Blå blixt - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Blå blixt - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Blå blixt
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Jag fotograferade solnedgången i kväll och fick med en mäktig blå blixt på en av bilderna när solen ligger bakom trädtopparna.
Den syns på andra bilder innan och efter men inte lika starkt.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Blå blixt - Peter Rosén

Post by Lars L »

Tror du håller på att bli mystiker, först Sirius B och nu blå blixtar? :green:

/Lars L
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Blå blixt - Peter Rosén

Post by gost »

Läcker bild Peter. Hur vanligt/ovanligt är detta fenomen? Jag har sett det på bild tidigare, men har ingen uppfattning om hur vanligt det är.

Grattis till publiceringen på SW också :)
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Blå blixt - Peter Rosén

Post by hostklint »

Gick in på spaceweather nu på morgonen och kände igen en bild :good:

Grattis !
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Blå blixt - Peter Rosén

Post by Tompa »

Läckert! Grattis!
Hur ser Din metod ut? Måste det inte vara väldigt svårt att hinna få till fokus och andra parametrar på den lilla tid som finns till förfogande?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Blå blixt - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack,

Lars, jag skulle nog inte kalla mig mystiker eftersom jag försöker ta och visa upp handfasta bilder.
Men jag har även fångat en massa mysko på bild som jag då verkligen anstränger mig att hitta förklaringar till och har även bett vissa personer på detta forum om hjälp eftersom det finns en enorm samlad kompetens och erfarenhet som vida överskrider min egen.

Jag skulle tro att de är extremt sällsynta och jag har bara fångat en möjligtvis två av den aningen mindre sällsynta gröna blixten genom åren: http://astronet.se/view_image.php?id=1435&mode=large . Det rör sig om brytningar i atmosfären och tyder på väldigt klart väder vilket inte är helt vanligt i Stockholms innerstad :D
Hur ser Din metod ut? Måste det inte vara väldigt svårt att hinna få till fokus och andra parametrar på den lilla tid som finns till förfogande?
I det här fallet körde jag bilder på solen med ett solfilter från att den var en bra bit ovanför horisonten tills den närmade sig trädtopparna och när exponeringstiden hade sjunkit till 1/13" sek tog jag av solfiltret och körde i stället på 1/8000 sek ungefär en bild var tredje sekund tills den försvann bakom trädtopparna.
Obs! Jag rekommenderar absolut ingen annan att göra om det på grund av risken för ögon och utrustning. Från att jag tog av filtret så tittade jag inte längre i kamerasökaren.

Så det var en trevlig överraskning när jag tittade igenom bilderna och såg det blå dallret på solens ovankant och på en av dem, denna blåa explosion.

/*Peter R
Post Reply