Perseiderna 2011

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Perseiderna 2011

Post by Hans Bengtsson »

Meteorsvärmen Perseiderna beräknas nå maximum natten den 12-13 augusti 2011, med ZHR (Zenithal Hourly Rate) kring 100. Tyvärr kommer månen i år att störa observationerna avsevärt.

http://www.imo.net/news/perseids2011

http://www.imo.net/live/perseids2011/

Om man vill observera så många perseider som möjligt, ska man i första hand spana mot himlens mörkaste område – vilket brukar vara rakt uppåt, men när månen lyser starkt kan förstås andra riktningar också komma ifråga.

Redan nu kan man förutse (det händer varje år!) att man i dagstidningar och på en del hemsidor kommer att skriva att man bör titta åt nordost, med argumentet att svärmens radiant syns åt det hållet. Men det är ett argument som bygger på okunskap. Meteorerna uppträder på i runda slängar 100 km höjd, och det finns givetvis ingen anledning att tro att man alltid befinner sig (oavsett var man befinner sig!) ett stycke sydväst om det område där meteorerna skulle uppträda mest frekvent i atmosfären.

Jag föreslår att vi använder denna tråd för att rapportera om årets perseider, så att materialet inte sprids över många olika Astronet-trådar.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Perseiderna 2011

Post by timokarhula »

Jag råkade se ett par ljusa perseider redan natten mot söndagen (7 aug). De syntes i Stenbocken resp. Herkules, dvs ca 90º ifrån radianten.

/Timo K
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Perseiderna 2011

Post by Pzyber »

Jag observerade några ljusa med natten mellan 6-7:e augusti, Ska enligt prognoserna bli fint här på natten mellan fredag lördag :good: Blir ju perfekt då :)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Perseiderna 2011

Post by Robert »

Jag såg några ljusa igårkväll den 7:e i lite hål bland molnen...
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Perseiderna 2011

Post by Ulf Petersson »

Några av oss från KAF var ute redan för två veckor sedan och obsade. Vi passade på att räkna in ett tiotal perseider under några timmar. I fredags såg jag ytterligare en vacker perseid med långt joniserat spår. Jag kunde se den från centrala delarna av Karlskrona, så det lovar gott. Vädret däremot är ovisst. Störst chans här nere tycks vi ha natten 11:e-12:e. Då är väl månen dessutom några procent mindre störande.
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Perseiderna 2011

Post by Ulf Petersson »

Så har några av oss från KAF varit ute och kört ytterligare en observation av Perseiderna. Vi tog en chansning på onsdagskvällen 10 aug, då prognoserna talade om ännu sämre väder torsdag-fredag. Tyvärr var det rejält blåsigt med stora delar av himlen täckt av moln, genomsnittligt 5-7/8:delar.

Vi observerade mellan 22.00-00.00. Vi såg bara 6 st, i princip under första timman. Två av dessa var riktigt kraftiga. En kom direkt i riktning från radianten och splittrades mot oss. Riktigt effektfullt i vitt,grönt och orange.

Tack vare moln i söder skymdes månen och gav oss mörk himmel i norr. Alltid något :|
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Perseiderna 2011

Post by Starsoft »

Hej

Jag anlände till Gålö söder om Sthlm i natt vid ett tiden, medan jag borstade tänderna gick jag ut för det hade precis klarnat upp, lite molndis men det gick att identifiera stjärnbilderna. Då kom det en gulorange kraftig meteor som lämnade ett gnistrande spår efter sig som såg ut att kunna vara en perseid. Stod därefter ute ca 10 minuter till och hoppades på fler men det blev bara 3 "vanliga" ospektatulära sedan tog tröttheten överhanden. I natt ser det ut att finnas chans till bättre väder om det blir så så ska jag ägna mig åt lite mer seriöst spanande från en lämplig stol under en tjock filt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Perseiderna 2011

Post by mattias2 »

Har precis varit ute en dryg halvtimme. Fick se sju perseider och en annan meteor. (Delta-aquarid eller från någon av de andra svärmarna i samma riktning.)
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Perseiderna 2011

Post by MikkoK »

mattias2 wrote:Har precis varit ute en dryg halvtimme. Fick se sju perseider och en annan meteor. (Delta-aquarid eller från någon av de andra svärmarna i samma riktning.)
Samma här, men såg väl totalt 3, kanske 4 st Perseider varav en riktigt skarp som lämnade ett fint streck efter sig. Riktigt fin himmel igårkväll i Småland också men som vanligt så var månen uppe och lyste för mycket...men nu börjar obs-säsongen på allvar.
Jupiter dök upp på himlen också och lös oväntat starkt.

Kvällens himmel verkar bli rätt molnfri också så man får väl ge sig ut med teleskop och rubbet idag kanske för första gången denna säsong. :)
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Perseiderna 2011

Post by gost »

I västjämtland såg jag ett tiotal, två kraftiga med tydlig och lång svans. Hade tur med förhållandena då månen skymdes en aning av moln i söder medan det var klart från öst till väst. Återstår att se om någon fastnat på bild.

Hur som helst en härlig natt då jag låg där bredvid en värmande brasa och spanade uppåt, omgiven av fjällen. Hade en uggla som sällskap som flög förbi med jämna mellanrum, undrade väl vad jag var för stolle :-)
F9106039
Posts: 1
Joined: 2011-08-13 03:24:22
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2011

Post by F9106039 »

Åkte ut till svartåmynningens naturreservat (4 km norr om Linköping) 01:00-01:45. Ryggen mot månen, blicken mot Cassiopeia (mörkaste delen av himmlen där vi var) lätt till "vänster" mot karlavagnen. Coolt med ljus horisont runt om även om det förminskar upplevelsen.

Räknade in 35 stycken, varav 8 stycken var ljusstarkare än jupiter :-). 4 av dessa hade en tydlig svans, så en väldigt lyckad kväll för min del!

Vänliga Hälsningar
HW
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2011

Post by Hans Bengtsson »

Roligt att ni fick se en del perseider!

Blir lite nyfiken på vad ni menar med "svans". Handlade det om kvarliggande rökspår (engelskans "trains")? I så fall kan det vara kul att studera sådana med en liten fältkikare, ibland kan man då följa dem en god stund och se hur de ändrar form och upplöses.

mvh
Hans Bengtsson
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Perseiderna 2011

Post by Ulf Petersson »

Gänget från KAF i Blekinge åkte ut till Uttorps naturreservat på ön Sturkö, där vi ofta håller till. I början på kvällen hade vi delvis tur med att moln i söder blockerade månen och att ca halva himlen var klar. Efter ett par timmar var det däremot bara att packa ihop och åka hem. En hel kontinent med moln drog upp från söder och gjorde slut på allt. Men vi hade trevligt med kaffe och fikabröd. Vi såg 20 Perseider och en enormt kraftig flare (22.51 i Perseus). De flesta meteorerna var rätt svaga pga störande månljus. Bilden illustrerar läget senare på kvällen. Trollbindande vacker måne i molnen.
Attachments
12_aug_IMG_1772.jpg
12_aug_IMG_1772.jpg (313.93 KiB) Viewed 6893 times
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Perseiderna 2011

Post by skafar65 »

Hej. Tyvärr inga Perceider här i Ekebytrakten. Får väl kalla det för en negativ observation? Moln, moln och åter moln!
Mvh //Micke
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Perseiderna 2011

Post by MikkoK »

Ulf Petersson wrote:Vi såg 20 Perseider och en enormt kraftig flare (22.51 i Perseus).
Ja, den såg jag också - en riktigt rejäl flare.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Post Reply