Vilken PC är lämplig

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Vilken PC är lämplig

Post by Corpze »

Hej, snart har jag trötnat på att leta efter Mac-kompatibel mjukvara som lirar med kommande CCD-investeringar och det tar emot mig men jag måste nog snart köpa mig en Windowsmaskin igen :/

Nu undrar jag, vad är minimumkraven för att kunna köra de mest populära programmen i fält såsom sharpcap, nåt fokusprogram, EQMod samt stellarium?

Räcker det med en 10-12" minipc eller måste jag kliva upp på random 15"?

MVH, En som kört mac i snart 6 år :D
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Starsoft »

Hej

Jag har länge kört med en enkel netbook och ännu inte sett någon begränsning där trots att den bara har 1GB internminne. Stellarium har jag i och för sig inte kört på den men det borde inte vara några problem med det heller. För bildbehandlingen krävs nog däremot en lite bättre maskin. En fördel med en netbook är ju att den är väldigt robust jämför med en vanlig bärbar PC. Den lilla bildskärmen är ju en nackdel men för det här ändamålet när den mest sköter sig själv så tycker jag det går bra med en liten skärm.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Corpze »

Troligtvis behöver jag inte köra något "starchart" program då jag kör Skysafari trådlöst från min iphone eller ipad, så då borde jag klara mig, för behnadligen kör jag Nebulosity 3 på min iMac och där finns det bildbehandlingskraft så det räcker till.

Då börjar jag leta efter en liten Netbook då :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Robert »

Jag skulle välja en med större skärm så man ser. Ad man gör. svårt nog ändå i mörkret ibland. Pöllä på liten dator i kyla kan vara svårt.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Starsoft »

Hej

En sådan här har jag kört med

http://www.dustin.se/product/5010622263 ... ider_dacsa

Lär vara svårt att slå pris/prestanda med något annat. Om man som Robert vill se bättre så får man nog lägga till ett några tusen för en vettig burk. Det är väl också fullt möjligt att det finns någon remote desktop lösning så att du kan fjärrstyra den från din Mac, då kan du både ha stor skärm och dessutom sitta inne i värmen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Johansson »

Om du kan tänka dig att besudla Macen med windows kan du ju köra bootcamp.
Fortfarande lite lite bättre än att dra in en pc i hemmets lugna vrå :D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Corpze »

Johansson wrote:Om du kan tänka dig att besudla Macen med windows kan du ju köra bootcamp.
Fortfarande lite lite bättre än att dra in en pc i hemmets lugna vrå :D
Har tyvärr provat men webkamerans inställningar gick inte att ändra i sharpcap... Vet inte om det har med parallels att göra men jag orkar inte fippla mer nu :-/ tror att om nåt år så kommer allt till och med astro IIDC ha Mac/TIS kamerasupport efter lite bråk med TIS
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vilken PC är lämplig

Post by stoffe »

Själv har jag ett liknande "problem" mellan Linux och Windows. Dualboot är grejen! En laptop som jag annars kan rekommendera är Lenovo X220 thinkpad, 16 timmars batteritid, en liten lysdiod som kan belysa tangentbordet (tidigare thinkpads har dessutom en orange/röd belysning), dessutom fullt manövrerbar med handskar på då det är trackpoint och touchpad. Personligen gillar jag inte touchpads överhuvudtaget och är glad att den går att inaktivera som ändå sitter i vägen på de flesta laptops när man ska skriva på tangentbordet. Går iof att lösa med en extern mus men det är tillräckligt med kablar och usb-tillbehör ändå.

X220 var den bästa laptop som jag kunde hitta för några månader sen, dessutom med IPS skärm, core i7, 8 gb ram, 12,5" skärm. Den kan du ha i många år framöver. Kan även rekomendera äldre varianter av IBM/Lenovo X-serie datorer. Gummiklätt titanchassie har de flesta. Min X41 från början av 2005 fungerar fortfarande utmärkt, dock lite långsam men funkar till en del astroapplikationer.

