Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Robin Andersson »

Hej!

Jag undrar ifall någon kan säga vad som är fördelarna/nackdelarna med att ha en laserkollimerare med hårkors jämfört med punkt? Ser nämligen att priset skiljer sig lite, inga mängder. Men tänkte ifall om någon som har erfarenhet av dessa skulle kunna berätta lite då jag kommer att få kollimera för första gången snart när jag byter teleskop, så planerar vad för kollimerare som ska köpas.

Mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by timokarhula »

Om primärspegeln saknar centrummarkering är en laserkollimerare med hårkors + ringar bättre än enkel punktlaser. Då ska man kunna variera ringens storlek (åtminstone i dyrare lasrar?) och passa in den med spegelns ytterkant och på så sätt hitta spegelns geometriska centrum. En punktlaser kan väl inte heller användas på en Cassegrainspegel med hål i centrum? Rätta mig någon om jag har fel. Har själv tyvärr bara punktlasrar.

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Timaoes »

Timo har väl svarat på dina frågor men låt mig tillägga två saker. Med ett snabbt teleskop behöver du bra precision i kollimeringen, så det finns anledning att lägga lite pengar på detta. Nu vet jag förstås att du gnetar ihop till teleskopet, så kollimerare kommer kanske inte i första rummet.

Själv köpte jag först en Hotech-laser till min 16" (f4.5). Denna har en expanderande gummiring som är tänkt att centrera lasern i fokuseraren. Detta funkade inte alls i min fokuserare eftersom den är byggd med ett metallspännband på insidan som låser fast okularen. Gummiringen ville inte riktigt samarbeta med spännbandet med påföljd att lasern aldrig hamnade som den skulle. Tillslut tröttnade jag och köpte en Howie Glatter laser med en så kallad T-blug. Det sved (2000:-) men den är hur enkel som helst att använda och resultatet är perfekt varje gång.

Lågbudgetvarianten är ett cheshire-okular (2-300:-), som rätt använt ska ha i princip samma precision. Jag köpte också ett sådant, men upptäckte då att det var anpassat för långsammare teleskop. Tuben var helt enkelt för lång och jag kunde därför inte se hela sekundärspegeln. Det slutade med att jag sågade av den och nu använder den utan hårkors.

/Johan
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Freddan »

Det var intressant Johan. Jag har haft planer på att skaffa just en Hotech pga dess smarta centrering. Men i min 12" Dobson sitter faktiskt en fokuserare som stämmer in på din beskrivning som du kallar metallspännband. Vad är problemet med Hotech-lasern menar du? Hamnar den expanderade gummiringen precis över metallbandet? Metallbandet sitter ju liksom löst men kan du inte bara skruva lite på spännskruven eller deformerar detta laserns gummiring så den ej blir centrerad?

Vilken storlek har du på Howie Glatter-kollimeraren?
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Robin Andersson »

Ja det är Hotech SCA Laserkollimator Punkt/hårkors jag tänkt skaffa, till en 14" skywatcher dobson. Hans på TS rekommenderade också en av dessa, men han kanske inte är medveten om det som du nämnde Johan?

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Timaoes »

Om vi börjar Hotech-lasern så verkar den vara gjord för fokuserar med slät insida. När man skruvar åt expanderar gummiringen och centrerar lasern. Men på min GSO-fokuserare ställer alltså spännbandet till det. Det överlappar inte riktigt med gummiringen vilket gör att det blir ett okontrollerat glapp i lasern. Höll på att bli galen innan jag fattade vad problemet var. Dessutom krävde själva åtskruvningen för att expandera gummiringen betydligt mer kraft än vad man kan förvänta sig, och varje gång kändes det som om man skulle vrida sönder något. Det är möjligt att det var något tillverkningsfel på just mitt ex, men jag känner inte att jag kan rekommendera den.

En Howie Glatter med Tblug är förvisso betydligt dyrare (jag köpte min på VSP av Christer och Micke från AstroSweden), men är tveklöst värd varenda krona, iallafall om man har ett snabbt teleskop där precisionen är avgörande. Jag har 2"-versionen. När man kollimerar använder man först lasern för att justera sekundären och sedan lasern + Tblugen för primären. I lasern sitter en barlowlins vilket gör att effekten av eventuellt glapp i fokuseraren reduceras (det är väl Nils Olof Carlins uppfinning). Slutresultatet är påfallande mycket bättre än något jag använt tidigare.

