Grön och blå månblixt - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Grön och blå månblixt
Exponering: 6 sek ISO 800 f/2,8
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 300/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Förra veckan var jag i de jämtländska fjällen och en kväll åkte jag ut för att fota månens uppgång. Det var dagen efter själva fullmånen och månen var 99% belyst.

När jag kom hem och tittade på bilderna så jag att på en av bilderna syntes blå och gröna blixtar likt de man ser vid soluppgång/nedgång. Jag kontrollerade detta med Les Cowley på Optics Picture of the Day och han bekräftade att det rör sig om dessa sällsynta blixtar.

Jag trodde inte dessa kunde uppstå av månen, men det verkar alltså så.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by Gunnar K »

Ett stort grattis Göran! Tajming är viktigt för alla fotografer!

Och när det gäller sällsynta händelser, så förstår jag nu att det handlar det om att utveckla en specialversion av denna förmåga, som jag passar på att döpa till "undermedveten tajming".

:-)
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by gost »

Tack Gunnar :-)

Detta svarade Les på min fråga om dessa blixtfenomen är ovanligare för månen än för solen

"The strong temperature gradients needed for mirages and flashes occur most in daytime, sunset and to some extent at dawn. Under these conditions flashes from the moon will be more washed out by stray skylight."
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by Peter R »

Spännande, något som jag aldrig har observerat men ska börja hålla utkik.
Jag skulle möjligtvis gjort bilden neutralare i färgbalansen så att blåsticket inte påverkar den gröna och blå blixtens visuella utbredning.
Jag såg att du även har lagt upp en bild på en oval färgkorona runt Venus på SpaceWeather http://spaceweathergallery.com/indiv_up ... 72m4ab9093 .
2 sällsynta fenomen samma helg, inte illa :good:

/*Peter
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by gost »

Peter R wrote:2 sällsynta fenomen samma helg, inte illa :good:
/*Peter
Tack Peter. Jag fotade desas två fenomen samma kväll. Jag fick även bild på ett tredje fenomen, en månhalo, så fenomenmässigt var det en riktigt bra kväll.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by AstroFriend »

Det ser spännande ut, hade jag inte läst texten hade jag tänkt det var ett brytningsfel bara. Men förstår det ligger mer bakom, någon förklaring, uppstår fenomenet i atmosfären eller är det några sidstrykande strålar på månen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by Hans Bengtsson »

Intressanta bilder!

När det gäller SpaceWeather-bilden av Venus, så handlar det inte om en halo utan tveklöst om en korona (ett diffraktionsfenomen), precis som Peter skriver i ett inlägg ovan. Korona kring sol och måne är vanliga men ses inte ofta kring Venus, jag tror dock jag sett det vid något tillfälle. Här hittade jag en annan bild på en stark Venus-korona:

http://twanight.org/newTWAN/photos.asp?ID=3003790

M v h
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by Peter R »

Det är faktiskt tack vare dig Hans som jag använde rätt terminologi den här gången för du rättade mig för ett tag sedan när jag hade skrivit fel på en av mina bilder :D

Les Cowley efterlyste för några år sedan observationer på dessa elliptiska koronor som han inte helt kan förklara, så jag bidrog med en del observationer
http://www.atoptics.co.uk/fz889.htm och http://www.atoptics.co.uk/fz861.htm .

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Grön och blå månblixt - Göran Strand

Post by Hans Bengtsson »

Ja jag är väl lite arbetsskadad när det gäller sådana här udda saker, eftersom det under 20 års tid ingick i mitt jobb att hålla kontinuerlig koll dagligen och nattligen på koronor och halofenomen ... de har olika symboler i den meteorologiska världen. Det ledde i varje fall till att jag har sett många sådana saker, och även insett att fenomenen som sådana ofta inte är så himla ovanliga men att observatörerna är det!

M v h
Hans Bengtsson
Post Reply