M82 - Magnus Dahlgren

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

M82 - Magnus Dahlgren

Post by Magnus_Dahlgren »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82
Exponering: 8*8 min + 5*1 min
Fotograf: Magnus Dahlgren
Teleskop:
Kamera:
Kommentar:
Nu börjar Gudningen funka hyfsat bra, Fick lite tid på M82 natten till idag, guidningen höll hyfsat fast det var ganska blåsigt. Nu när man har guidning ser man tydligt att man saknar en komakorrektor :-) (Bilden är något croppad)

Skywatcher 200PDS, Heq5 pro. QHY5M Oag, PHD. Nikon D3100 omoddad. Deepskystacker/photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by skafar65 »

Hej Magnus

Bilden är inte helt fel! Fina runda stjärnor i mitten av bilden men som du säger, en komakorrektor hade gjort susen! Sen har du nog gjort det klassiska misstaget och stackat färgbilder? Det fungerar inte så bra tyvärr. De konstiga magenta färgerna visar på detta. Du måste dela upp bilden och stacka LRGB för sig.

Mvh //Micke
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by hostklint »

skafar65 wrote:... klassiska misstaget och stackat färgbilder?... Du måste dela upp bilden och stacka LRGB för sig.
Som nybörjare vart jag väldigt intresserad nu, och undrar hur det går till?

/Christer
Ps. Jag skulle vara väldigt nöjd om jag hade fått till den bilden. :good:
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej Micke,
Tack för ditt tips, du har helt rätt jag har inte splittat före jag stackat. Skall prova detta.

Jag är inte heller nöjd med färgerna, jag "tappade" dem när jag stackade och lyckades inte få tillbaks dem på ett bra sätt i ps.

Så här såg en rå 8 min exponering ut:
8 min exponering före stackning
8 min exponering före stackning
8_min.jpg (156.23 KiB) Viewed 4394 times
Efter stackning 8 st:
stackad
stackad
stackad_8_8min.jpg (68.93 KiB) Viewed 4394 times
Expo 1 min:
1 min exponering
1 min exponering
1_min.jpg (69.79 KiB) Viewed 4394 times
5st 1 min stackade:
5*1min
5*1min
stackad_5_1min.jpg (26.93 KiB) Viewed 4394 times
Redigerad i PS:
redigerad i ps..
redigerad i ps..
photoshop.jpg (74.57 KiB) Viewed 4394 times
Alla tips välkomna, skall som sagt prova att splitta innan stackningen.

/Magnus
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by Peter R »

Hej Magnus,

Du har ett jättebra material att utgå ifrån och med rätt bildbehandlingsteknik bör du kunna få fram en riktigt bra slutbild.
Dina råbilder är fina men tappar både färg och form när du stackar dem.
Jag gjorde en snabbehanndling med din "rå 8 min exponering" som du la upp för att se vad den kan ge.

/*Peter R
8_min-2.jpg
8_min-2.jpg (335.99 KiB) Viewed 4371 times
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by Frazze »

skafar65 wrote:Hej Magnus

Bilden är inte helt fel! Fina runda stjärnor i mitten av bilden men som du säger, en komakorrektor hade gjort susen! Sen har du nog gjort det klassiska misstaget och stackat färgbilder? Det fungerar inte så bra tyvärr. De konstiga magenta färgerna visar på detta. Du måste dela upp bilden och stacka LRGB för sig.

Mvh //Micke
Hej Micke.
Fungerar det alltså bättre att splitta och stacka LRGB för sig än färgbilder? Jag har alltid bara stackat färgbilder direkt.

Mvh
Daniel
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by Magnus_Dahlgren »

Peter R wrote:Hej Magnus,

Du har ett jättebra material att utgå ifrån och med rätt bildbehandlingsteknik bör du kunna få fram en riktigt bra slutbild.
Dina råbilder är fina men tappar både färg och form när du stackar dem.
Jag gjorde en snabbehanndling med din "rå 8 min exponering" som du la upp för att se vad den kan ge.

/*Peter R
Hej Peter,
fantastiskt, bättre än min slutbild :) . Jo jag skall definitivt se om jag kan få till en bättre stackning..
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by glappkaeft »

Frazze wrote: Fungerar det alltså bättre att splitta och stacka LRGB för sig än färgbilder? Jag har alltid bara stackat färgbilder direkt.
Om jag inte missförstått skafar så menar han att man måste färgkonvertera innan man stackar färgbilder med Bayer mask. Efter som varje pixel bara "ser" en av RGB färgerna så blir det tokigt om man stackar dom och sedan färgkonverterar.

Exempelvis, om vi för enkelhetens skull bara stackar två stycken 2x2 bilder dom är förskjutna exakt en pixel i båda lederna så skulle det förenklat resultera i att färginformationen i RAW filen ser ut som följer

Code: Select all

Bild 1 Bild 2
BG     RG
GR     GB
vilket kommer att sabba färgerna när man lägger i hop det. Färgkonverteringsalgoritmen kommer att tolka Bild 2's röda pixel som om den var blå o.s.v.

Sedan är det ofta lättare att färgbalansera om man efter stackningen separerar bilden i LRGB och gör om färgbalanseringen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by Frazze »

glappkaeft wrote:
Frazze wrote: Fungerar det alltså bättre att splitta och stacka LRGB för sig än färgbilder? Jag har alltid bara stackat färgbilder direkt.
Om jag inte missförstått skafar så menar han att man måste färgkonvertera innan man stackar färgbilder med Bayer mask. Efter som varje pixel bara "ser" en av RGB färgerna så blir det tokigt om man stackar dom och sedan färgkonverterar.
Ah, då är jag med. Jag konverterar alltid till färg innan jag stackar.

Mvh
Daniel
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by Peter R »

Antagligen är det flera diskussioner på olika tekniska nivåer som äger rum parallellt.
När ni pratar om Bayermatrisen så antar jag att det är hur bilden har tagits fram direkt när den kommer ut ur kameran.
Men den lite orangefärgade bilden som heter "8 min exponering före stackning" går enligt mig utmärkt att använda som original som den är och stacka utan att separera färginformationen.

/*Peter R

Edit: glappkaeft, förstod precis att det är kanske vad du förklarade :-)
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by Magnus_Dahlgren »

Har stackat om bilden nu. Vad jag missade tidigare är att man i deepskystacker direkt efter stackningen går in i redigeringsläge. Default i detta läge verkar satureringen vara nerdragen och bilden hårt stretchad. Jag redigerade inte bilden i deepsky stacker utan sparade den bara men såg inte att rutan "spara redigerad bild" var ikryssad i dialogfönstret. Det var därför färgerna fösvann och kontrasten.

Jag har inte lyckats separera färgerna nu, men Jag har stackt med optionen "align RGB" after stacking.

Mycket möjligt att det går att få ut mer, men får nöja mig såhär nu, skall försöka fixa darks så jag slipper filtrera bort dåliga pixlar, det kanske kan hjälpa upp detaljerna lite, men det får bli senare, just nu fotar jag M81...

/Magnus
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by skafar65 »

Hej Magnus

Nu blev den riktigt bra!

Mvh //Micke
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: M82 - Magnus Dahlgren

Post by Magnus_Dahlgren »

Tack Micke och ni andra för tipsen, tänkte eventuellt försöka kombinera den med M81 bilden, får se om jag lyckas..

/Magnus
Post Reply