Föredrag om interstellära moln, tips från Nippe

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Föredrag om interstellära moln, tips från Nippe

Post by AstroFriend »

Här kommer ett föredragstips från Nippe:


God eftermiddag Astro-vänner!

Nu på torsdag den 2 februari bör alla ta sig till Albanova i Stockholm kl. 18:15. Då är det nämligen ett mycket intressant föredrag om interstellära moln. Läs texten här nedan som jag kopierat in från hemsidan så förstår ni att ni i almanackan ska skriva in föredraget. De här gasmolnen är intressanta på många sätt. Strax efter Universums bildande bestod de mest av Vätgas. Men vartefter stjärnor föds och dött så har tyngre grundämnen bildats. Solen sägs vara en tredje generationens stjärna. Det betyder att den bildats i ett modernt gasmoln som innehöll tyngre grundämnen och molekyler från andra stjärnor som under sin livstid skapat dessa grundämnen. Jag gissar att det är den utvecklingen föredraget kommer handla om.

Visst låter det spännande?

Ni som vill läsa direkt från hemsidan kan följa den här länken:
http://www.fysik.su.se/nyfiken/oppnaforelasningar/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hälsningar
Nippe Olsson

Informatör i STAR

Bifogat urklipp:

Torsdag 2 februari 2017 kl 18.15 :

Hur bildas och förstörs molekyler i rymden?

I rymden mellan stjärnorna finns det gigantiska gasmoln. Dessa så kallade interstellära moln har visat sig innehålla molekyler. Gasmolnen utgör en barnkammare för stjärnor. Det är när gasen kyls ner och molnen dras samman av gravitation som stjärnar kan bildas. De första molekylerna i dessa moln observerades redan på slutet av 1930-talet. Idag har mer än 100 olika typer av molekyler identifierats. Dessa molekyler kan vara neutrala, positivt laddade och som det på senare år visat sig även negativt laddade. I denna föreläsning kommer de kemiska processer som driver kemin i de interstellära molnen att diskuteras.

Åsa Larson, universitetslektor Fysikum Stockholms universitet

Tid: kl 18.15 - 19.15 Plats: Kleinsalen i AlbaNova universitetscentrum

Fri entré



Kopia av meddelande från Nippe.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Föredrag om interstellära moln, tips från Nippe

Post by AstroFriend »

Jag gick på föredraget igår. Det var ovanligt mycket folk, kanske halvfullt. Jag såg Bengt och Nippe där, kanske det var någon mer här från Astronet också, svårt att se då inte man vet hur vi här ser ut.

Föredraget var mycket intressant. Det berättades om det komplexa spektrummet som uppstår från elektronövergångar, vibrationer och rotation av molekylerna.

Blev förvånad över hur sent man började få data om detta. Det tog fart 1970 och man identifierar ca 4 nya molekyler per år. Man känner till idag ca 200 varav endast fyra negativt joniserade.

På min fråga om det är brister i instrument teknik eller de fysikaliska modellerna som gör att det går så långsamt, svarade hon efter lite tvekan att mest kanske det beror på saknad av referensmätningar här på jorden i labben. Är ju en helt annan miljö än där ute och kanske inte så lätt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply