NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Jonas Carlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Jonas Carlsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7000 Nordamerikanebulosan
Exponering: 1x5 min ISO 800
Fotograf: Jonas Carlsson
Kommentar: Fick en första möjlighet att testa mitt nya objektiv tillsammans med min Baader-modifierade 350D och riktade paketet mot NGC 7000.
Bilden är (som vanligt) en exponering och den är oguidad.
Vädret var mycket fint men tyvärr måste jag upp till arbetet så jag han bara med ytterligare ett par bilder.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Bilden är för övrigt tagen vid f:4 genom ett Lumicon Deep-Sky-filter och jag undrar om inte coman i hörnorna skapas av linsen i den adapter jag använder för att ansluta EF-bajonetten till FD-objektivet.
Nåja, bilden ger mersmak i varje fall!

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Kul att se dig "först" ut på banan denna säsong! Med tanke på att det bara är en enkel exponering så tycker jag det ser mycket bra ut! Skärpan har du fått till och fina H-Alpha detaljer. Men bilden lider mycket av koma som du säger. Det drar ner helhetsintrycket, tyvärr.

Själv går jag här och våndas när det gäller mitt utrustningsbyte! En av dom största missarna jag gjort innom detta. Kanske i hela mitt liv! Är än så länge enormt besviken på min nya montering :cry:

Bara problem hittils. Ingen glädje alls! :cry:

Micke som tvivlar på att han kommer igång igen!
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

[Jaha så har då Herr Carlsson startat igång säsongen!

Ser ju lovande ut Jonas!

Stort bildfält med den optiken får man säga .
Hade nog beskurit bilderna i framtiden för att ta bort de värsta koma felen. Tycker också det drar ner lite på helheten. Man får ju ändå med enormt mkt i dessa bilder.

Blir månne denna säsongen det år då Herr Carlsson beger sig in i stackningens mystik :D


Själv har jag gjort några tveksamma trevare under ett fåtal kvällar. Sätter nog igång ganska snart med att producera lite nytt stoff på allvar.

Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke,

Tack för omdömet. Jag tycker inte själv att koman är så hemskt störande men jag håller med dig om att den finns. Jag ska ändå försöka få reda på den direkta orsaken genom att testa objektivet med lite annan fotoutrustning så småningom och kanske även se om det går att få in en komakorrektor mellan objektivet och kameran.

Väldigt tråkigt att höra att du inte blivit nöjd med ditt stativ. (Vi pratar om Vixen-stativet, eller hur?)
Vad är det för problem du har?

Jag vet att du någonstans nämnde att du inte heller är nöjd med Newtontuben m.a.p. balansering vid montering av kamera etc. Är det samma typ av problem du har med monteringen, dvs att du har svårt att få till balanseringen?

Bästa Hälsningar

Jonas
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Goddag Herr Svensson,

Jo, det blir nog så att jag kommer att ge mig in i stackningens förtollade värld denna säsong. Någon gång måste jag ju börja och jag ser ju att det har stor effekt.

Ovanstående bild ska nog kanske mest ses som "first light" men det ser lovande ut tycker jag själv. Jag hoppas jag kan komma att bemästra koman på något sätt. Annars får jag väl beskära som du säger Bengt.

Jag har ju ganska mycket nytt att testa denna säsong. Både fotografiskt och visuellt. Ombyggnaden av kameran visar tydligt effekt. Mycket mer rött!
Jag har också, förutom objektivet, visuella och fotografiska tester att utföra med min 10" Newton.

Jag hoppas alltså på en bra säsong och önskar er detsamma!!

Bästa Hälsningar

Herr Carlsson
Bengt wrote:[Jaha så har då Herr Carlsson startat igång säsongen!

Ser ju lovande ut Jonas!

Stort bildfält med den optiken får man säga .
Hade nog beskurit bilderna i framtiden för att ta bort de värsta koma felen. Tycker också det drar ner lite på helheten. Man får ju ändå med enormt mkt i dessa bilder.

Blir månne denna säsongen det år då Herr Carlsson beger sig in i stackningens mystik :D


Själv har jag gjort några tveksamma trevare under ett fåtal kvällar. Sätter nog igång ganska snart med att producera lite nytt stoff på allvar.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Ser bra ut tycker jag. Speciellt med tanke på att det bara är en 5 minuters bild.

När du väl lär dig att stacka kommer du få mycket bättre bilder med då bakgrunden och de svagare delarna komemr bli mycket mindre brusiga.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Jonas och Micke !

