ngc281 Packman - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

ngc281 Packman - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: ngc281 Packman
Exponering: 115:60:40 HA:OIII:S2 i hubble palett
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXV-H9
Kommentar: En liten bit av Pacman fick man med.Hade planer på att försöka få en natt till på den nu när månen ändå är framme. Men diset och dimman har seglat in varje kväll. Kanske fyller på mer exp tid på den i framtiden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: ngc281 Packman - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Fina detaljer du fått fram på denna bild. Hubblepalleten ser också välbalanserad ut. Lite disig och mjuk är den precis som du säger men det hela är ju en kombination av litet chip (vilket gör att du är tvungen att presentera bilden i full storlek) , lång brännvidd och då säkert dis också.

Ser ut som ni fått och får ett par fina nätter! Här var det perfekt väder i går natt! Ser en ljusning på att jag ska få mina grejor innan månadens slut! :S

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ngc281 Packman - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Verkligen goda nyhet Micke!

Ska bli skoj följa dina framtida framsteg .För det får man väl säga det blir med en bra montering.

Märkligt det alltid ska bli klart när månen är så stark. Då går det nästan bara ta såna här smala bilder. De blir ju blåa och granna visserligen dessa mini hubbles samt mycket detaljer skymtar fram i dem men rent bildtekniskt föredrar jag nog ändå en hederlig lrgb bild att sätta tänderna i. Gärna då med med halfa i.
Hitta en manual för dessa hubble färgbilder som det var enkelt att följa. http://bf-astro.com/hubbleP.htm .
Dessa bilder är betydligt enklare processa än när man försöker få en naturlig look på på en lrgb + ha bild.

Men som sagt vid fullmåne är det ett gott alternativ.

Bengt
Post Reply