Starmaster 14" f/5

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Starmaster 14" f/5

Post by Håkan N »

Den här gentlemannen från Washington har jag obsat med på OSP i 3 år, och i hans fina Starmaster Dobson med en Carl Zambuto 14” f/5.
Ett riktig klassiker i kombinationen av tillverkare för teleskop.
Det är ett makalöst sting i den och vi testade min Paracorr II i den och vidvinkel okular jag hade med mig från Ethos och Nikon.
Efter div turer i världen och insett den Svenska himlen såldes min 18 tummare till SDM, för iden var ju att obsa i Australien och sedan ev ha den på Athos på LaPalma.
Men jag vill ju gärna ha stor apertur pga det jag intresserat mig för att obsa, men så kom det in ett större teleskop här hemma.
Ideer om framtida resor och stationära teleskop får jag nog avskriva av flera skäl.
Jag har den senaste tiden ändå tittat på ett mindre teleskop och frågade då Bartels om han ville sälja sin snabba 13 tummare, men den var faktiskt då såld.
Mel gör inga speglar men säljer då och då ett teleskop.
Mike Lockwood har en f/2.5 på 14” och jag tittade på div lösningar på chassie för en sån optik.
Iden är ju att kunna obsa lite på hemmaplan och kunna ta med på resor och Bartels design viker man ihop sas.
Men läget för resor nu har jag avskrivit, men visst kan det öppnas upp ( vi får väl se )
Så jag avskrev det projektet med teleskop och köpte en 3 fönsters hot rod kaross istället.

Men doktorn från Washington har jag haft lite kontakt med och jag frågade hur läget var då det var ett tag sen sist vi hördes av.
Han hade inte obsat sedan OSP 2019 i den, så då frågade jag lite fint om han ville sälja den..
Han blev jätteglad att jag frågade, och även om det här är en stor pjäs ( trots bara 14” ) är det intressant på hemmaplan för det är en otrolig kontrast i den.
Det går ju att ta den i en bil, men den är stor.
-Han sa dock att han vill göra en resa till med den men sen skulle jag få köpa den och han sa att då vet jag den kommer till rätt person.
Det är ren star hop som jag vill ha det men han har den på en ’Equatorial Platforms’ från Tom Osypowski.

Så vi får väl se, men jag hoppas få köpa rariteten så småningom.
Attachments
SM14.jpg
SM14.jpg (76.09 KiB) Viewed 596 times
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Starmaster 14" f/5

Post by Jonas »

Kul att läsa lite om "legenden" Mel Bartels igen. Jag var i kontakt med honom på 90-talet och fick ett gott intryck.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Starmaster 14" f/5

Post by Håkan N »

Mel är en sann Jedi mästare och vi har haft kontakt regelbundet sedan 2015.
Han är ju erkänd inom optik sedan länge och han experienterade med snabba tunna mennisker då Ethos kom ut.
Han gjorde en 8” och sedan en 10” och sen sin välkända 13 tummare på 3 grader med full pupill.
Makalösa teleskop.
Så snabba att komma igång med och kompakta och spegeln är lika tjock och tunn så den kommer i temperatur fort ( trots fönsterglas )
Då ej att jämföra mot de trä kommoder en traditionell Dobson blir direkt vid ca 12”.
Men kritiken har varit ex funkar bara på låg förstoring osv.
Personligen har jag bara sett dom med 21 mm eller i 25’an på 14 mm.
Visst en smooth plano under 16” på ex f/5 är alltid svårspöad på hög förstoring men det blir kompromisd för ex med Naglers blir synfältet smalt ( motkritiken blir då, jo de objekten är ju så få osv )
Men jag kan säga ex M13 i Mel’s 25’a med Ethos 21 mm ser man myyyvcket mer runtomkring !
-Imponerande att se stråk få har sett ( IFN ) man aldrig kan se i långsamma mindre med rökar optik i.

Mel hade ett glas på 25” redan när jag kom in i hobbyn men det tog nåt år men sedan 2019 var den klar ( f/2.6 ) och jag jobbade i den då på OSP och vi körde mina Nikon HW okular och Mel blev så såld att han sen sålde alla sina Ethos sen.
Nu vill han ha min nya fokuserare på sina teleskop.
Nyligen blev han klar med sin 30 tummare som blev en mono men iden var en binodob, så han har nu 2 speglar.
Redan nu håller han på med en 16” och en 20” och 2 st 42 tummare ( en ska nog Howard B ha )
Mel gick i pension förra året och sålde sitt hus i Eguine och byggde nytt i Sisters ( nära till bergen ) för på andra sidan blir det torrare men frun vilke inte bo där.
Så han har 6’ans växel i nu.
Mel är kan jag säga i mycket god kondition för vara över 65, men han verkar mer som 50 max.

En sann AMT’er och vänlig hjälpsam själ.
Post Reply