Nya kvarnar

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Nya kvarnar

Post by Hans Bengtsson »

Nu är det dags för nya kvarnar att mala, nya kvastar som sopar och tar hand om stafettpinnen. Ungefär så.

Det är inte så dramatiskt som den kanske låter. Det handlar bara om att jag vid nyår avslutar uppdateringarna av tråden "Aktuella kometer" och av den trådfamilj (eller vad vi ska kalla det) som tipsar om kommande meteorsvärmar (med trådtitlar enligt mönstret "Perseiderna 2016").

Det vore självfallet bra om någon annan vill ta vid så att traditionen fortsätter. Jag har inga som helst synpunkter på hur det sköts fortsättningsvis. Man kan fortsätta i samma stil eller göra något helt nytt.

Ansökningshandlingar skickas till ... nä, det är bara att ta över på helt informellt vis för den som känner sig manad. Om man gör det på samma enkla sätt som jag har gjort tar det inte särskilt många minuter per vecka.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Nya kvarnar

Post by timokarhula »

Vilka källor / länkar har du använt dig av när du tar fram kometers magnituder?

Edit: Jag ser i trådens första inlägg att källan är http://www.aerith.net/comet/weekly/current.html" onclick="window.open(this.href);return false; vilket besvarar min fråga. Eventuellt kan jag fortsätta med komettråden, om det inte tar för mycket tid att ta fram datat. :)

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nya kvarnar

Post by Hans Bengtsson »

Timo:

Det vore förstås jättebra om du vill ta över. Du kan börja redan nu om du vill.

Jag har alltså helt enkelt haft en Word-fil som jag uppdaterat med senaste data från den källa du nämner. Det går väldigt snabbt. Enda grejen är att man ska försöka komma ihåg att verkligen göra det ...

Anledningen till att jag vill sluta är att tråden ska få en chans till förnyelse. Men om nuvarande format är OK så kan det förstås behållas, det är också ett möjligt alternativ.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply