Perseiderna 2020

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Perseiderna 2020

Post by Hans Bengtsson »

Den spektakulära meteorsvärmen Perseiderna beräknas i år nå maximum på eftermiddagen eller tidiga kvällen den 12 augusti. De bästa förhållandena bör därför inträffa natten den 12-13 augusti. Även nätterna däromkring kommer en del perseider att uppträda.

När månen hunnit gå upp bör man se till att man står i månskenets skugga. Som alltid ser man flest meteorer om man tittar åt det håll där himlen är mörkast.

Frånvaro av artificiella ljuskällor är en enorm fördel just vid meteorobservationer. Inne i en någorlunda stor stad blir det bara de allra ljusaste perseiderna som kan ses, den stora majoriteten perseider är tämligen ljussvaga och försvinner helt mot en ljusförorenad himmel.

https://www.imo.net/files/meteor-shower/cal2020.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
osilvab
Posts: 4
Joined: 2020-07-26 11:38:39
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by osilvab »

nån plats i Göteborg eller nära som skulle vara bra för att titta perseiderna?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by Hans Bengtsson »

Åtminstone förr var Näset en populär plats för den som ville observera Perseiderna utan att behöva färdas ett långt stycke bort från centrum. Hur det ser ut med gatlyktor osv idag vet jag inte, men några bra platser på Näset med utsikt västerut borde gå att hitta.

Den 12 augusti i år går månen upp i Göteborg strax före midnatt svensk sommartid. Så just västerut känns som bästa väderstrecket att spana mot om man vill se perseider, där finns inte månen.

Jag kan varmt rekommendera att man inte är helt ensam ifall man åker exempelvis till Näset när det är mörkt, personlig säkerhet går före meteorer.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Sambo
Posts: 12
Joined: 2020-03-12 02:09:25
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by Sambo »

Har redan börjat att se några, detta var för 2 nätter sedan. Såg också igår kväll.
Attachments
blob2.jpg
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by Hans Bengtsson »

En liten påminnelse bara. Idag är det den 12 augusti.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Perseiderna 2020

Post by gost »

Blir lite nyfiken på hur ni andra upplevde årets Perseider? För mig är det helt klart dom sämsta någonsin, har aldrig sett så få. Tror att jag landade totalt under 10 på två kvällar. Har läst lite fler liknande rapporter, bland annat på Cloudy Nights. Mina bildflöden är också väldigt sparsamma på meteorbilder vilket det inte brukar vara så här dagarna efter Perseiderna.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Perseiderna 2020

Post by ThomasK »

Var bara ute en kort stund både igår och förrgår, men såg inte någon perseid alls.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by Hans Bengtsson »

Enligt IMOs preliminära resultat låg maximalt ZHR kring 82 (edit: nu ändrat till 75) vilket får ses som ganska normalt:

https://www.imo.net/members/imo_live_sh ... &year=2020" onclick="window.open(this.href);return false;

För egen del satte jag mig bekvämt på balkongen i Göteborg den 11 och 12 augusti med ambitionen att sitta där till jag såg åtminstone en perseid. Första kvällen behövde jag sitta endast 2 minuter innan en perseid av magnitud noll dök upp i Coma. Då gick jag in.

Andra kvällen tog det ca 10 minuter innan någon perseid visade sig, och kort därefter ytterligare en. Då gick jag in.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by Björn »

Jag såg endast ett par stycken under den timme jag var ute och obsade variabler i förrgår, men av naturliga skäl så fokuserade jag inte på dessa så det kan säkert ha varit fler :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Perseiderna 2020

Post by timokarhula »

Jag och tre andra VARFare observerade Perseider natten den 12-13 augusti från Hälleskogsbrännan i Västmanland. Gränsmagnituden var ca 5.5. Under ca 2.5 timmar (klockan 00-02.30) såg jag 32 Perseider. Det motsvarar faktiskt ZHR = 32 om man antar att antalet meteorer reduceras med 60% per magnitudbortfall från 6.5. Dock tittade jag inte upp hela tiden med blotta ögat utan svepte även vintergatan en stor del av tiden med min kikare och såg alla planeterna från Venus till Neptunus.

