Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Hogis »

Hej,

Fick en fråga i en annan tråd om min hembyggda motorfokus och tänkte dela med mig av det i en egen tråd.
Det är alltså en remdriven motorfokus till mitt 300/2.8 Canonobjektiv tillsammans med en SBIG ST-8300M.

Kuggremmen och kuggen kommer från en slaktad bläckstråleskrivare.
Stegmotorn köpte jag på Ebay, sök på "35BYJ-412B". (ca 70kr med frakt från China)
Sedan styr jag med en FocusMaster från HitecAstro. (ca 800kr med frakt från England)
Monteringsplattan är fäst i framkant av laxstjärten så att jag kan skjuta den i sidleds för att spänna remmen.
Plattan är fräst i aluminium. Funktionalitet före skönhet.
Remdriven motorfokus på ett Canon 300/2.8.
Remdriven motorfokus på ett Canon 300/2.8.
motorfokus.jpg (307.73 KiB) Viewed 6769 times
Och här är ett litet bevis på hur bra det fungerar irl, trots de -23C som vi hade i helgen :)
Vkurva i FocusMax.
Vkurva i FocusMax.
vkurva.jpg (313.04 KiB) Viewed 6769 times
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by vejbymats »

Intressant!
Jag har en likadan glugg, fast svart. :-)
Och så har vi några gamla skrivare i källaren på skola, så jag får nog gå ner med slaktaryxan.
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Hogis »

Det är förståss en Sigma 300/2.8 med Canonfattning du har :good:
För vem skulle vilja ha det där andra kända dåliga märket med svarta teleobjektiv!? :D

Skämt åsido...
Fram med yxan bara!
Jag fick problem med att remmen var lite för lång, och försökte köpa en kortare på nätet och i en lokal affär, men det visade sig vara omöjligt att få tag på. (Som passade just kuggen från skrivaren såklart)
Så jag kortade ner remmen och skarvade den med överlappning, sytråd och mjukt lim. Sedan ser jag till att skarven aldrig hamnar över kuggen. Det har fungerat utmärkt.

Ett annat problem jag märkt efter att ha varit ute två gånger med 300an i kyligt väder är att fokus tycks ändras efter 30-60min.
Jag är rätt övertygad om att det är iom att objektivet kyls ner som fokus flyttar lite på sig. Fokuserar jag om så blir det knivskarpt igen. Har som sagt varit ute 2ggr bara och precis uppfattat fenomenet, så lär märka om min teori stämmer fram över :)

Edit/PS: Flatbedscanners har också bra kuggremmar.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by vejbymats »

Hmmm, nä jag gick över till den mörka sidan för några år sedan. Jag hade för mycket otur med reparationer på både kameror och gluggar så jag fick ett anfall och sålde allt vitt. :-)

Jag har en liknande lösning som du till den vanliga fokuseraren, fast jag använder ombyggd servomotor (RC) istället för stegmotor. Och en kortare rem förståss...
Tack för tipset om remmar scanner, ska undersökas!
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Corpze »

Skall det vara HiTech DCFocus eller finns det en som lirar med stegmotorer? Hur kopplas en stegmotor in i så fall? MVH
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Hogis »

Corpze wrote:Skall det vara HiTech DCFocus eller finns det en som lirar med stegmotorer? Hur kopplas en stegmotor in i så fall? MVH
Exakt! Det måste vara den för stegmotorer. (INTE för DC-motor)
Kontakten in i kontrollerdosan är en 9-pol DSUB. (Serieport för PC)
Stegmotorn från Ebay kommer med en helt annan typ av kontakt, så det vill till att man har tillgång till en lödstation/kolv.
För just denna motor har jag ritat ett litet kopplingsschema för hand, vilken färg på kabel som skall till vilken pinne.
Om någon vill testa samma uppsättning kan jag ladda upp den skissen.

Har också glömt och nämna att det är en stegmotor med inbyggd växellåda.
Jag kommer inte ihåg utväxlingen, men vi mätte steg i föreningslokalen (UAA) och kom fram till att det var ok till ändamålet.

Mats i föreningen hade köpt denna motor tidigare. Då var axeln slät rund, med en avfasad kant. Perfa för att dra på en gugge med låsskruv. Den jag beställde hade splines istället, och inte riktigt över hela axeln. Det var inte riktigt lika önskvärt, men lyckades få till det till slut.
Höljet till motorn är mer eller mindre kapslat och omöjligt att få upp, jag gav upp idén om att försöka få lös motoraxeln.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Corpze »

Du får gärna lägga upp hur du kopplat, har kikat på den motorn men är den stark nog för att dra runt en vanlig crayfordfokuserare? Har även en tanke att ha ett snabbfäste så jag kan flytta autofokuseraren mellan min APO och min SCT...
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Hogis »

Den frågan borde nog ställas till MatsJ eller LarsH i UAA-föreningen.

