Kvistaberg - Christer Höstklint

Bilder från galleriet
Post Reply
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by hostklint »

Ny bild i galleriet
Objekt: Kvistaberg
Exponering:
Fotograf: Christer Höstklint
Teleskop: SkyWatcher 150P f/5
Kamera: EOS 50D omod.
Kommentar: Var på besök på Kvistabergs observatorium idag. Vilken mäktig pjäs, 138cm schmidt.
Tyvärr inte i bruk idag, men fullt fungerande, pga. av ljusföroreningar och svenskt klimat. De försöker göra museum av det hela och det hoppas jag de lyckas med. För det finns mycket historia där och bara åsynen av den här pjäsen var värt resan.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Attachments
I domen där allt började, här satt Nils Tamm och kollade i början av seklet.
I domen där allt började, här satt Nils Tamm och kollade i början av seklet.
IMG_0005.jpg (212.68 KiB) Viewed 4744 times
IMG_9993.jpg
IMG_9993.jpg (132.22 KiB) Viewed 4744 times
IMG_9992.jpg
IMG_9992.jpg (179.6 KiB) Viewed 4744 times
Det här är P-O, mannen som har byggt och skött om denna "lilla" tub i över 50år.
Det här är P-O, mannen som har byggt och skött om denna "lilla" tub i över 50år.
IMG_9987.jpg (146.38 KiB) Viewed 4744 times
IMG_9984.jpg
IMG_9984.jpg (149.83 KiB) Viewed 4744 times
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by hostklint »

P-O Karlsson, han som vita skägget på två av bilderna har en egen asteroid :good:
http://en.wikipedia.org/wiki/9623_Karlsson

Det är lite tungt, eller fett cool som kidsen säger nuförtiden.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by Timaoes »

Jag hade också förmånen att besöka Kvistaberg för ett tag sedan. Förstår precis vad du menar med "bara åsynen". Detta instrument är verkligen en bjässe. Kul att se dina bilder.

/Johan
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by magnahrl »

Tack för fina bilder och kul att Nils Tamms 13 cm? refraktor ännu är i livet :) Minns jag läste om hans observatorium och refraktor i Svenska Astronomiska Sällskapets organ, Populär Astronomisk Tidskrift (årg. 1920 om jag minns rätt) i tidig ungdom. Kunde bara häpna över detta bygge och den "gigantiska" refraktorn. Och hur han fick medel att bygga observatorium och köpa refraktorn: "Fru Fortuna trädde gynsammt emellan i form av en donation". Poesi!
/Magnus
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by Lazze »

Riktigt kul och rena nostalgikicken att se bilderna från Kvistabergsobservatoriet.
Det känns lite tråkigt att det "bara" blir ett museum av det, men jag antar att tidens tand och underhållskostnader spelar roll.
Om det är fullt fungerande antar jag att det går att använda mot natthimlen fortfarande. Det är säkert många på det här forumet som skulle sälja en eller annan kroppsdel för att ha ett sånt här teleskop på bakgården med en modern CCD-kamera i.

För min egen del är det över 40 år sen jag besökte Kvistaberg. Vi var ett gäng grabbar i mellan- och högstadiet som hade startat en astronomiförening i stan ett par år tidigare. 2 av de äldre kontaktade Åke Wallenquist för ett studiebesök och lyckades övertala sin fysiklärare att köra oss dit (ingen av oss hade ju körkort).
Vi fick ett otroligt fint bemötande av Åke som visade oss runt, tog fram glasplåtar (minns fortfarande att jag hade svårt att släppa en bild på M31) och lät oss vrida på en axel som fick hela teleskopet att röra sig.

Hoppas jag inte är för nostalgisk om jag slänger med ett par gamla bilder från besöket.

Först Åke vid teleskopet:
Image

Och sen en lycklig 12-åring med handkontrollen i näven. Och jo, fett coolt var det.
/Lasse
Image
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by hostklint »

Härliga bilder Lasse!

Den där handkontrollen kommer jag ihåg att jag såg.
Jag var grymt sugen på att gå och trycka på lite knappar ;-)

En annan i sällskapet frågade om det gick att komma på studiebesök nån kväll och köra lite.
Om jag inte förstod det helt fel, tyckte P-O att det var bara att kontakta honom och bestämma något.
Fick känslan av att han bara skulle tycka att det var kul.

Det pratades om att de försöker få någon gymnasieklass att komma dit och köra och kanske "internetkoppla" det hela.
För det är tydligen Helt fungerande, bara skitväder och ljusföroreningar som är i vägen.
Det har tydligen någon ccd-kamera i den redan.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by Timaoes »

Ah, vilka bilder! Den nedre är helt suverän! :-)

/Johan
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by Lazze »

Bilderna ser lite äldre ut än vad de är i och med att jag fotade i svart-vitt. Året var 1969, men det var en gammal kamera och min veckopeng räckte inte till färgfilm och dyr framkallning så det blev svart-vitt och därmed lite mer patina på bilderna :D .

Christer, har du någon kontaktinformation till P-O eller någon som tar emot studiebesök på Kvistaberg som du kan skicka i ett PM? Det vore kul att höra sig lite för om vad det finns för möjligheter om man vill göra ett besök under den mörka årstiden.

/Lasse
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by hostklint »

Lazze wrote:Christer, har du någon kontaktinformation till P-O eller någon som tar emot studiebesök på Kvistaberg som du kan skicka i ett PM? Det vore kul att höra sig lite för om vad det finns för möjligheter om man vill göra ett besök under den mörka årstiden.
Jag ska se vad jag kan luska fram, jag har ingen direkt men det borde gå att luska som sagt.
lalle
Posts: 8
Joined: 2011-11-28 11:06:12
spamtest: JA

Re: Kvistaberg - Christer Höstklint

Post by lalle »

Vilken j... pryl! Tänk att något sådant stående i garaget. Plötsligt känns det jag har här hemma som fnuttiga leksaker i jämförelse.
Post Reply