M15 - Ola Damberg

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

M15 - Ola Damberg

Post by Damberg »

Ny bild i galleriet
Objekt: M15
Exponering: 3x30sek
Fotograf: Ola Damberg
Teleskop: Celestron C8-S ƒ/10
Kamera: Nikon D300
Kommentar: Jaha, då har man tagit sin första astrobild :D
Finns säkert lika många anmärkningar på denna bilden som det finns stjärnor. Hann klämma av 3st 30sek bilder innan dimman kom in. En liten fråga, om råbilden återger en färg, som i det här fallet ett antal gul-oranga stjärnor, vågar man lita på de färgerna och dra på lite mättnad? Eller är detta ett färgfel från kikaren? Som sagt, detta är min första bild så all feedback är välkommen :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M15 - Ola Damberg

Post by Bengt »

Grattis till första bilden.
Hundra gånger bättre än mina första staplande försök.

Nej det är inte färgfel som gör du fått gula färger. Däremot har du för lite exp tid för att det ska gå fram färgerna på ett bra sätt. Hade knappt gått ens med en hyperkänslig ccd kamera fått fram bra färger på ett sånt här objekt med så kort exp tid.
Har du ljusföroreningar är det ofta gul färg man får i överskott. Detta får man korrigera i bildbehandlingen.

Bengt
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: M15 - Ola Damberg

Post by Damberg »

Bengt wrote:Grattis till första bilden.
Hundra gånger bättre än mina första staplande försök.

Nej det är inte färgfel som gör du fått gula färger. Däremot har du för lite exp tid för att det ska gå fram färgerna på ett bra sätt. Hade knappt gått ens med en hyperkänslig ccd kamera fått fram bra färger på ett sånt här objekt med så kort exp tid.
Har du ljusföroreningar är det ofta gul färg man får i överskott. Detta får man korrigera i bildbehandlingen.

Bengt
Tack ska du ha Bengt :)
Testade att exponera förbi en minut men då blev den mörka himlen inte speciellt mörk pga månen. Lite krabbigt för mig att exponera över 30 sekunder då jag inte har skaffat mig någon trådutlösare ännu. Testat med gummiband och plastbit för att hålla nere knappen men det blir alltid lite skakoskärpa när man ska avsluta exponeringen. Det är kul att ha kommit igång nu i alla fall :-) Använder fortfarande brorsans C8 då jag inte köpt min tub ännu!

Tack för din kommentar!!!
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M15 - Ola Damberg

Post by Bengt »

Jag testade en gång gummiband och sen tog jag av och på daggskyddet . Funkade utmärkt utan skakningar. Vet om du använde samma teknik?

Bengt
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: M15 - Ola Damberg

Post by Damberg »

Bengt wrote:Jag testade en gång gummiband och sen tog jag av och på daggskyddet . Funkade utmärkt utan skakningar. Vet om du använde samma teknik?

Bengt
Jo, jag har testat det och det funkar! Dock var detta under mitt första försök på Andromeda som misslyckades katastrofalt av andra anledningar :-)
Gårdagens ej strategiskt korrekta plats var mindre gynnsamt. Altangolvet svajar rätt duktigt så jag kan inte gå fram till tuben under pågående exponering. Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M15 - Ola Damberg

Post by Tompa »

Grattis till nummer 1! Det ser bra ut - det blir kul att följa fortsättningen. Du har ju redan ett riktigt imponerande web-galleri!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: M15 - Ola Damberg

Post by int0x21 »

Jag hittade en trevlig lösning hemma för fjärrutösning. En gammal logitech fjärrkontrol kan programeras till nikon d50 samma som d5000 som jag har så har man en sån liggande går det nog att ordna. Att himlen ej blir svart behöver du inte oroa dig för initelt. Ta många långa exponeringar och stacka dom i ex deepskystacker i efterbandlingen kan du bli av med massa brus och ordna mycket av himeln

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M15 - Ola Damberg

Post by Jonas »

Damberg wrote: Tack ska du ha Bengt :)
Testade att exponera förbi en minut men då blev den mörka himlen inte speciellt mörk pga månen. Lite krabbigt för mig att exponera över 30 sekunder då jag inte har skaffat mig någon trådutlösare ännu. Testat med gummiband och plastbit för att hålla nere knappen men det blir alltid lite skakoskärpa när man ska avsluta exponeringen. Det är kul att ha kommit igång nu i alla fall :-) Använder fortfarande brorsans C8 då jag inte köpt min tub ännu!

Tack för din kommentar!!!
Om du vill slippa skakningsoskärpa, använd det klassiska "hattricket", dvs täck för teleskopöppningen med något mörkt innan du startar och avslutar exponeringen.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply