Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Bilder från galleriet
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by anders »

magnahrl wrote:Tack Anders, kanske en god idè att höra med snösvängen på ön!
/Magnus
Helt klart, klart väder i ABC området kan betyda att jag har klart väder i Solna. Men mulet 10-15 kilometer härifrån. Jag satt här hemma i Solna med klart väder och kunde följa hur snön byggde på i Botkyrka 20 kilometer härifrån. Det smått otroliga var hur exakt beräknad nederbörd i mm stämde. Du kunde även konstatera att på tex Värmdö 45 kilometer bort föll snö enbart i Stavsnäs och Djurö. Du kan alltså väl se vart det är klart och fara dit. :good:
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Väldigt intressant! T.ex. i fredagskväll var jag i Klintehamn 3.2 mil syd Visby. Där var det helgrått. När jag körde hem mot Vby kl. 22:30 blev himlen plötsligt helklar i Tofta mitt emellan K-hamn. och Vby. När jag parkerade hemma i Vby igen var det totalgrått och förblev så.
/Magnus
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by anders »

utas wrote:Hans:

Min kunskap i meteorologi är ytterst begränsad. Den sträcker sig till att jag kan förstå vad som komma skall, om tex. svartgrå moln plötsligt tornar upp sig mot en, eller om molnen spricker upp och blottar en blå himmel. Jag kan också tyda hur snabbt och åt vilket håll en front rör sig och kan ungefärligt avgöra när den är över en.
Det är alltså pga. min okunskap jag konsulterar de vädertjänster som finns tillgängliga. Att jag genom att fördjupa mig i meteorologi skulle kunna ställa säkrare prognoser än tex. SMHI ser jag som totalt uteslutet och rent trams.
Jag kollar likt Peter och Magnus samtliga "vädersajter" och gör en rimlighetsbedömning utifrån det, innan jag packar ca: 100 kg utrustning och drar ut i natten. Prognoserna skiljer ofta väldigt mycket från sajt till sajt, ibland har SMHI rätt, ibland tex. Klart.se eller Yr.no... I går, tex. hade SMHI rätt på timmen och Klart.se var ute och "seglade" i sin prognos!
Missnöjet med träffsäkerheten i prognoserna förstärks med besvikelsen efter att ha investerat timmar i förberedelse, för att sedan få krypa hem med svansen mellan benen när molnen, tvärtemot prognoserna drar in. Jag och min kamrat Magnus A, har diskuterat det här till leda, vad det är som gör att det så ofta slår fel. -Allt ifrån växthuseffekt, till ja, -you name it!

Jag har flertalet gånger ringt Meteorologen på SMHI för att få en färsk, icke -datorsimulerad web -prognos, och inte ens det har hjälpt.
Inför Venus transit, kontaktade jag bla. flygplatsmeteorologen på en av de större flygplatserna nära oss, SMHI:s "ring meteorologen", samt kollade web -tjänsterna hos samtliga institut. Det såg enligt samtliga tillfrågade "mörkt ut" för Gotlands del, men Sörmland/Östergötland skulle få en klar morgon. Då jag inte ville missa denna händelse, bokade jag färjan och drog till släkt i Nyköping. Vaknade tidigt på morgonen och hela himlen var full av moln. Satte mig i bilen och åkte ut på E4:an mot det område (mot Norrköping) där det såg ut att spricka upp. Hittade i grevens tid en plats där jag satte upp grejerna i närheten av Kolmården och himlen var "halv -öppen" precis fram till transit var avslutad. Min vän Magnus, han var lite coolare och lyssnade på sin gamla Mor som sa: det blir klart på Gotland, vänta bara och se och stannade på ön. Han ringde vid 5 -blecket på morgonen, och de hade helt klart, inte ett moln i sikte, däremot lite blåsigt. -Är detta ett exempel på att kunna tolka vädret, hans mor har bott vid kusten i hela sitt liv, och hade bevisligen rätt i sin förutsägelse!
Skulle vi föra statistik på antalet missavisande prognoser här på ÖN, skulle det bli en mycket tråkig sammanställning att läsa för SAMTLIGA väderinstitut. Och det är tyvärr fakta. Jag förstår att det måste vara oerhört svårt att förutse vädret av idag, för det har helt klart blivit "lynnigare".
Och det här är inget klagomål på enskilda meteorologer, det förstår väl jag också, att ni är kompetenta yrkesmän som kan erat jobb. Kanske är det de automatiska modellerna som finns på nätet som inte är pålitliga, eller datan som ligger till grund för prognoserna, vad vet jag? Inga skulle väl vara lyckligare än oss som använder instituens prognoser om de var tillförlitliga, jag tycker inte heller om att gnälla över dem!

