Solfilter

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Solfilter

Post by Corpze »

Hej, vad är fördelen med endera "full aparture" eller "off axis" solfilter?
Funderar på att köpa ett till mitt nya 9'25" sct nämligen!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Solfilter

Post by hansg »

Inga fördelar med en öppning större än 100-120 mm på ett amatörteleskop, utöver den öppningen får du för mycket
turbulens pga värmen och sämre bildkvalitet.
På en SCT eller Newton är det också en fördel att solfiltret sitter på sidan om sekundärspegeln så att du slipper dess obstruction vilket försämrar bilden.
h-g
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Solfilter

Post by Corpze »

Tack för snabbt svar, då blir det till att leta upp ett off-axis filter då, Men förstorning och bildkvaliteten blir alltså inte påverkad negativt utan endast ljusinsläppet som stryps kan man säga? (och därmed värme)?
Någon som vet var man kan få tag i sådana filter alt. lock så man kan limma dit baader´s solfilm själv? I Sverige såg det tyvärr skralt ut :|
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Solfilter

Post by Johansson »

Jag valsade en egen "sarg" med en aluminium skiva i mitten klämd mellan tjocka lister.

viewtopic.php?f=18&t=6198
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Solfilter

Post by Hans Bengtsson »

Angående frågan om man i Sverige kan få tag på ett sådant filter du söker, så kontakta gärna Hans Almgren på Teleskop-Service Norden AB. Om en astronomisk pryl existerar så brukar han kunna fixa fram den.

M v h
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Solfilter

Post by hansg »

Finns t.ex Baader mylarsolfilter i ark hos Astrosweden, Teleskopservice mfl,
enkelt att själv fixa till det.
Gjorde senast en cylinder av liggunderlägg som träs över tubens öppning, cylindern har framtill en skiva av 4mm tjock balsa
med ett 100 mm hål på sidan om sekundären, över hålet limmas sedan Mylarfiltret och ytterligare en skiva med 100 mm hål läggs över den undre, vips har du ett förnämligt filter, observera att det finns mylarfilter för visuellt eller fotografiskt.
(Både cylinder skivor och mylarfilter limmas enkelt med siliconlim)

Sedan bör du anv filtret med ett uv/ir block filter som skruvas in i okularet eller kameran, bara som säkerhet om ditt mylarfilter skulle av någon anledning ha porer eller av någon anl släpper igenom oönskad uv/ir (egentligen ska det kasseras om det har porer), kanske inte nödvändigt men kan vara en säkerhets grej.
Till min refraktor har jag en APM Herschelsolprisma med justerbart polariseringsfilter ger bilder helt överlägsna mylarfilter, men som sagt kan detta solprisma endast anv till refraktorer

På den här länken:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/sol080801.htm
Kan du se ett annat solfilter jag anv där är mylarfiltret limmat i en ring som med klämmor sätts fast på en större skiva,
när jag av någon anledning vill ha större kontrast vid "vanliga obsar" tar jag bort mylarfiltret och anv den nedmaskade öppningen på nattliga objekt.
h-g
Post Reply