Med detta sagt så tror jag Hotechen säkert kan fungera utmärkt i en vanlig fokuserare utan spännband. Om inte annat är den betydligt billigare.

/Johan
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Robin Andersson »

Tack Johan. Ska maila Hand på TS först och fråga så att kollimeraren jag tänkt köpa passar först. Men som jag har förstått verkar det vara en del fördelar med hårkors jämfört med punkt.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Robin Andersson »

Fick ett tips från Hans på TS om denna kollimerare jag länkar under:

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... 7CvtidIUzw

Ska tydligen snart börja säljas på TS, vad tror ni om den? Dessutom ett billigare alternativ än Hotech Laserkollimerarna.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Oortcloud »

Hej!

Vill bara säga att även jag har en Howie Glatter och den är jag väldigt nöjd med. Jag har även ett cheshire-okular och även det har funkat bra de första åren. Nu har inte jag ett 16" eller 14" teleskop utan ett Skywatcher 10" (f/4,7). Har man ont om deg är det jag skulle börja med iaf. För att senare satsa på så bra laser du har råd med. Du kan få låna min cheshire om du vill prova om det funkar.

Till min Howie Glatter har jag även ett "gitter" (tror jag det kallades). Det är ett sorts rutnät som kan användas för centrering av sekundär.

Martin
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Timaoes »

Jag blir lite nyfiken på gittret du nämner. Hur funkar det egentligen? Jag använder ett siktrör för att centrera sekundären, och det funkar ju bäst i dagsljus, och det skulle vara bra att kunna göra detta även i mörker.

/Johan
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Robin Andersson »

Är det ett sådant gitter man använder för att skapa interferensmönster du menar? Isåfall vad är det för gitterkonstant på den? Undrar av ren nyfikenhet.
Och tack förresten det var snällt att erbjuda mig att låna den!

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Freddan »

Timaoes wrote:...Jag använder ett siktrör för att centrera sekundären, och det funkar ju bäst i dagsljus, och det skulle vara bra att kunna göra detta även i mörker.

/Johan
Vad är ett siktrör?

Jag har hittills bara använt en filmburk med borrat hål för kollimering i dagsljus. Samt självklart kollimering med hjälp av ljus stjärna och hög förstoring ute i mörkret.
Bägge dessa metoder är ju som bekant ganska tröttsamma. Med min truss tube dobson så blir det lite justering varje uppsättning så att ha en bra laser där man kan sitta bak vid primären och justera och få ett hundraprocentigt resultat därifrån vore guld.

Jag har läst så mycket jag kan hitta om olika kollimeringsverktyg och speciellt lasrar, men det dyker ändå upp nya termer som siktrör och gitter osv. Vad behöver man egentligen för att få en bra kollimering på ett snabbt och enkelt sätt ute i mörkret?
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Oortcloud »

Hej.

Robin... på A svarar jag jag vet inte och B kan jag inte. :green:

Jag kallade det för gitter för det kallade Christer på Astro Sweden det när han visade den för mig. "Holographic attachment" är den riktiga benämningen vad jag förstår.

Det finns tydligen 3 olika typer. min är en 10 X 10 linjers rutnät. Man kan läsa om dem olika här: http://www.collimator.com/coltext.htm

Nils Olof Carlin har testat och skrivit om just den typen jag har här: http://w1.411.telia.com/~u41105032/holo ... raphic.htm
Inte för att jag gör som han gör på bilderna men jag har ej heller en öppen tub.

Jag fick ingen manual (givetvis när det gäller dyra astronomiska prylar) med, så jag har typ provat mig fram lite för att se om man har nytta av det holografiska tillägget.

Jag collimerade om allt i samband med att jag bytte fokuserare för nån månad sen och jag använde alla hjälpmedel jag hade. Maken till krångel har jag aldrig varit med om. Collimerade jag sekundären utan laser (genom att försöka se alla hållare till primären) och allt såg bra ut så kollade jag med lasern och den lilla laser punkten kom flera centimeter fel. Justerade jag in laser punkten så försvann en del av primären sett från fokuseraren. tog ett par dagar att lösa faktiskt. Nu är allt i princip ok, problemet är att jag inte riktigt vet vad jag gjorde för fel.

