ZWO ASI533MC Pro- fläkt som närmar sig döden och lämplig ersättare

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
gigaklatch
Posts: 48
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

ZWO ASI533MC Pro- fläkt som närmar sig döden och lämplig ersättare

Post by gigaklatch »

Jag köpte en begagnad ZWO ASI533MC Pro och när jag väl fick hem den och testade så visade det sig att fläkten har lite tråkiga ljud för sig. Om man håller kameran riktad rakt ner eller rakt upp, märks inget. Men så fort som man roterar kameran åt något annat håll uppstår ett rasslande ljud. Jag tänker mig att det inte är något större fel än att något av det mekaniska i fläkten har börjat att ge upp. Eller är det här helt normalt och inget jag ska bry mig om att fixa alls?

Annars, kan jag sätta dit en fläkt med något högre maxeffekt än vad den befintliga fläkten är specificerad som? Kan något brinna upp eller smälta på kamerans kretskort om jag kör på en fläkt med en maxeffekt på 0,48W, eller kanske till och med ännu mer? Är det någon som har koll på vad fläktstyrningen i kameran klarar av?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ZWO ASI533MC Pro- fläkt som närmar sig döden och lämplig ersättare

Post by kribba »

Min ASI183 fläkt brukar oxå göra fula ljud när jag startar upp den numera. Släpper dock efter 5 min. och funkar bra i övrigt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: ZWO ASI533MC Pro- fläkt som närmar sig döden och lämplig ersättare

Post by Betelguse »

Fins ju annars fläktar att köpa på ZWO’s hemsida om man inte vill mixtra med andra effekter.

https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... ro-cameras" onclick="window.open(this.href);return false;


Eller Aliexpress. https://www.aliexpress.com/i/1005003616847756.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply