Använda laser som sökare?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Använda laser som sökare?

Post by Corpze »

Nej precis, värt att prova med en "laglig" variant först och se om den räcker, gör den inte det så blir det 30mw, om konceptet som sådant är värt det!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: Använda laser som sökare?

Post by Måns »

Värt att notera är att dessa gröna laserpekare man finner på Ebay inte är testade och att varje enhet oftast varierar i styrka. Dessa 5mW-are brukar ha en effekt på allt från 1mW till >50mW. Så var rädd om ögonen, du har bara ett par.

Laserpekare över 5mW är lagliga att använda utan tillstånd, se http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... serpekare/
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Använda laser som sökare?

Post by Corpze »

Måns wrote:Värt att notera är att dessa gröna laserpekare man finner på Ebay inte är testade och att varje enhet oftast varierar i styrka. Dessa 5mW-are brukar ha en effekt på allt från på 1mW till >50mW. Så var rädd om ögonen, du har bara ett par.

Laserpekare över 5mW är lagliga att använda utan tillstånd, se http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... serpekare/
Fast i den länken står det att lasrar i klass 3b och 4 (allt över 5mW) måste ha tillstånd för att användas på allmän plats, och i mina ögon är luften en allmän plats? eller? fast å andra sidan så använder jag den från min balkong :/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Använda laser som sökare?

Post by timokarhula »

Som jag förstått det så får man inte peka med lasern hur som helst utanför allmänna platser. Även i VARFs specialtillstånd står det uttryckligen att laserstrålen skall släckas vid inkommande flygfart mm. Laserpekaren får då under inga omständigheter pekas upp mot flygplan.

/Timo K
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: Använda laser som sökare?

Post by Måns »

Kollade upp saken lite noggrannare. Luftrummet hör inte till allmän plats men har speciella regler även där hur laserpekare får användas. Som sagt måste all flygtrafik undvikas samt att tillstånd skulle krävas vid högre max effekt än 5mW.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Använda laser som sökare?

Post by Hans Bengtsson »

Måns:
Jag undrar om det inte försvann ett "inte" i den mening du skrev direkt före länken du gav, så att "lagliga" skall vara "inte lagliga" ...? Tycker mig förstå det av din övriga text.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Använda laser som sökare?

Post by megrez 90 »

Håller med Hans Bengtsson i denna fråga! Använd optisk sökare eller rödpunkt istället. Itanke på vad dessa gröna lasrar ställer till med i våra städer, kan vi vara ett föredöme och skippa dessa "vapen". Även en "godkänd" är synerligen otrevlig att få i ögonen!!!!!
Galen i refraktorer :)
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: Använda laser som sökare?

Post by Måns »

Hans Bengtsson wrote:Måns:
Jag undrar om det inte försvann ett "inte" i den mening du skrev direkt före länken du gav, så att "lagliga" skall vara "inte lagliga" ...? Tycker mig förstå det av din övriga text.

M v h
Hans Bengtsson
Det jag menade var att du får använda en sådan laser då du inte befinner dig på allmän plats, skolgårdar eller arbetsplatser. Dock måste du vara otroligt försiktig. Jag läste senare att det krävdes tillstånd att använda dessa lasrar i luftrummet och skrev det i mitt senaste inlägg. Men för innehavande krävs inget tillstånd, det är så jag har förstått det. Hoppas jag inte är otydlig :)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Använda laser som sökare?

Post by Hans Bengtsson »

Då är jag med, och är enig med dig i tolkningen.

Det är fullt lagligt att inneha en laserpekare starkare än 5 mW, men för att använda den på himlen måste man ha särskilt tillstånd. Och även om man har sådant tillstånd gäller ytterligare en del restriktioner som framgår av den information man får när tillståndet beviljats.

För min egen personliga del så ser jag ytterst liten anledning att använda laserpekare inom astronomin. När jag observerar natthimlen med ett teleskop vill jag inte känna minsta oro för att råka rikta teleskopet olämpligt eller själv titta olämpligt. Det skulle ta bort mycket av nöjet.

M v h
Hans Bengtsson
Post Reply