Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med transit av Europa
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: I natt var omständigheterna fantastiska och det skulle ha varit läge att fotografera något favoritobjekt hela natten. Men jag var för trött för att kunna ta tillfället men jag gjorde några exponeringar med min apo-refraktor.
Framför kameran hade jag för första och enda gången stackat 2 st Powermates, en på 4x och en på 2,5 vilket ökade fokalavståndet till 7.150 mm , f/65.
Det här gjorde jag bara för att testa då det är mycket ovanligt att jag kan gå upp ens till en tredjedel eller hälften av dessa värden.
Det hade kunnat bli ett fantastiskt tillfälle att plåta genom min 250mm Newton men som sagt, orken räker inte alltid till.
Io syns till höger och Europa är den lilla pricken nertill i mitten som syns mellan 2 mörkare molnband.

Tiden är i lokal tid, nord är uppåt och sekvensen var bara på 240 bilder. På grund av den långa exponeringstiden kunde jag bara fånga 3,75 bilder/s.
Bilden är i 100%.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by bengtr »

Hej !

Ja igår var det riktigt bra seeing. Jag började med att titta visuellt på Jupiter med C11 och binoviewer. När kollade Starry Night såg jag att Europa transit var pågående. När man visste var man skulle titta så kunde man se den ljusare Europa mot Jupiter som bakgrund. Det var rätt häftigt att se att precis när Europa skulle lämna Jupiter-kanten så kom skugga på andra sidan. Skulle ju ha fotat det insåg jag då men visuellt var det också häftigt ( se sim bild Starry Night)
JupEropa_transit.jpg
JupEropa_transit.jpg (50.7 KiB) Viewed 5798 times

Men lite senare fick det bli en bild med skuggan och GRS iaf.
MVI_6957_446_1400_2x.jpg
MVI_6957_446_1400_2x.jpg (30 KiB) Viewed 5798 times


/bengtr
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by utas »

Fina bilder, Peter och Bengt!

Själv hade jag tagit ledigt från jobbet i Fredags i två timmar, för att färdigställa C9,25" med bla. nyrengjord korrektor, samt tittat över DMK:n och rensat/ominstallerat capture program på lappyn.
Såg fram mot en välplanerad och förberedd imaging -session på balkongen då SMHI utlovande klart väder hela kvällen...

Efter att jag monterat C9:an och tagit ut laptop, mm. på balkongen skulle bara hunden promeneras, sen skulle jag igång.
Jag hann runt hörnet på kvarteret, då jag såg: STORA grå moln som rusade in, tilsammans med stråk av dimmoln! Det tog ca: 15 minuter att runda kvarteret och då hade redan himlen blivit stängd... SMHI uppdaterade prognosen lite senare, och då visade den om möjligt ÄN bättre väder än tidigare över ön, samtidigt som molnigheten tilltog till total! Man undrar var de får sina uppgifter ifrån... månne är det någon billig "extern entreprenör" tillhandahålla dessa vilsna prognoser?
Önskar jag kunde dragit nytta av den goda seeing som rådde, när jag riggat för monokameran.. :sad: -Men det är bara att bita ihop och hoppas på iaf. ett par chanser till på the big "J".

-Nej, nog gnällt nu!

Fina bilder som sagt, speciellt med tanke på att Peters bild består av bara 240 frames i stacken. Och Bengts är tagen med (antar jag) DSLR:en, med ett mkt. fint resultat.

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag tycker också att SMHIs rapporter har blivit mera aleatoriska kanske sedan 1-2 år och att prognoserna kan genomgå flera tvära kast även på kort sikt vid varje uppdatering. Ingen aning om det är för mycket data som som ska analyseras för att sedan ingå i väldigt komplexa modeller. Sedan måste resultaten dessutom tolkas innan de presenteras i grafisk form med små solar som gör oss glada eller moln som...
Jag finner det också allt svårare att planera även en halv dag i förväg och gör nog som många dvs går ut på flera vädersajter och gör en statistisk bedömning utifrån flera rapporter.

I fredags 1 feb blev det helt osannolika förhållanden här i Stockholm och enligt rapport även från Sandvreten. Naturligtvis var vi alla oförberedda men killarna vid Sandvretens observatorium tog verkligen tillvara på tillfället :good:
Jag var för trött för att kunna ge mig på något tungt projekt.
Men tanken förföljer mig att sedan dess: Om man får en oväntad och unik chans med perfekt seeing för en natt, vad ska man satsa på för att verkligen utföra det "perfekta" projektet som man för det mesta bara kan drömma om?
Möjligtvis borde jag ha försökt fånga Sirius B på bild eftersom jag redan har lagt ner så mycket tid på det projektet.
Eller kanske jag skulle ha satsat på min Jupiter animation under 4-5 timmar med unik detaljåtergivning tagen med 250 mm -tuben och 4x barlow.

