La Palma i december med 15" bino

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

La Palma i december med 15" bino

Post by Håkan N »

Jag har funderat på en La Palma resa igen kring mitten av December till början i Januari.
Har inte hyrt ett hus än, men kikar lite på det nu.
Bättre vara där med lite astro än juleländet och rusket !
Skönt väder, fin natur, trekk till Rouches, se observatorierna, gott vitt och röt vin, relaxa bredvid poolen med nån inhemsk likör och vara lite smålurig i solen..eller bara åka runt och titta på lite hus/tomt objekt etc. Sen givetvis astro.
Jag kommer ihåg förra året då man gjorde lite mat och åt ute med Atlanten hela tiden mot sig och byggde upp suget inför kvällens tur vid solnedgången.
Iden nu var lite om Sten Arne kunde ta sig över från fastlandet med sin stora ytterst trevliga 15" bino dob.
Tyvärr kommer det kosta ca 18-20 tusen t/r.
Sten Arne sa det blir lite väl mastigt även om jag hjälper till en del.
Jag vet det finns nån som ev vill hänga på, och blir vi några delar vi på glädjen, och BETÄNKT Sten Arnes bino där uppe på 2400 meter !
Jo jag klagade lite förra året vs caliman, men jag tror ändå det var bland de bättre seeingen jag haft faktiskt, sett nu i backspegeln.
Så se över vad ni ska göra i jul. Jag tror Sten Arne är med bara det fungerar ekonomiskt, men ok, jag kan inte tala för honom, men låter ändå ordet gå ut här. Blir vi några stycken blir det nån tusing per skalle, ungefär som man betalar för frakt på ett litet eget instrument.
Jag blev ju och känna en Italienare som jobbade på Gallileo. Han bodde inte långt från jag hyrde huset förra året. Han bodde på 1200 meter med egen Dobson veranda och 2 domer för astro foto..
Han låter nog binon stå bredvid Galileo, så där kan den då stå under tiden.
Så tar er en funderare. Ev ska Sten Arne sälja binon, så passa på !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: La Palma i december med 15" bino

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det låter trevligt med jul på LaPalma.

Men att få ned en 15", bino dessutom låter som att ta sig vatten över huvudet eller i varje fall tömmer det plånboken. Men jag har för mig i tidigare inlägg om LaPalma att det skall finnas någon eller kanske flera amatörastronom föreningar där. Kanske det skulle gå att samarbeta med dom och även om de inte har en bino så kanske i varje fall en vanlig dob.

Här fanns ju tidigare teleskop på hotellet, tyvärr har han ju gått bort men någon sa att andra drev det vidare.
http://www.8gh.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som känner till ev. amatörastro föreningar där nere eller har länken till det tidigare inlägget om LaPalma där det skrevs om det?

Det kanske vore en ide att försöka etablera kontakter med amatörastro föreningar världen över så man kan besöka de och de besöka oss också, speciellt norrsken vore ju spännande för söderbor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: La Palma i december med 15" bino

Post by hbar »

Hej Håkan N

Vintern är inte så bra astronomisk där nere (som du själv märkte förra gången). Från april o framåt lär vara betydligt bättre. Har själv bokat resa i slutet av februari o tar med en 98mm refraktor med lite fotoutrustning.

När du letar hus så se lite var där är lämpliga obs platser och vilka bilvägar som leder dit. Här är lite förslag
http://www.starsislandlapalma.es/en/wal ... viewpoint/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.starsislandlapalma.es/en/wal ... -interest/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tänkte själv satsa på Llano del Jable o Llano de La Venta. Om vädret tillåter så blir det någon natt på Mirador de los Andenes eller någon annan bra plats uppe längs kanten.

Borde finnas fler som hyr ut teleskop men här är i alla fall en
http://www.astrolapalma.com/en/content/rent-telescope" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan B
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: La Palma i december med 15" bino

Post by Håkan N »

Lars !

Vatten över huvudet, mja ;-)
Tja så kan alla projekt och idéer bli !
Själva iden är att Sten Arne befinner sig på Spanska fastlandet och han har teleskopet med sig i bilen och är sugen på att åka.
-Och han är sugen att obsa på Roches. ( å det är jag med och tiden passar in bra för mig )

Då finns teleskopet för obs i nån vecka med folk härifrån och detta är en 15" bino med performance, och inte en Mead okollimerad 10 med dammig spegel på 1 vågfrånt med billiga okular.

Görans son ( du ex var inne på ) har kvar utrustningen som går att hyra och huset ligger på ca 600 meter i Tijarafe, och det var granne med det huset jag hyrde förra året. Det funkar givetvis, men det blir liksom inte samma sak som med Sten Arnes instrument som dessutom kan/kommer placeras på 2400 meter !
Ok det kan finnas privatpersoner eller klubbar där med bra grejjer, men då blir man med dom när det passar dom osv.
Sen detta instrument är mycket speciellt.
Jag var ute med en grupp förra året men en Mead dob och en refraktor och 2 krokiga kina kikare. Det var företaget Håkan B pratade om. Detta är för semesterfirare som inte ofta har en susning om astro och mest vill hem, så även organisatören.
Jag var kvar timmar efter dom åkt med min Zeiss ( dom frös ) och detta var utanför El Pazo på en mindre vulkan ( tror ca 1200 meter )
Så det är väl som allt i världen, saker kostar och händelser kostar.
Färjan kostar ca 18-20 tusen totalt, så ex 8 man blir det 3 tusen/st.
Jag tror det redan nu kan vara 4 med ( ? )
Det tycker jag inte är vatten över huvudet för säg 7-10-12 dagars obs i en extrem bino på 2400 meter och en oförglömlig upplevelse.