Post by Timo »

Trevligt med en bild från dig Jonas !
Jag är helt säker på att det kommer förstklassiga bilder från dig när du väl kommit igång med bildbehandling och framförallt stackar ihop flera exponeringar.
Du är ju en "gammal fotoräv" och har det det i blodet precis som jag :-)

Appropå Micke och din montering.
Dr Phil sänder ett gott råd till dig - andas 3 djupa långsamma andetag
och börja om från början med din montering.
Hoppa absolut INTE över någonting utan gör allt som MÅSTE göras som standard innan du ger dig på nya tester.
Annars vet du att Örkelljunga Phil och Lerbäckshults Phil kan komma över till dig lyssna och du kan tala fritt från hjärtat, vi har tystnadsplikt :)
Phil Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej

Det är nog enklare att återge vad som fungerar. Möjligtvis är monteringen snygg! Polsökaren fungerar bra. Själva stativet är stabilt. Sen slutar nog det positiva! GOTO halvkass, motorljud mycket högt (även vid tracking) och till sist och framför allt, guidningen i DEC vill sig inte alls!

Var precis ute och testade lite igen. Så den föregående meningen stämmer inte längre! Lyckades få det hela att fungera i 20 minuter med ett trackfel på runt en halv pixel i båder RA och DEC! Vågade inte efter det testa igen åt något annat håll utan stängde igen obset med en go känsla av att äntligen få lite vind i seglen!

Hoppas på att det kan fungera igen en annan kväll!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Skönt du fått lite medvind Micke !

Hjälpte mitt tips om bin 2x2 istället för bin 1x1 på guidern eller det var andra åtgärder som gjorde susen ?

Bengt

]
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Jo det gjorde nog sitt i och för sig. Men varför jag fick rätt på det är jag tyvärr inte säker på! Jag kallibrerade med en inställning så jag fick det att fungera. Fint L, ja ni som har Maxim DL förstår. Sen var jag tvungen att ställa om parametrarna vid själva guidningen! Inte att rekommendera men det var det enda sättet som jag fått det till att funka på hittils. Det är precis som att med för mjuka parametrar vid kallibreing hinner inte monteringen med att utföra alla rörelser. Sen vid guidning är rörelserna plötsligt för kraftiga! Mycket märkligt!

Hörde ju från dig Bent att Robert hade en annan variant på guidning. Kom du ihåg hur eller Robert, du kanske kan förklara?

Ha det gott! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Hej Micke !

Nu vet jag vad det var och faktum är att även jag nog gjort fel i alla år .

Kanske du har gjort rätt .

Så här var man ska inte välja SXV.H9 /H9c i main kamera i maxim.dl
man ska välja SX universal. Sen väljer du guiderhead i guider menyn som då kommer fram . Samt din kamera som i ditt fall ju då blir H9c.

Sen är det som innan när du väljer guider i setupen guidern bli då same as main camera.

Tydligen är det så enligt Robert att maxim.dl inte uppdaterat inställningen SXV-h9/h9c på flera år därför är den sämre.



Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Jonas och Micke !

Post by Jonas »

Sakta i backarna nu Timo, en sak i taget!
Jag tackar för din tro på min förmåga men nu ska jag först lära mig stacka och ta ut mer av bilderna. Sedan ska jag sluta slarva! De senaste bilderna jag tog i Fredags på Nordamerika och Veil körde jag oguidat av ren lathet och de blev inte helt 100%. Det var dock första gången jag tydligt fångat Veil på bild - och det under närmast fullmåne!)

Det hade kanske inte varit så dumt att ansluta en autoguider i varje fall men då måste jag släpa ut en ljusförorenande dator och börja fibbla med sladdar och programvara. Synd att det inte finns en "stand alone"-lösning utan behov av dator.

Nåja, jag kommer att följa dina och Bengts anvisningar (måste leta upp ditt mail!). Jag har också försökt följa Bengts anvisningar men bara kommit till att genomföra stackningsförloppet. Sedan måste jag försöka minnas resten vad avser förstärkning av själva detaljerna. hur var det förresten med darkframe? Skulle man inkludera den bland de bilder man stackar eller ska man använda den senare? Hur i så fall? (Måste vara något med "Add darkframe" - "Apply darkframe" - "Retract darkframe" eller är jag helt ute och cyklar?)

Ha det bra!

Bästa Hälsningar

Jonas

[quote="Timo"]
Trevligt med en bild från dig Jonas !
Jag är helt säker på att det kommer förstklassiga bilder från dig när du väl kommit igång med bildbehandling och framförallt stackar ihop flera exponeringar.
Du är ju en "gammal fotoräv" och har det det i blodet precis som jag :-)
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Tack Robert, du har helt rätt. Bruset är irriterande. Det är ju dessutom de små detaljerna som gör en bra bild. Man vill ju få fram de små slöjorna utan att de dränks i digitalt brus.

Bästa Hälsningar

Jonas
Robert wrote:Ser bra ut tycker jag. Speciellt med tanke på att det bara är en 5 minuters bild.

När du väl lär dig att stacka kommer du få mycket bättre bilder med då bakgrunden och de svagare delarna komemr bli mycket mindre brusiga.
Post Reply