Norrsken - Ulf Jonsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

Norrsken - Ulf Jonsson

Post by Juo »

Ny bild i galleriet
Objekt: Norrsken
Exponering:
Fotograf: Ulf Jonsson
Teleskop:
Kamera: Nikon D700
Kommentar: Norrskenet var mycket färgrikt och varierande denna lördagskväll i trakten av Storlappträsket ca 7 mil NV om Luleå.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/ Juo
freddeg
Posts: 42
Joined: 2007-02-09 08:43:34
Location: Örnsköldsvik

Re: Norrsken - Ulf Jonsson

Post by freddeg »

Tjusigt norrsken du fått med på bild här Ulf! Är den tagen med den nya gluggen? Många olika färger, ser nästan ut som himlen är målad med en jättepensel.
Mvh.
Göran Fredriksson
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

Re: Norrsken - Ulf Jonsson

Post by Juo »

Ja, det är Nikon 14-24. Jag är jättenöjd med den.
/ Juo
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Norrsken - Ulf Jonsson

Post by Peter R »

Fantastiskt vackert norrsken och snyggt komponerad bild.
Vilken upplevelse det måste ha varit att se det live! Är det 2 satelliter eller flygplan som har lämnat streck efter sig?

Nikons 14-24/2,8 är nog det enda Nikonobjektiv jag är riktigt avundsjuk på. Det går iofs att köpa adapterring till Canon men jag tror inte att man kan köra AF och heller inte blända ner. Ändå har jag hört att flera Canonanvändare har gjort det.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Norrsken - Ulf Jonsson

Post by stoffe »

En kanon bild! Jag har försökt att fotografera norrsken flera gånger här från Uppsala men oftast är det lite grönt sudd längst ner i horisonten när jag har kameran redo med mitt Sigma 10-20 mm vidvinkel.

Kul att det finns några fler än mig som fotograferar med Nikonkameror, tyvärr har Nikon fått dåligt rykte pga av "stareatern". Denna bild visar att det går utmärkt att använda de ändå till astrofoto!

Det finns en adapterring med "dandylon chip" så får du AF-confirm till din Canonkamera (samma chip finns till Nikonkameror oxå) vilket inte betyder att fokusmotorn på objektivet kör fokus utan att man får vrida in fokus själv så säger kameran blipp när fokus är nått, dagtid eller mot månen kanske? Borde fungera för tagtidsfoto med teleskop?

Bländaren kommer du nog inte åt om inte objektivet har separat bländarring vilket inte verkar vara så i detta fall. Jag tror att nikon objektiv ska heta något i stil med D efter bländartalet om de ska ha manuell bländarring. T ex detta
http://nikon.se/sv_SE/product/nikkor-le ... -af-nikkor
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: Norrsken - Ulf Jonsson

Post by Olle E »

Snyggt!! Kanon bild helt enkelt :good:
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Norrsken - Ulf Jonsson

Post by Grinde »

Äkta norrländsk magi!
Verkligen snyggt fångat
Post Reply