En liten annedot om hur mycket jag kan om Mac och MacOS (just ingenting), men jag har däremot ärvt en Mac LC II med svartvit skärm och roligast med den var när man skulle mata ut disketten ur diskettstationen, då ska man kasta hela diskettstationen i papperskorgen! Sen kommer disketten ut.. (Ja det är sant) :D
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Corpze »

Hade tänkt köpa en Macbook pro retina, men att lägga ut 20kkr+ och inte veta om det fungerar känns sådär, Parallella OS fungerade inte iaf (virtuellt xp via Paralells) då det verkade tappa funktioner via USB-utgångarna, iaf i sharpcap :/

Har funnit en nyare Asus EEE 1215 med AMD C-series 1,0ghz, 2GB Ram, 320GB Sata, 12" och skapligt Radeon-grafikkort för 2900kr

Sedan såg jag att Asus släppt ytterligare en modell, EEE 1225, som skall vara samma dator fast nyare CPU-arkitektur (1,65ghz) och 4GB ram och 320gb Sata för 3300kr. Denna har även USB 3.0 och är därmed "framtidssäker" vad gäller kamerautbudet för astronomibruk.
Någon av dessa tycker jag verkar vara ganska passande?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=980784,1099223
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vilken PC är lämplig

Post by stoffe »

Att välja ATI grafikkort brukar sällan vara framtidssäkert med tanke på att de hittils de senaste 10 åren har varit mycket dåliga på att ha uppdaterade drivrutiner. Bättre att satsa på en dator som har Nvidia eller ett strömsnålt Intelkort även om Intelkorten har långsam grafikprestanda men gott och väl tillräckligt för stellarium. Själv prioriterar jag batteritid före grafikprestanda.

Bäst är att åka iväg och känna på en sån dator du söker, t ex om gångjärnen är smala och inte ger någon vidare kvalitétskänsla, är skärmen bra osv? Glöm inte att titta på begagnatmarknaden oxå, där kan man fynda om man har tur.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Johansson »

Sharpcap funkar perfekt när jag kör bootcamp, alltså antingen Mac eller Win, inget virtuellt.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Corpze »

Johansson wrote:Sharpcap funkar perfekt när jag kör bootcamp, alltså antingen Mac eller Win, inget virtuellt.
Då är det troligtvis därför det strular för mig då... :-/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Plunky
Posts: 2
Joined: 2011-09-26 14:38:26
spamtest: JA

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Plunky »

Jag kör MacOS på min PC. Kollade priser och insåg att jag fick samma prestanda för 8000 mot en Mac Pro för 40000 så det blev denna variant.

Eftersom vissa program/spel inte finns att tillgå till Mac och att det är lite osmidigt att starta om datorn varje gång jag behöver ett Windows-program så har jag löst det på ett annat vis. Parallels Desktop 7 for Mac!
Det kostar runt 600 kr och nu har jag alltid en instans med Windows 7 liggandes i bakgrunden. Det är otroligt bra integrerat med MacOS och Windows-programmen startas upp som vilket program som helst inne i Mac-miljön och Windows skrivbord ser man inte alls (vilket man förstås kan om man vill). Det som jag tycker skiljer sig lite mot andra virtuella lösningar är att USB-enheter verkar funka hur bra som helst och trycker man tex in en kamera i en USB-port så kommer det upp en ruta som frågar ifall man vill använda den i Mac eller Windows.

Prova deras 14-dagars trial för det kanske funkar för dig med. :)

http://www.parallels.com/

/Mvh
Nicklas
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Corpze »

Jag har kört parallels i snart en månad men min webkamera (MS lifecam cinema hd) och med sharpcap så vill inte inställningarna för exposure, gamma, etc. Fungera :-/ vad kör du för kamera?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Vilken PC är lämplig

Post by Grinde »

Netbooks är en klart prisvärd investering, jag köpte min Asus EEE 1005Ha för snart två år sen, den kostade då runt 2800:-

Jag har kört den ute i fält och manuellt sen hösten 2010 i många minusgrader med frost på skärmen, och sen in i värmen åtskilliga gånger, och sen i vintras har den stått på dygnet runt i mitt observatorium i allt från några plusgrader ner till -30°C , inte tjorvat en enda gång.

De program jag kör är Maxim DL(montering & ccd), FocusMax, Cartes du Ciel, RemoteStick(fjärrstyrning av ström & tak) och Teamviewer (fjärrskrivbord), inga som helst problem med funktionaliteten även om det går lite lite tungt med planetarie-programmet jämfört med hemma.

Däremot är jag inte helt hundra på att de skulle fungera jättebra för planet/sol-foto i höga framerates, då det blir riktigt kämpigt för burken om man har en snabb och stor sensor och kanske även 12-16bit filer, har hört många klaga på artefakter vid hög framerate med klena burkar.

Mvh Jonas
Post Reply