Skulle du ha en remdriven lösning även där, och då antar jag att man skulle använda den yttersta ratten för finjustering.
Då kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem.
Jag har en liten WO 72mm refractor med crayfordfokuserare, den glider hur lätt som helst. Men det kanske är en annan sak när det börjar bli större grejor?

Kreds för detta går till MatsJ i UAA. Det var hans koppling som jag skissade av för att göra en likadan själv. :good:
Pin-out för motorn till DSUB för HitecFocus.
Pin-out för motorn till DSUB för HitecFocus.
kopplingsschema.jpg (188.18 KiB) Viewed 6649 times
Såhär ser mitt lilla kit ut.
De små kablarna går ut löst från stegmotorn, så jag har tryckt in lite smältlim i öppning för att hålla kablarna på plats ifall det dras i dom.
Den blaffiga DSUB-kontakten var bara i brist på annat. (Den har ingen elektronik i sig.)
Såhär ser hela "kitet" ut.
Såhär ser hela "kitet" ut.
stegmotorkoppling.jpg (209.13 KiB) Viewed 6649 times
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Corpze »

Japp det skall vara kuggremsdrivning. Anledningen till att jag frågar är att min 9,25" sct kan tendera att vara segdriven när det är kallt ute, jag har funderingar på att uppgradera till crayford även till den i framtiden, och då är de förmodligen mer lättdrivna än orginal...
Var köper man Focusmaster, tror inte jag funnit nån i sverige? du kanske även vet var man kan köpa rem och kuggar?

MVH
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Hogis »

Hittade en annons från HitecAstro på AstroBuySell
Kontakta David på HitecAstro.co.uk
Hans mailadress är "david.grennan snabela hitecastro.co.uk"
Jag mailade honom direkt, fick sätta över pengar via PayPal och grejorna kom inom en vecka.

Det finns en affär i Uppsala som har nästan allt inom kuggar och remmar.
Dione
Det går säkert att ringa och beställa om man inte kan åka förbi.
Jag skulle dock spana lite på Ebay om jag inte hade bråttom.
Leveranstiden från China är oftast mellan 2-6 veckor, om man inte betalar extra för snabbare frakt.
Det brukar vara tracking/kollinr även på billigaste frakten.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by HanssonJ »

Hej.

Vi hade en liten diskussion (viewtopic.php?f=21&t=6627) tidigare om motorfokus. Om man tycker om att programmera och löda lite finns detta forum - http://tech.groups.yahoo.com/group/sgl_ ... utomation/ med lite hemsnickeri. Jag har själv byggt både molnsensorn och motorfokuseraren - och det var relativt enkelt.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by gunnar »

Hej.
För den som vill hemsnickra med kuggjul remmar mm. :)

http://www.motionco.co.uk/

Mvh
Gunnar
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by Corpze »

Har fortfarande inte bestämt mig vad det blir, är lite oroad för av. programmering av arduinon, fast det kanske bara är copy-paste på koderna och sedan fungerar det tilsammans med focusmax eller liknande? Det blir ju onekligen billigare och den motorn som du använder till din arduino är ju starkare vad jag kan läsa mig till!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by stoffe »

Jag har oxå Hitec Astro focusmaster, David Grennan som har Hitec Astro ihop med en annan David som jag glömt efternamnet är mycket bra att ha att göra med, då jag och Lasse (från UAA) köpte våra tillsammans så var jag först med att installera Hitec Astros programvara på en svensk version av Windows 7 och det var många mail med mycket om och men med teamviewer innan allt funkade. Nu funkar det för alla andra med svenskt Windows, programbuggarna berodde tydligen på att vi kör komma istället för punkt, det enda som inte funkar ännu är att köra programmet med SharpCap. Det ska tydligen bero på SharpCaps programvara.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Hembyggd motorfokus till teleobjektiv.

Post by hostklint »

Corpze wrote:...
Var köper man Focusmaster, tror inte jag funnit nån i sverige? du kanske även vet var man kan köpa rem och kuggar?
Vet att Hans på Teleskopservice säljer Hitec prylar, även såna som inte finns på websidan.
Post Reply