NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7635 Bubbelnebulosan
Exponering: 21x6 min Ha, 24x6 min OIII, 27x6 min SII
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: Orion Ag12
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Efter lite strul och diverse omstackningar jag skrev om i en tidigare tråd så fick jag till slut fram en bild på NGC7635 i Hubble-palett.
Sen följde jag länken Bengt skickade med i samma tråd, gjorde histogrammen för de olika färgerna lika stora och bytte färger enligt länken. Jag anade att det skulle bli pixligt och brusigt i SII- och OIII-kanalerna och det blev det verkligen också, så där använde jag rejält med brusreducering och blurr på bakgrunden. I den starka Ha-kanalen fick jag däremot hålla tillbaka och kanske är det därför som den sammanslagna bilden ser någorlunda anständig ut.

Och apropå Bubblan så ligger den ligger runt 7000 ljusår bort (uppgifterna varierar lite) i Cassiopeia och det är den starka stjärnan i den övre högra delen av bubblan som är ursprunget till densamma.

Och lite kuriosa, det lilla gula gasmolnet just under den stjärnan ligger inte i bubblan utan "rider" på skalet (tryckvågen) från den expanderande bubblan.

/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by gunnar »

Hej,
Jag gillar den här bubblan! Tackar så mycket.

Gunnar
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Magnus Nyborg »

En klar bubblare, top 10 på favvo-listan minst :)

Jag gillar hur detaljerna i bubblan framträder så pass tydligt när man kör narrowband, och stoftmolnet framför framträder här tydligare än jag sett tidigare.

klar himmel,
Magnus
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Tompa »

Snyggt! Vad är det som gör att SII och OIII blir brusiga, ligger det i sakens natur eller beror det på yttre omständigheter?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Jag gillar din slutbild. Fina strukturer i bubblan. Färgerna blev bra.

Det man kan tänka på vid såna här objekt (nu vet jag inte om det funkar på just denna bilden ) är att köra den delen av svärtan som man lätt får för mörk efter ddp som jag tror du fått köra väl ? i ett eget lager och ljusa upp den aningen. Men det kräver lite vana för det ska bli bra. Den ser hur som helst helt ok ut som den är. Det är inget lätt objekt du gett dig på det ska man vara medveten om . Jag har inte lyckats själv så bra som du.
Det är svårare få bort brus i längre brännvidd det ska man alltid vara medveten om. En bild i mindre bildskala är lättare mjuka upp utan det syns, bruset blir alltid lägre också ( eller kanske inte blir lika påtagligt)..
Tycker du fick fram en lagom brusreducering till sist.Summan av allt blev en stor tumme upp här. :good:

Bra jobbat !

Bengt
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Peter R »

Beträffande bilder som innehåller mycket cyan, vilket är fallet för din bild, beskrev jag fördelarna med att jobba med en AdobeRGB-profil framför sRGB: viewtopic.php?t=5481 .
Mycket av bruset i rödkanalen (SII) dämpas bara genom att konvertera bilden till AdobeRGB.
Bruset i blåkanalen (OIII) är lite märkligt för det verkar ligga i mellanregistret och inte i skuggpartiet där man förväntar sig att finna det. Men det är väldigt lokalt och borde inte vara något problem att dämpa.
Detta sagt störs jag absolut inte av bruset när man tittar på färgbilden utan jag tycker att du har fått fram ännu en snygg och spännande bubbla.

/*Peter R
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

gunnar wrote:Hej,
Jag gillar den här bubblan! Tackar så mycket.
Gunnar
Tack Gunnar
Magnus Nyborg wrote:En klar bubblare, top 10 på favvo-listan minst :)

Magnus
Bubblare, jojo :D
Tompa wrote:Snyggt! Vad är det som gör att SII och OIII blir brusiga, ligger det i sakens natur eller beror det på yttre omständigheter?
Det är att signalen från OIII och framförallt SII är så svaga jämfört med Ha från nebulosan. När jag sedan sträcker histogrammen för de olika kanalerna så de ska bli lika starka så "översträcker" jag de svaga OIII och SII och då kommer bruset oundvikligen fram. Här försökte jag hålla igen lite på Ha så att jag inte skulle behöva sträcka så mycket i de andra kanalerna, men det blev lite för mycket ändå.
Bengt wrote:Jag gillar din slutbild. Fina strukturer i bubblan. Färgerna blev bra.

Det man kan tänka på vid såna här objekt (nu vet jag inte om det funkar på just denna bilden ) är att köra den delen av svärtan som man lätt får för mörk efter ddp som jag tror du fått köra väl ? i ett eget lager och ljusa upp den aningen. Men det kräver lite vana för det ska bli bra. Den ser hur som helst helt ok ut som den är. Det är inget lätt objekt du gett dig på det ska man vara medveten om . Jag har inte lyckats själv så bra som du.
Det är svårare få bort brus i längre brännvidd det ska man alltid vara medveten om. En bild i mindre bildskala är lättare mjuka upp utan det syns, bruset blir alltid lägre också ( eller kanske inte blir lika påtagligt)..
Tycker du fick fram en lagom brusreducering till sist.Summan av allt blev en stor tumme upp här. :good:
Bra jobbat !
Bengt
Tack Bengt. Jag körde ingen DDP men använde PS skärpe- och brusverktyg. Men det här var ju min första 3-färgs smalbandsbild och jag får experimentera mig fram lite mer. Och framförallt komma ihåg att spara mellanstegen ibland.
Peter R wrote:Beträffande bilder som innehåller mycket cyan, vilket är fallet för din bild, beskrev jag fördelarna med att jobba med en AdobeRGB-profil framför sRGB: viewtopic.php?t=5481 .
Mycket av bruset i rödkanalen (SII) dämpas bara genom att konvertera bilden till AdobeRGB.
Bruset i blåkanalen (OIII) är lite märkligt för det verkar ligga i mellanregistret och inte i skuggpartiet där man förväntar sig att finna det. Men det är väldigt lokalt och borde inte vara något problem att dämpa.
Detta sagt störs jag absolut inte av bruset när man tittar på färgbilden utan jag tycker att du har fått fram ännu en snygg och spännande bubbla.
/*Peter R
Tack för tipset Peter. Jag känner mig fortfarande som en nybörjare i PS men kommer ihåg att du tipsat om AdobeRGB tidigare. Att det finns mycket brus i mellanregistret kan bero på att jag selektivt sträckt där med kurvor för att få fram mer av bubbelskalet. Tror jag i alla fall. Det blev ganska mycket ad hoc med den här bilden medan jag provade mig fram.

/Lasse
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by akjalam2 »

Svenska Astrofotografer är verkligen i toppklass.
Vilket tålamod ni har killar... 8)
Underbar bild.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Timo »

Häftigt att se den i annan "form" än LRGB.
De blå och gul/brunaktiga färgerna ger en stämning av mystik över bilden.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Måns »

Riktig trevlig bild! Kan inget annat än att hålla med om att det här är toppklass :)

MVH Måns
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack grabbar. Jag har också tänkt på det att svenskt astrofoto generellt verkar väldigt bra och i ständig utveckling, vilket man ser så fort man loggar in på den här sidan. Hoppas bara att det inte avskräcker de som tar sina första bilder att lägga upp dem också.

/Lasse
Post Reply