Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Wolfgang »

Funderar på att kolla den totala solförmörkelsen den 21 augusti i USA? Själv planerar jag att se den i South Carolina. Någon som också planerar att se den?
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Håkan N »

Jag hade tänkt mig Oregon Star Party på västtkusten ( störst chans där sägs det.
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Wolfgang »

Kul att du också funderar. Själv väljer jag South Carolina, då vi befinner oss i Florida juli, augusti tom 10 september. Tar då och bilar till lämplig plats i South Carolina, kanske utanför Charleston. Men jag forskar vidare, var det är bäst eller enklast i South Carolina.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Starsoft »

Hej

Min än så länge lite luddiga plan för att kunna utnyttja det här fina tillfället att se en solförmörkelse under civiliserade omständigheter är att samtidigt besöka Yellowstone och annat sevärt i de trakterna.

Jag har sett att det redan nu börjar bli dåligt och/eller svindyrt med hotell på många ställen som verkar lämpliga, Casper Wyoming verkar t.ex. vara fullt redan, populärt ställe för solförmörkelsen annars, så det är nog klokt att boka så snart som möjligt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Jonas »

Eventuellt åker jag till min svägerskas familj i Atlanta. Därifrån är det bara 1-2 timmars bilfärd norrut till passagen.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Wolfgang »

Kul att fler planerar. Spännande om någon mer i forumet tänker åka.
Håller på att se över flyg till Florida, hittills billigaste för 2 personer, 13,000kr t/r. Kollar på MR Jet (brukar vara väldigt seriösa, använt dem i 5 år), Flygresor.se, Momondo, Expedia.se och Google Flight. Någon som har förslag? SAS är dyra.
Visst det finns billigare, men då med 2 stop och längre restid.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Håkan N »

Jag funderar på att åka till Mt. Kobau star party om jag får lite mera info ang detta och sedan ner till OSP.
Jag har kontaktat en snubbe med en fet 32 dobb på f/2.4, och det verkar som han brukar vara där. Så han lär veta lite info antar jag.
Jag var ju på ett föredrag på Stellafane förra året om eclipsen och en riktig sol-nörd höll på i 2 timmar om alla olika upplägg.
Jag tror dom kallade honom Mr Solar eclips..
Han sa det var bra chanser på västkusten vs historisk sett bra väder, men de senaste åren har ju skogsbränder härjat.
Och den går i banan ganska precis på OSP området.
Jag kommer vara där och inte åka iväg till centret. ( ser ingen anledning till det.
Men han sa östkusten kan bli bra det med men större risk för regn etc.
Han tror jag skulle till mellan-USA och hade typ 10 back-up planer..

Ang hotel. Så här har jag gjort på OSP och Stellfane.
Köpt ett tält och en viksäng, och sovsäck och kudde på Wal-Mart.
På OSP hade dom ju dusch trailar men Stellafane var det dåligt på så man kan ha vattendunkar och duscha så. Funkar å rätt billigt och man är på plats.
Sen i övrigt kryllar det ju av hotell, så jag ser ingen anledning till ett problem pga det när det hela sas lagt sig i områden för banan.
Men på ställen där folk samlas kan det ju bli fullt, men ex Mr eclips hade en massa uppslag om var och när på sin hemsida.
-Jag tror han hållt på med detta nu i åratal ;-)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by timokarhula »

Håkan N wrote: Jag funderar på att åka till Mt. Kobau star party om jag får lite mera info ang detta och sedan ner till OSP.
Jag har kontaktat en snubbe med en fet 32 dobb på f/2.4, och det verkar som han brukar vara där. Så han lär veta lite info antar jag.
Jag var ju på ett föredrag på Stellafane förra året om eclipsen och en riktig sol-nörd höll på i 2 timmar om alla olika upplägg.
Jag tror dom kallade honom Mr Solar eclips..
Han sa det var bra chanser på västkusten vs historisk sett bra väder, men de senaste åren har ju skogsbränder härjat.
Och den går i banan ganska precis på OSP området.
Jag kommer vara där och inte åka iväg till centret. ( ser ingen anledning till det.
Men han sa östkusten kan bli bra det med men större risk för regn etc.
Han tror jag skulle till mellan-USA och hade typ 10 back-up planer..
Fred Espenak, Mr Eclipse :) En mycket trevlig person. Jag har träffat honom tre gånger i Western Australia och Zambia (och Island, men han var i folkmängden så jag såg inte honom). Både min gamla pappa och mamma fick hälsa på honom på två olika kontinenter. Det är han som gör förmörkelseberäkningarna åt NASA. He takes full responsibility, som han skriver. :)

Du ska absolut befinna dig inom totalitetszonen, inte utanför! Det är bara inom totalitetszonen man ser koronan, protuberanser mm. Utanför zonen skiner solen hela tiden. Du behöver inte befinna dig exakt på centrallinjen om du menar det. Man behöver inte gå in så långt från totalitetszonens ytterkant mot centrallinjen för att få en hyggligt lång umbratid.

/Timo K
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Wolfgang »

Tack för ideér och tips. Denna sida verkar vara bra för att se var det är bäst:
http://www.eclipse2017.org/eclipse2017_main.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Håkan N »

Timo,

Jag vet inte exakt hur långt man är utanför centrumet, men jag tror OSP låg nära till.
Som det kändes då jag hade lite info i saken kändes som inte läge att åka med bilen och fastna i nåt case, så bättre stanna på OSP, men man kanske ska se över detta igen.
Kan du se om det är värt besväret ?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by timokarhula »

Håkan! Ge mig dina koordinater på (OSP) så räknar jag ut avståndet till centrallinjen.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Håkan N »

Timo,

Tackar, jag återkommer med kordinaterna.
Om du vill hänga på från San Fran till OSP, perfekt ! ( eller nån annan som är sugen !
Tänkte ta lite vin-fält på vägen upp vs vs.
Great 'WC trip.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by Håkan N »

https://tools.wmflabs.org/geohack/geoha ... nomy+event" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Någon som funderar på att se eclipsen 21 augusti?

Post by timokarhula »

Oregon Star Party ligger inom totalitetszonen och varaktigheten blir 1 minut 28.5 sekunder inklusive randkorrektionen. Platsen ligger ca 35 km söder om centrallinjen där totaliteten varar i 2 minuter 5 sekunder.

/Timo K
Post Reply