Vad skulle ni ha valt för era drömprojekt?

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller väder så handlar det som i alla andra sammanhang om att skaffa sig kunskap, att lära sig tolka. För min egen del så minns jag bara en enda gång under de senaste två-tre åren att kvällsvädret inte blivit ungefär som förväntat. Den gången trodde jag att det var frontmoln som drog upp, men de visade sig vara förelöpare till fronten och följdes av ett område med klar himmel innan de sammanhängande frontmolnen drog in. Så det blev till att plocka ut teleskopet en gång till.

Men i stort sett så har jag svårt att förstå varför amatörastronomer inte lär sig en smula meteorologi - och varför man sedan ägnar sig åt att gnälla över sin egen okunskap i astronomiska fora. Det tjänar knappast något positivt syfte. Tänk också gärna på att åtskilliga amatörastronomiska kolleger (långt ifrån bara undertecknad) yrkesmässigt arbetar med meteorologi och är mycket tacksamma för att slippa allmänhetens kverulans i dessa sammanhang, det räcker att göra det i jobbet. Visa en smula respekt. Meteorologin är en minst lika utvecklad vetenskap som astronomin.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Hans,
Jag tror att det är första gången som jag kommenterar väderprognoserna från SMHI här på Astronet och har inte deltagit i några "gnälla på vädret"-trådar som brukar sträcka sig över många sidor.
Det stämmer att man ska ha kunskap innan man uttalar sig och det erkänner jag villigt att jag inte har inom meteorologi. Så därför ska jag vara specifik över vad jag menar och hoppas att det framgår att det inte är ett allmänt gnälla-på-SMHI inlägg vilket du onekligen har uppfattat det som.
Jag tror det var den 4 februari som Morgan Fröwall skulle komma hem till mig för att observera på kvällen. Vi pratades vid dagen innan och han säger att SMHI prognosen ser bra ut för nästa dag. När jag kopplade upp mig lite senare för att kolla SMHI punktprognos för 10 dagar i Stockholm så visade de helmulet, jag tror faktiskt för hela nästa dag.
Det var mycket nära att jag avbokade vår träff men bestämde mig att avvakta lite. När jag kollade igen lite senare eller om det var på morgonen därpå låter jag vara osagt, så hade prognosen på nytt ändrats till helklart och så blev det också. Så naturligtvis kan man säga att prognosen stämde och samtidigt inte beroende på vilken av prognoserna man refererar till. Detta har jag upplevt flera gånger senaste året och är vad jag syftar på när jag säger att prognoserna i mitt tycke har blivit aleatoriska.
Naturligtvis hade jag kunnat gå över till andra kartor och se hur molnsituationen och vindarna ser ut i närområdet men det var ändå väldigt tvära kast i prognoserna.

/*Peter R
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by magnahrl »

A men snälla nån , det är tämligen självklart att man blir frustrerad (läs heligt förbannad!) om SMHI ger goda väderförutsägelser och baserade på dessa tar ut sina grejer och kör till en mörk plats, bara för att finna att väl på plats blir himlen jämngrå. Mina meteorologiska kunskaper har förvisso sina gränser -det är därför jag anlitar bl.a. SMHI för hjälp.
Visst jag är en gnällspik och mina gnällspikerier bidrar säkert inte med ngt positivt men att haspla ur sig ngt om SMHI och varför det blev oväntad och hastig abort på obssession kan väl ändå vara tillåtet även i ett astrofora. Eller är det bara perfektionism som gäller?
F.ö. är jag glad jag inte är seglare , då kan SMHI:s prognoser vara livsavgörande.
Vänliga Hälsningar,
Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by utas »

Hans:

Min kunskap i meteorologi är ytterst begränsad. Den sträcker sig till att jag kan förstå vad som komma skall, om tex. svartgrå moln plötsligt tornar upp sig mot en, eller om molnen spricker upp och blottar en blå himmel. Jag kan också tyda hur snabbt och åt vilket håll en front rör sig och kan ungefärligt avgöra när den är över en.
Det är alltså pga. min okunskap jag konsulterar de vädertjänster som finns tillgängliga. Att jag genom att fördjupa mig i meteorologi skulle kunna ställa säkrare prognoser än tex. SMHI ser jag som totalt uteslutet och rent trams.
Jag kollar likt Peter och Magnus samtliga "vädersajter" och gör en rimlighetsbedömning utifrån det, innan jag packar ca: 100 kg utrustning och drar ut i natten. Prognoserna skiljer ofta väldigt mycket från sajt till sajt, ibland har SMHI rätt, ibland tex. Klart.se eller Yr.no... I går, tex. hade SMHI rätt på timmen och Klart.se var ute och "seglade" i sin prognos!
Missnöjet med träffsäkerheten i prognoserna förstärks med besvikelsen efter att ha investerat timmar i förberedelse, för att sedan få krypa hem med svansen mellan benen när molnen, tvärtemot prognoserna drar in. Jag och min kamrat Magnus A, har diskuterat det här till leda, vad det är som gör att det så ofta slår fel. -Allt ifrån växthuseffekt, till ja, -you name it!