Förra året började det illa med bara moln astronomiskt sett, men det blev ändå tillslut en hel del nätter ute.
Nu sett efter lite mera resor kan jag summera lite seeing. Ok visst kanske La Palma är bättre på våren men flera sa caliman då var ovanlig i December.
Jag tänkte bara iden om det här instrumentet ev kunde locka någon för det blir lite mera tryck ( och en helt annan upplevelse ) än en egen kikare/refraktor etc som man kan ev släpa dit i en väska.
Dock fick jag erfara förra året hur det blir lite pyssel med bara en kikare och en tripod och lite kläder..

Som jag sa kan obset vara inne bland observatorierna, och inte ute efter vägen. Jag var överallt på ön och åkte, och det är ofta trånga vägar och bilar susar förbi.
Bäst är där inne på området vid Roches. Jag kan inte lova men Carosati ordnar nog det samt privata förevisningar i Galileo.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: La Palma i december med 15" bino

Post by AstroFriend »

Det kostar att ligga på topp :-)

Men ger också minnesvärda upplevelser för livet. Håller tummarna att du lyckas genomföra detta!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: La Palma i december med 15" bino

Post by Håkan N »

Lars !

Vet inte om ett par tusingar är leva on the top. Tror det mest blir en prioritering.

Håkan B !

Jag var ofta de första dagarna vid kratern kanten sett från västsidan, men problemet där är att Los Llanos glöder på rätt bra. Inte bra.
Här var ett av La Palmas problem faktiskt ang ljusförorening, ok det är inte som i Teneriffa, men mera ljus tillökas dagligen ön.
Sedan vulkanen nedanför El Paso finns flera utsiktsplatser men lika där.
Sedan tar det en hel del tid att kringla sig upp där med. Så jag tog mig upp till Roches istället ( ca 45 minuter ).
Vid La Muralla en bit norr från city i Tijarafe vid restaurangen finns ex en astro utsiktsplats ( en av många på ön ) men bilar susar förbi hela tiden och det blir ohållbart.
Så antigen var jag uppe vid observatorierna eller så var jag vid huset och obsadse ( låg ändå i en mörk del söder om Tijarafe city och på 700 meter ) eller så tog jag mig upp för krater kanten där Carosati bor ( innan man ser Los Llanos ) men där är vägarna i grus och man vill inte köra fast. Det är en del granskog där så sikten kunde vara lite sämre. Sedan när kottarna ramlade kändes det som boggie man klev runt och jag är inte mörkrädd men tycke det var lite obehagligt. ( enl Timo är detta ett känt fenomen bland Finnar.. och kanske var det 'svedje finnen' i mig som kom fram om gamla väsen..;-)
Som jag ser det är hard core obs inne på observatorie området det bästa om man kan passera.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: La Palma i december med 15" bino

Post by hbar »

Vägen upp till observatorierna är avstängd nattetid (du har kanske haft kontakter så du kan passera). Kör man LP-4 längs norra kanten av Roque de los Muchachos så är där ett par utsiktspunkter på >2000m höjd med rätta bra sikt men inget roligt om det blåser o snöar (var där för några år sen). Har inte varit på Llano del Jable o Llano de La Venta men vad jag kan se på kartan så ligger de bra till o borde vara mörka. Hoppas kunna få se (o fota) lite av Eta Carinae när den går upp på sena natten men den ligger bara en dryg grad över horisonten så det krävs bra höjd o fri skit i söder.

Har bara tid en vecka (o medföljande fru) så fick det bli en charterresa så all tid kan läggas på väsentligheter. Valde därför att utgå från Los Cancajos så jag kan nå dessa platser "hyfsat" lätt. Bokar en extra resväska (a23kg) för teleskop, montering o diverse kikare.

Hittar du några trevliga platser när du är där så ser jag som vanligt fram emot dina reportage.

/Håkan B
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: La Palma i december med 15" bino

Post by timokarhula »

hbar wrote: Hoppas kunna få se (o fota) lite av Eta Carinae när den går upp på sena natten men den ligger bara en dryg grad över horisonten så det krävs bra höjd o fri skit i söder.

/Håkan B
För att kunna se Eta Carinae på bara 1º höjd får det inte ligga något skit i vägen. :D Sorry, kunde inte låta bli. :)

/Timo K
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: La Palma i december med 15" bino

Post by hbar »

Johan har sett den när han jobbade på NOT, men visst man måste ha bra tur med vädret o "sett" är väl ett mycket tänjbart begrepp:).

/Håkan
Post Reply