IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC5070 Pelikannebulosan
Exponering: 19x10min
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 383 LC
Kommentar: Tror att jag kan lägga ut den här nu, efter att ha fått ihop ca 3h. Den kanske behöver lite till, men nu börjar den ändå se ok ut. Kanske lägger jag på någon timme till framöver.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Peter R »

Riktigt snyggt med subtila nyanser.
Möjligtvis tycker jag att din svärta ligger lite väl högt vilket gör att du inte använder det dynamiska omfånget fullt ut.
Har du använt reducer? Vill gärna också höra vad du har använt för montering. Du verkar ju inte ha några problem med 10 min följe.

/*Peter R
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by int0x21 »

Riktigt snyggt.
Jag är ochså lite nyfiken på monteringen
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Tack ska ni ha. Bilden är, än så länge, en snabb nattlig produkt. Ska väl se över den i kväll när jag kommer hem. Så bör den nog få någon timme till, speciellt som där ligger en del månsken från den första kvällen.

Jag använder en TS flattener, alltså ingen reducer och får då 770mm brännvidd. Med helt rätt kameraplacering får jag klotrunda stjärnor ända ut i hörnen, men det brukar vara en viljans kamp mot prylarna en stund innan jag får till det hyfsat bra. Nu, med det chipet jag har får jag dessutom plats med det mesta...

Monteringen är HEQ5 pro, som jag är väldigt nöjd med. Alla grundinställningar går snabbt och med bra precision tycker jag. Tre fyra iterationer mellan Polaris och just nu Altair, så sköter guidningen resten.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Peter R »

Tre fyra iterationer mellan Polaris och just nu Altair, så sköter guidningen resten.
Kan du utveckla hur du går tillväga med din polinställningteknik lite mera?

/*Peter R
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Jag börjar alltid med en grovinställning med det inbyggda polsiktet. Jag bara håller konstellationerna som man kan se i siktet, så att det ser ut att stämma med verkligheten och lägger Polaris i markeringen.

Sedan startar jag upp och går till Altair (just nu). Ställer den mitt i okularet med handkontrollen och markerar den. Så går jag till Polaris, justerar den rätt i okularet med stativskruvarna och börjar sedan om proceduren igen med Altair. Här får jag starta om handkontrollen av någon anledning men den minns då inställningarna. Efter tre fyra gånger Altair-Polaris ligger bägge stjärnorna mitt i okularet och då är det bara att köra.

Jag är väldigt nöjd med min HEQ5. Rödpunktsiktet behöver jag normalt bara använda en enda gång, vid första injusteringen mot Altair. Sedan finns stjärnorna nära mitten i okularet, inga problem.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by int0x21 »

Det var en polinställnings metod jag inte kände igen.
Borde det fungera med min cg-5 tro.
2 star align (vega/altair) sen gå till polaris ratta med skruvarna tills den ligger rätt ,gå tillbaks till vega/altair och kalibrerara om dom rinse and repeat.

Skall testa detta vid nästa möjliga himmel har nämligen rätt kass utsikt horisontelt från min altan och har svårt att få någon vettig drift align.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Peter R »

Sedan startar jag upp och går till Altair (just nu). Ställer den mitt i okularet med handkontrollen och markerar den. Så går jag till Polaris, justerar den rätt i okularet med stativskruvarna och börjar sedan om proceduren igen med Altair. Här får jag starta om handkontrollen av någon anledning men den minns då inställningarna. Efter tre fyra gånger Altair-Polaris ligger bägge stjärnorna mitt i okularet och då är det bara att köra.
.

Skippar du då den inbyggda "Star Align"-metoden på 1, 2 eller 3 stjärnor eller kommer den in innan du gör din iterativa justering?
Det låter som en bra metod men jag känner att jag saknar något moment.

/*Peter R
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by danhei »

Fin bild Mats. Pelikanen kommer fram mycket bra :good:
Lite hög svartnivå som påpekats, men det fixar du lätt till.

Här en sida med olika polinställningsmetoder. http://celestialwonders.com/articles/po ... urvey.html

MVH
/Danne
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Tack för det.

Peter, jag ställer 1star align och väljer en lämplig stjärna så långt från Polaris jag kan. Därefter väljer jag helt enkelt Polaris som objekt och går till den. Efter att ha ställt den rätt med skruvarna går jag ut med esc tills jag kan köra "park scope". Där gör jag omstart, och väljer då att använda gamla inställningar.

När allt ligger rätt, efter ca 15 min kan jag köra en 3 star align. Då brukar alla tre stjärnorna finnas mycket nära mitten i okularet och jag justerar bara lite.
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Just det, int0x21, jag har använt i princip samma metod när jag använde mitt CG5. Jag har någonstans lärt mig att 1 star align är säkrast här, recucerar för fel som kan uppstå med fler än en stjärna och placera polaris på fel ställe. Däremot tog det då längre tid, med större fel på stjärnornas placering. Men väl genomfört tog guidern hand om resten även där.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Bengt »

Denna fick du till fint Mats! Tror det är svårt få med mer detaljer med din setup. Tycker du lyckats hitta en bra naturlig färg balans i denna bild möjligen hade jag dragit ner den lite i levels så k värdet kommit upp till 80 från 60
Bengt
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Nu ligger där ytterligare en timme på bilden. Den blev mjukare och mer kontrastrik. Så har jag lagt en annan färgbalans. I skuggan av Jonas är jag ändå helt nöjd med min bild... :)
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: IC5070 Pelikannebulosan - Mats Olsson

Post by int0x21 »

Det blir till att spara ihop lite pengar till mer utrustning för min del.
Riktigt fina bilder som kommit upp nu.

Hur pass mörk himmel behöver man för att få sådanhär resultat.
Post Reply