Pickering triangle - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Pickering triangle - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Pickering triangle
Exponering: 60:30Ha OIII:+ 10:10:10:: LRGB
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Man börjar inse varför man inte börjat så tidigt ta bilder . Man har svårt att hinna med att ta tillräckligt med exponeingstid under en natt till ett objekt. Får på den igen så fort det blir klart för mer Ha och OIII. Men jag tycker den redan börjar få fram så mycket detaljer att den är värd att sukta lite på tills den blir helt klar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Bengt

Både denna bild och "häxkvasten" är fina. Jag har själv varit igång flera kvällar i rad och samlat ihop bildmaterial och blir det fortsatt bra väder blir det observatoriet ikväll också.
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att bildbehandla något av materialet ännu eftersom jag spenderar dagarna med målningsarbete men blir det en regnig dag eller molnig kväll är det dags att testa lite stackning etc,

Väl jobbat Bengt!

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Tycker det ser jättebra ut. Runda fina stjärnor och bra bakgrund (på min gamla skärm). Du har fått en kanonstart på säsongen.

Eventuellt att de röda stråken i nebulosan är lite för saturerade men det är en smaksak.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tackar !

Bra råd Robert åtgärdat nu .

Får väl se hur säsongen blir i år .

Tvivlar det blir en lika produktiv säsong som förra året väermässigt men det är skönt att ha kommit igång .
Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Med avund ser jag att du fått en pangstart på säsongen! :wink: Du har blivit lite av en expert på just dessa objekt! Tycker mig inte komma ihåg någon bild där dom "små" tunna trådarna har en sådan tydlighet, färg och skärpa. Använder du dig av samma teknik på dom som du gjorde förra året?

Min montering har nu "landat" hos Astro. Nu ska den till Vixen Europa, utredas/bytas ut/lagas? och sen tillbaka till Astro och slutligen till mig. Får väl se om man får någon bild på M42 denna säsong...

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Hej Micke !

Både ja och nej skulle jag vilja säga om dina fråga . Samma teknik men använder ju OIII i år på veilen kan vara det som gör det.

Har dessutom laborerat lite med att lägga två olika lum lager i form av både ha och OIII i olika procent vilket gör det blir lite extra skärpa.

Jag hoppas Erik för en gångs skull sätter fart på vixen affären så du inte missar allt för många veckor .
Det är ju nu under ett par månader som den bästa tiden är . Blir du för abstinent få du väl komma hit och plåta lite.

Har ju lite fika att njuda igen på :D


Bengt
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Riktigt grym bild. Jag tycker att du har lyckats väldigt bra med färgerna. Ser fram emot mer :)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Tommy
Posts: 21
Joined: 2005-12-13 19:57:08
Location: Sollentuna
Contact:

Post by Tommy »

Hej Bengt,
härligt att få ta del av dina nya fantastiska djuprymdare. Det har varit lite för tidigt på säsongen för mig ännu. Har äntligen kommit igång med ett eget obs (...plintgropar än så länge). Såg vad Mikael råkat ut för bedrövligt...
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tack Tommy !

Hoppas du bjuder på lite bilder från ditt bygge. Ska bli spännade se hur det blir .

Bengt
Post Reply