Jag har flertalet gånger ringt Meteorologen på SMHI för att få en färsk, icke -datorsimulerad web -prognos, och inte ens det har hjälpt.
Inför Venus transit, kontaktade jag bla. flygplatsmeteorologen på en av de större flygplatserna nära oss, SMHI:s "ring meteorologen", samt kollade web -tjänsterna hos samtliga institut. Det såg enligt samtliga tillfrågade "mörkt ut" för Gotlands del, men Sörmland/Östergötland skulle få en klar morgon. Då jag inte ville missa denna händelse, bokade jag färjan och drog till släkt i Nyköping. Vaknade tidigt på morgonen och hela himlen var full av moln. Satte mig i bilen och åkte ut på E4:an mot det område (mot Norrköping) där det såg ut att spricka upp. Hittade i grevens tid en plats där jag satte upp grejerna i närheten av Kolmården och himlen var "halv -öppen" precis fram till transit var avslutad. Min vän Magnus, han var lite coolare och lyssnade på sin gamla Mor som sa: det blir klart på Gotland, vänta bara och se och stannade på ön. Han ringde vid 5 -blecket på morgonen, och de hade helt klart, inte ett moln i sikte, däremot lite blåsigt. -Är detta ett exempel på att kunna tolka vädret, hans mor har bott vid kusten i hela sitt liv, och hade bevisligen rätt i sin förutsägelse!
Skulle vi föra statistik på antalet missavisande prognoser här på ÖN, skulle det bli en mycket tråkig sammanställning att läsa för SAMTLIGA väderinstitut. Och det är tyvärr fakta. Jag förstår att det måste vara oerhört svårt att förutse vädret av idag, för det har helt klart blivit "lynnigare".
Och det här är inget klagomål på enskilda meteorologer, det förstår väl jag också, att ni är kompetenta yrkesmän som kan erat jobb. Kanske är det de automatiska modellerna som finns på nätet som inte är pålitliga, eller datan som ligger till grund för prognoserna, vad vet jag? Inga skulle väl vara lyckligare än oss som använder instituens prognoser om de var tillförlitliga, jag tycker inte heller om att gnälla över dem!

Till syvende och sist: Mitt gnäll här på detta astro -fora är inte riktat mot dig eller dina kolleger, inte heller ifrågasätter jag er kunskap som vetenskapsmän/kvinnor.
Och din åsikt om att, som enskild "skaffa sig kunskap, att lära sig tolka" och på så sätt kunna ställa egna korrekta prognoser förkastar jag helt, iaf. för min egen del. Hur i fridens namn skall jag kunna ställa egna prognoser som är träffsäkrare än institutens, som bygger på data från satelliter, radar mm. ?

Mvh, Roger.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Det där blev ju riktigt bra. Jag antar att tuben leverarade optiskt även med dessa brännvidder men att den begränsande faktorn var den långa exponeringstiden som leder till få bilder och problem att frysa seeingen?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Ja, det är fina bilder :good:
Peter: Inte konstigt att den stora tröttheten kan bli övermäktig ibland på de udda tider vi är hänvisade utöva vår kära hobby. Starkt gjort att ända åstadkomma ditt resultat!
Bengt: Med all respekt för dina fina alster, men att titta på Jupiter med en C11+binowiever i fin seeing måste vara hänförande!
Får väl utöka mina insatser på städ&tvätt fronten i hemmet för att ev. blidka frugan till ännu ett teleskop köp + montering, är man toffel så är man.......
/Magnus
C80ED, ST120, MK66, C8, 8" f/6 OOUK Newt, Lunt 35HaDX, CG-5 standard, CG-5GT, Gemini alt-az, Vixen Porta+masser av okular, barlows, diagonaler å div. grejer.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Det där blev ju riktigt bra. Jag antar att tuben leverarade optiskt även med dessa brännvidder men att den begränsande faktorn var den långa exponeringstiden som leder till få bilder och problem att frysa seeingen?
Ja, ibland känns det som om jag har kommit i trottsåldern och vill testa gränserna. Om inte min kamera får tillräckligt mycket exponering så blir det hemska sk. lökringar men det upplevde jag inte var något stort problem på dessa bilder.
Förra gången jag hade en sådär osannolik seeing var 2007 och då passade jag på att fotografera Saturnus med samma tub med en Takahashi 5mm okular och 2,5x Powermate i okularprojektion vilket visuellt ger över 360x förstoring. Jag använde min Eos20D DSLR och exponerade 2 sek/bild. http://astronet.se/view_image.php?id=443&mode=large .
Ett bra resultat på planeter är inte bara en fråga om signal utan också om bildskala och det är den gränsen jag utforskar.
Ja, det är fina bilder
Peter: Inte konstigt att den stora tröttheten kan bli övermäktig ibland på de udda tider vi är hänvisade utöva vår kära hobby. Starkt gjort att ända åstadkomma ditt resultat!
Bengt: Med all respekt för dina fina alster, men att titta på Jupiter med en C11+binowiever i fin seeing måste vara hänförande!
Får väl utöka mina insatser på städ&tvätt fronten i hemmet för att ev. blidka frugan till ännu ett teleskop köp + montering, är man toffel så är man.......
/Magnus
C80ED, ST120, MK66, C8, 8" f/6 OOUK Newt, Lunt 35HaDX, CG-5 standard, CG-5GT, Gemini alt-az, Vixen Porta+masser av okular, barlows, diagonaler å div. grejer.
Magnus, jag ser på din lista att du börjar få ihop en fin samling trevliga teleskop och annat :D
Samma fråga som du ställer till Bengt har jag funderat på. Vilken fantastisk upplevelse det måste vara att titta på Jupiter under perfekta förhållanden, med en stor tub och en binoviewer.
Jag ställde frågan längre upp "Vad skulle ni ha valt för era drömprojekt?" och det kanske är detta som är svaret.
Man ska lägga undan alla kameror och bara njuta av en perfekt visuell upplevelse.