Vi hade några fantastiska kornblixtar som konkurrerade med Perseiderna. Det är avlägsna åskmoln där mullret inte hörs. Några kornblixtar syntes så pass högt upp som 20° vilket jag tycker är märkligt. Det betyder att molnen låg mycket högt upp i atmosfären? Sprites? :) Det hade regnat kraftigt ett par timmar tidigare men nu var det helt vindstilla och tyst.

/Timo K
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by vroomster »

Hans Bengtsson wrote:En liten påminnelse bara. Idag är det den 12 augusti.

Mvh
Hans Bengtsson
Hej.
Jag var ute på ett fält i Degersnäs ett par timmar och hade John-Erik Johansson hos mig. Han ville jag skulle hälsa :good:
Blev tyvärr bara lite svaga streck i mina bilder den stunden jag var ute, och så Andromeda galaxen som inte var så imponerande med ett 12mm Samyang. En 2min exponering bifogas...

Vi såg nog ett 20 tal den stunden vi var ute, en del riktigt starka.
Det var i alla fall perfekt väder för att sitta där i gräset.
degersnäs.jpg
Ulf
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by Hans Bengtsson »

Kul!

Hälsa tillbaka! Och hälsa gärna även till mina kusiner Björn och Stina (veterinärerna) om du stöter på dem i Degersnäs. Och till Kent i Bråthult!

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2020

Post by Hans Bengtsson »

Det kan aldrig skada att göra lite reklam för Paul Schlyters eminenta ZHR-kalkylator:

http://stjarnhimlen.se/calc/zhr_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Observera att programmet räknar ut även radiantens altitud när man fyllt i obsplats och tidpunkt, det behöver man alltså inte göra själv.

Mvh
Hans Bengtsson
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Perseiderna 2020

Post by -chrille- »

timokarhula wrote:Jag och tre andra VARFare observerade Perseider natten den 12-13 augusti från Hälleskogsbrännan i Västmanland. Gränsmagnituden var ca 5.5. Under ca 2.5 timmar (klockan 00-02.30) såg jag 32 Perseider. Det motsvarar faktiskt ZHR = 32 om man antar att antalet meteorer reduceras med 60% per magnitudbortfall från 6.5. Dock tittade jag inte upp hela tiden med blotta ögat utan svepte även vintergatan en stor del av tiden med min kikare och såg alla planeterna från Venus till Neptunus.

Vi hade några fantastiska kornblixtar som konkurrerade med Perseiderna. Det är avlägsna åskmoln där mullret inte hörs. Några kornblixtar syntes så pass högt upp som 20° vilket jag tycker är märkligt. Det betyder att molnen låg mycket högt upp i atmosfären? Sprites? :) Det hade regnat kraftigt ett par timmar tidigare men nu var det helt vindstilla och tyst.

/Timo K
Samma upplevelse här. Jag observerade, från Kolsva, ett flertal kornblixtar mot Västerås-hållet. Noterade också att det var högt upp.

Är det lätt åtkomligt kring Hälleskogsbrännan om man vill sätta upp ett teleskop en natt? Det var några år sedan jag var där och då var det ganska omständigt att ta sig fram.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Perseiderna 2020

Post by timokarhula »

Hej Chrille,

Hälleskogsbrännan är lätt åtkomlig. 7 km öster om Skräddartorp eller om bron vid Uponor. Vi körde faktiskt förbi Brännan för skogen hade växt så pass från förra året så silhuetterna av byggnaderna i mörkret var inte längre så tydliga som förra året. Grusvägen dit har också förbättrats och är inte lika tvättbrädeaktig som ifjol. Platsen har både ett grillställe (olämpligt tycker jag med tanke på vad som hände!), flera toaletter och ett utsikstorn där man högst uppifrån kan se både Fagerstas och Västerås nattljus. Den närmaste vägen hemifrån mig till Hälleskogsbrännan är bara 1.5 km men den vägen är igenbommad och är oframkomlig med bil.

Jag har faktiskt ännu inte mätt himlens mörker under "perfekta" förhållanden härifån. Dock har jag uppmätt SQM-L 21.75 en gång i mars 2019. Nu var det bara SQM-L 20.8 pga månsken och astronomisk skymning. Du är välkommen att kontakta mig när du har vägarna förbi Hälleskogsbrännan.

De höga kornblixtarna syntes också mot Västerås-hållet sett från oss. Då kanske någon namnkunnig Astronet / SAAF-meteorolog vet mer data om denna åska? :)

/Timo K
Post Reply