I slutändan använde jag det holografiska som ett komplement till övriga sätt att collimera. Denna bild visar skuggan av sekundären och hållare mot innerväggen mitt emot fokuseraren. Jag försöker få den symetrisk så långt det går. (Iphone kvalitet)
Image

Så här ser det ut på primären.

Image

Även jag har en filmburk med hål i och ett gammalt skyddslock till fokuseraren med hål i. Siktrör har jag inte, men skulle kanske vilja ha ett...

Johan, måste du verkligen justera sekundären så ofta så att bristen på dagsljus blir ett problem? Jag brukar bara kolla den sporadiskt under en säsong, så det inte hänt något oförutsett. Annars borde den väl sitta rätt stadigt? Primären däremot får man ju justera stup i ett. Och där är ju Howie Glatter med Tblug ett suveränt hjälpmedel.

Martin
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Freddan »

Min sekundär sitter med fyra spidervanes. Jag tror inte ens att jag har möjlighet att justera sekundären på de sätt som Nils Olof Carlin gör i den texten. Men det verkar inte vara jätteviktigt att få den offseten 100% korrekt så man får väl hoppas att den är OK som den är.

Vet fortfarande inte exakt vad ett siktrör är, om det inte är en filmburk med hål i helt enkelt?
Men som jag tänkt mig att det hela borde gå till så är det väl så att man justerar sekundären genom att stoppa in lasern i fokuseraren och skruva på sekundären tills lasern träffar centermarkeringen på primären. Detta ser man genom att titta rakt ner i tuben (utan att få lasern reflekterad i ögonen om kollimeringen är mycket dålig).
Sista steget borde vara att stoppa lasern i en tublug för att få visuell feedback på återstrålningen av lasern när man sitter på huk bakom teleskopet. När strålen reflekteras tillbaks i samma hål den kom ifrån så är kollimeringen klar.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Om detta stämmer så ser jag bara att man behöver två delar. En howie glatter laser och en tublug. Eller tex en Hotech laser som kombinerar bägge dessa i samma enhet (om den nu passar ens fokuserare).
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Oortcloud
Posts: 232
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kollimerare - Hårkors vs. Punkt

Post by Oortcloud »

Freddan wrote:Vet fortfarande inte exakt vad ett siktrör är, om det inte är en filmburk med hål i helt enkelt?
Det är väl typ det fast man kan skjuta röret in och ut som en tubkikare. Skall underlätta centrering av sekundär.
Freddan wrote: Men som jag tänkt mig att det hela borde gå till så är det väl så att man justerar sekundären genom att stoppa in lasern i fokuseraren och skruva på sekundären tills lasern träffar centermarkeringen på primären. Detta ser man genom att titta rakt ner i tuben (utan att få lasern reflekterad i ögonen om kollimeringen är mycket dålig).
Sista steget borde vara att stoppa lasern i en tublug för att få visuell feedback på återstrålningen av lasern när man sitter på huk bakom teleskopet. När strålen reflekteras tillbaks i samma hål den kom ifrån så är kollimeringen klar.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Om detta stämmer så ser jag bara att man behöver två delar. En howie glatter laser och en tublug. Eller tex en Hotech laser som kombinerar bägge dessa i samma enhet (om den nu passar ens fokuserare).
Du är inte helt ute och cyklar. Men rätta mig om jag har fel:
Att kollimera sekundären med en laser fungerar om:

-lasern i sig går centrerat och "rakt" ut från lasern (Lasern måste klara av att roteras utan att punkten flyttar sig)
-lasern centreras exakt i din fokuserare
-sekundären är centrerad i förhållande till fokuseraren samt är roterad rätt i förhållande till fokuseraren.

Howie Glatter lasern sitter väldigt bra i fokuseraren min samt kan roteras utan förfyttning av laserpunkten. Det är väl det som Hotech lasern profilerar sig på för övrigt?

Är det någon som har provat en "Farpoint Autocollimator" ? Verkar ej säljas i Sverige. Kolla på
http://modernastronomy.com/accessories. ... ollimation

och på recensionen från Astronomy Shed.

Martin
Post Reply