Ja, ibland blir det för mycket men abstinensen hade blivit övermäktig under hösten. När jag planerade min animation så gick jag hem efter jobbet och riggade allt så att tuben skulle komma ner i temperatur medan jag lagade middag och vi åt. Sedan upp på taket för att fotografera i 3-4 timmar och en veckas bearbetning av filmerna under all ledig tid.

Jag har också StarryNightPro och såg på skärmdumpen som Bengt la upp att GRS ligger rätt placerad medan min är fördröjd med nästan 1,5 timmar. Detta har naturligtvis varit struligt för att planera fotosessionerna men nu hittade jag var man kan gå in och rätta till vinkeln som låg fel med ca 60 grader. Man lär sig hela tiden något nytt.

/*Peter R
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by anders »

Gör som entreprenörer som arbetar med snö gör, köp en meteorologisk tjänst. Nu vet jag inte vad det kostar då jag hade gratis tillgång till den. Exaktheten är nästan kuslig, jag använde den under två vintersäsonger och kan inte minnas att det någonsin slagit fel. Det jag pratar om är dock inga " allmänna " prognoser som på TV, utan väldigt lokala prognoser.
Mvh Anders. :good:
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Anders!
Strålande! Att jag inte tänkt på det, men det kostar nog en rejäl slant?

Peter: Ja det börjar bli lite mycket, kanske för mycket, astroprylar. Men alla teleskopen, utom C80ED och 8" Newt. är köpta beg. till förmånliga priser. (MK66:ans fokuserare kärvade initialt men det fixade R.Utas på en kafferast, typ, trots gipsad tumme. Snacka om händige herrn!!)
Alla teleskopen har dock en plats i mina obsplaner.
Verkligen kul du gick i moln, f`låt, mål med din animation, den är mkt fascinerande att titta på :)
Håller med dig en C11 (eller varför inte C14?) + binowievers att i lugn å ro observera med är ett drömprojekt. Om jag nu kan få drömma en kort stund :S

/Magnus
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by anders »

magnahrl wrote:Anders!
Strålande! Att jag inte tänkt på det, men det kostar nog en rejäl slant?

Peter: Ja det börjar bli lite mycket, kanske för mycket, astroprylar. Men alla teleskopen, utom C80ED och 8" Newt. är köpta beg. till förmånliga priser. (MK66:ans fokuserare kärvade initialt men det fixade R.Utas på en kafferast, typ, trots gipsad tumme. Snacka om händige herrn!!)
Alla teleskopen har dock en plats i mina obsplaner.
Verkligen kul du gick i moln, f`låt, mål med din animation, den är mkt fascinerande att titta på :)
Håller med dig en C11 (eller varför inte C14?) + binowievers att i lugn å ro observera med är ett drömprojekt. Om jag nu kan få drömma en kort stund :S

/Magnus
Nejdå det behöver inte bli så dyrt, det är ingen begränsning på antal användare. Känner ni någon snöentreprenör är det bara att be om inloggningsuppgifterna. Tyvärr har jag inga snöuppdrag denna säsong och alltså ingen tillgång till tjänsten. :good:
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Tack Anders, kanske en god idè att höra med snösvängen på ön!
/Magnus
Post Reply