Till syvende och sist: Mitt gnäll här på detta astro -fora är inte riktat mot dig eller dina kolleger, inte heller ifrågasätter jag er kunskap som vetenskapsmän/kvinnor.
Och din åsikt om att, som enskild "skaffa sig kunskap, att lära sig tolka" och på så sätt kunna ställa egna korrekta prognoser förkastar jag helt, iaf. för min egen del. Hur i fridens namn skall jag kunna ställa egna prognoser som är träffsäkrare än institutens, som bygger på data från satelliter, radar mm. ?

Mvh, Roger.
Hej Utas. Nästa gång du är i Nyköping och obsar kan du finna ett riktigt mörkt ställe vid Stora Bötet som är Mellansveriges största mosse. Antingen åker du mot Oxelösund och tar av mot Näveqvarn. Precis när du kommer in i Nävq,tar du höger mot nävsjön. Efter någon halvmil svänger du höger vid en T- korsning ( den första och enda på den vägen) , du kommer då upp på Stora Bötet, det är en många kilometer lång raksträcka, du har mossen på vänster hand.Där finns fickor för virkesupplag med riktigt hårdgjord yta, trafiken är ringa, sannolikt stöter du bara på Åke och Anna som bor vid korsningen.Du kan även ta gamla E4 och ta vänster mot Näveqvarn några kilometer efter Mac Donalds. När du kommit upp ur kiladalen tar du mot Nävsjön efter några kilometer, du kommer upp på samma ställe som jag först beskrev. :good:
Mvh Anders
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by utas »

Halloj, Anders!

Det där lät ju intressant! Vi brukar hälsa på släkten mest på somrarna, men finns det en bra mörkerhåla med möjligheter till foto/obs i närheten kan det ju bli en vår/höst -tur med!

Ditt förslag angående att köpa en vädertjänst vore ju förträffligt! Jag betalar gladeligen, bara jag får prognoser med bra träffsäkerhet! Jag känner iofs. ett antal åkare i snösvängen här på ön, kanske vore läge att prata med dem! Vilket institut är det som tillhandahåller dessa "områdesspecifika" prognoser? Och kan man som privatperson nyttja deras service? -Högst intressant, iaf!

Mvh, Roger.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by anders »

Hej Utas. Det var SMHI vi använde, jo Bötet och Nävsjön är riktiga mörkerhålor, Norrköping finns visserligen 45 kilometer syd om Bötet men det är väl snarare dimma som kan vara problem vår och höst. Skavstaflyget kan kanske vara irriterande men dom går riktigt lågt över området.
Ps, hoppas bror min tog det lugnt med gasreglaget på färjan, han sände en film där dom marschar 27 knop i åtta meter sjö. :good:
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by anders »

Jag kollar upp vädertjänsten i morgon :good:
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter med transit av Europa - Peter Rosén

Post by utas »

Först, Peter, ursäkta trådkapningen!

Din tråd kom nog till att handla mer om vädret, än om din bild.. -iofs, ett högst väsentligt ämne i vår hobby, dock lite off -topic..

Det måste som sagt ha rådit exceptionella förhållanden när bilden togs, stackning av två PM:s och över 7 meters brännvidd är ju sanslöst för en "liten" refraktor! Håller bilden ihop vid ett f-tal på f/65, ja då VAR det bra förhållanden! Måste ha varit trickigt att centrera jupiter på chipet, tur du har den större DBK41:an!

Som du skrev, när orken tryter, då finns det inget att göra, man är helt enkelt utmattad! Har varit med om det, efter ett antal maratonnätter i sträck, med jobb dagen efter.... Men tanken är ju kittlande -TÄNK om du hade haft din 10" nedkyld och klar och kunnat gå upp i bildskala på ditt stora chip! Husomhelst, en smärre bedrift är det iaf. att ens kunna använda sig utav f/65 med ett litet instrument!

Angående projekt, så har jag två som jag vill genomföra: -inget märkvärdigt, utan först och främst -Sortera all data på Jupiter från i år och sammanställa på en översiktsbild. Sedan väntar Saturnus, och då blir det nog att åka ut i fält, för att få bort alla störande faktorer som ströljus, köande pizzakunder under balkongen, begränsat siktfält från balkongen, mm. Senare vill jag även komma igång med Deepsky -fototpå allvar, men det lär inte bli förrän i höst... Men, jag skall skynda långsamt och börja med Jupiterdatan och sammanställa denna säsong bildledes.

Mvh, Roger.
Post Reply