 2010 fick jag med en trolig blå blixt.

/*Peter R
_MG_1122_crop-4H.jpg
_MG_1122_crop-4H.jpg (105.69 KiB) Viewed 5189 times
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by Paul Schlyter »

"Ofta kan man missta sig på kromatisk aberration eller atmosfärisk brytning" -- atmosfärisk brytning **är** en form av kromatisk aberration! Vår atmosfär är knappast en akromat.... :-)

Det är svårt att se gröna blixten från nära marken, ja, men det är betydligt lättare från högre höjder. Där kan det synas de flesta kvällar atmosfären är tillräckligt klar för att solen ska synas ända ner till horisonten.

Om du besöker t.ex. New York nångång ska du absolut försöka se detta från utsiktsbalkongen på Empire State Building. Nu finns det många andra, högre, skyskrapor i andra städer, men på Empire State Building finns en ute-balkong -- instängslad förstås för att hindra att folk hoppar, men ändå. Tvingas man se detta genom glas vet man inte hur den optiska kvaliteten blir.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Jag har sett "green flash"2X från strandpromenaden i Visby när solen går ned i Östersjön. Har tyvärr ingen dokumentation annat än i min hjärnas hårddisk :D
-Magnus
Arik
Posts: 28
Joined: 2011-10-15 23:22:11
spamtest: JA

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by Arik »

Underbart att se! :good:
Jag har försökt flera gånger att få syn på en sådan men aldrig lyckats, desto mer ta kort på den.
Grattis till bilderna!
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Den mest spektakulära Gröna Glimten jag bevittnat såg jag ombord en Boeing 747. I juni 2004 var jag på väg hemåt från Australien (för att se venuspassagen) och befann mig mellan Julön och Java, ovanför Javagraven i Indiska Oceanen. Trots att solen var på väg ned var den fortfarande bländande ljus pga den tunna luften. Solens sista strålar var smaragdgröna i uppemot 5 sekunders tid. Inte nog med att planet flög på 10400 meters höjd, så färdades det mot NW, i stort sett mot solnedgången och förlängde därmed fenomenet rejält. Försökte se Gröna Glimten även vid soluppgången nästa morgon över Kazakstan, N om Kaspiska havet, men tyvärr låg RollS-Royce motorn precis i vägen för soluppgången!

Venus syntes hur enkelt som helst 8º från solen och det var fem dagar innan venuspassagen.

/Timo K
freddeg
Posts: 42
Joined: 2007-02-09 08:43:34
Location: Örnsköldsvik

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by freddeg »

Hej Peter och grattis till att du lyckades fånga "gröna blixten" på bild!
Jag har aldrig själv sett detta fenomen. Paul har ju gett några tips om hur man kan förbättra chanserna.
Jag ska hålla ögonen öppna.
Mvh.
Göran Fredriksson
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by Peter R »

Trevligt att läsa om era observationer vilket bekräftar att det är ett ganska sällsynt fenomen.
För många år sedan och inspirerad av Jules Vernes "Den gröna strålen" försökte jag ofta se den uppifrån klippor i Bretagne när solen gick ner i Atlanten. Jag levde med den ganska vackra missuppfattningen att det var precis efter solnedgången som en sista stråle kunde passera genom det krökta havets ytskikt och blixtra till i grönt. Därför var min uppmärksamhet inte på topp förrän efter solnedgången vilket kan förklara de upprepade misslyckanden :-)

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Grön blixt - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Peter, trevligt se Gröna Glimten dokumenterad då solen inte gått ned under en havshorisont utan avlägsna träd istället. Det visar att fenomenet inte behöver uppträda exakt vid horisonten. Ett par gånger har jag sett den Gröna Blixten över land men det har skett över en platt ökenhorisont.

/Timo K
Post Reply