Perseiderna 2019

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Perseiderna 2019

Post by Hans Bengtsson »

Vår vana trogen påminner vi nu om meteorsvärmen Perseiderna, som i år beräknas nå maximum den 13 augusti. Bästa obsnatten (förutsatt att himlen är klar!) blir 12-13 augusti, speciellt frampå småtimmarna.

Månen kommer tyvärr att störa en hel del. En god redogörelse ges av Robert C:

https://www.popularastronomi.se/2019/07 ... tjarnfall/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Perseiderna 2019

Post by PerOlofJ »

Mycket tyder på att det blir klart väder här i Södra Sverige där jag befinner mig så det blir några timmar på trädäcket i vilstolarna...
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2019

Post by Hans Bengtsson »

Under många år har jag kollat massmedias förhandsrapporter om Perseiderna, och varje år har den gamla missuppfattningen repeterats, den som går ut på att man ser flest meteorer om man tittar i riktning Perseus. Men så icke i år!

Det verkar som om framfört allt Robert C:s årligen återkommande info till slut gett pedagogiskt resultat. Man ska förstås vända blicken mot det område på himlen som är mörkast. Man ser inte fler perseider om man tittar mot Perseus, enda effekten om man gör det blir att meteorerna där är kortare och inte lika praktfulla.

Saken är väl självklar för alla som sysslar med astronomi, men för den stora allmänheten kan det förstås verka logiskt (men är alltså felaktigt!) att man borde titta mot Perseus för att se perseider. Hoppas denna myt nu har kollapsat för gott i massmediala sammanhang.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply