Utländska kontra svenska priser...

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Utländska kontra svenska priser...

Post by perfrej »

God fortsättning alla!

Jag sitter här och skummar igenom lite diskussioner och stöter hela tiden på åsikter om svenska leverantörers priser jämfört med utländska. Åsikterna går isär och jag tror att de flesta inte är medvetna om hur krångligt (och dyrt) det kan bli när man skall optimera sin inköpsrunda.

I Sverige, England och de flesta europeiska länder är priserna på sajterna oftast inklusive moms. I Sverige betyder det att 20% av priset går till staten. I USA anges priserna altid exklusive delstatens "sales tax". Allt som skickas till Sverige skall få, och får oftast, tull och moms påfört direkt av speditören. Det enda sättet jag känner till att eventuellt undkomma detta är att varan skickas med vanligt postpaket, alltså inte DHL, UPS, Fedex eller liknande, av en privatperson till en annan privatperson.

Skall vi ta ett exempel?

QSI:s CCD-kamera 683wsg.

Teleskopservice i Sverige säljer den för 41950,- I USA (Optcorp) går den för $4590. Om vi räknar lågt på frakt, säg 400,-, så blir det följande:

Kamera: 4590 * 7,- = 32 130,-
Frakt: 400,-
Tull: 3,5% på 32 130,- = 1125,-
Moms: 8313,-

Summa: 41 968,-

Som synes ger det ingen stor kick i plånboken :(

41 698 / 4 590 blir 9,08. Om man således multiplicerar det amerikanska priser med ungefär 9 så får man en ungefärlig bild.

Om man råkar befinna sig i USA och vill köpa en QSI blir det lite annorlunda om man lyckas bära med sig den i bagaget och inte blir ertappad. Då stannar kalaset på 32 130 + skatt, viket blir 34 540 (CA har 7,5% skatt).

Inom Europa slipper man tull och moms vid införsel, men man måste betala momsen i det land man beställer varan från. I England är momsen (VAT) 20% vilket innebär att varans pris skall divideras med 1,2 om man vill normalisera priser. I tyskland är momsen 19% så där fås egentliga priset genom att dela med 1,19.

Ja, så ser det ut. Min regel blir i allmänhet att köpa här hemma, men det finns undantag. Ta Celestron som ett exempel. De tillämpar en helt annan prissättning i Europa vilket gör jämförelser mycket svårare och incitamentet till att fuskhandla i USA mycket större.

SLutsats:

Code: Select all

if dollarPrice * 9.1 < swedishPrice then
  considerUS()
else
  buyAtHome()
end if
:)



Gott nytt år!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Utländska kontra svenska priser...

Post by Corpze »

Uppdaterade din kod ang. celestrons bortfall av garanti vid köp från dem annat än genom generalagentur...
perfrej wrote:God fortsättning alla!

Jag sitter här och skummar igenom lite diskussioner och stöter hela tiden på åsikter om svenska leverantörers priser jämfört med utländska. Åsikterna går isär och jag tror att de flesta inte är medvetna om hur krångligt (och dyrt) det kan bli när man skall optimera sin inköpsrunda.

I Sverige, England och de flesta europeiska länder är priserna på sajterna oftast inklusive moms. I Sverige betyder det att 20% av priset går till staten. I USA anges priserna altid exklusive delstatens "sales tax". Allt som skickas till Sverige skall få, och får oftast, tull och moms påfört direkt av speditören. Det enda sättet jag känner till att eventuellt undkomma detta är att varan skickas med vanligt postpaket, alltså inte DHL, UPS, Fedex eller liknande, av en privatperson till en annan privatperson.

Skall vi ta ett exempel?

QSI:s CCD-kamera 683wsg.

Teleskopservice i Sverige säljer den för 41950,- I USA (Optcorp) går den för $4590. Om vi räknar lågt på frakt, säg 400,-, så blir det följande:

Kamera: 4590 * 7,- = 32 130,-
Frakt: 400,-
Tull: 3,5% på 32 130,- = 1125,-
Moms: 8313,-

Summa: 41 968,-

Som synes ger det ingen stor kick i plånboken :(

41 698 / 4 590 blir 9,08. Om man således multiplicerar det amerikanska priser med ungefär 9 så får man en ungefärlig bild.

Om man råkar befinna sig i USA och vill köpa en QSI blir det lite annorlunda om man lyckas bära med sig den i bagaget och inte blir ertappad. Då stannar kalaset på 32 130 + skatt, viket blir 34 540 (CA har 7,5% skatt).

Inom Europa slipper man tull och moms vid införsel, men man måste betala momsen i det land man beställer varan från. I England är momsen (VAT) 20% vilket innebär att varans pris skall divideras med 1,2 om man vill normalisera priser. I tyskland är momsen 19% så där fås egentliga priset genom att dela med 1,19.

Ja, så ser det ut. Min regel blir i allmänhet att köpa här hemma, men det finns undantag. Ta Celestron som ett exempel. De tillämpar en helt annan prissättning i Europa vilket gör jämförelser mycket svårare och incitamentet till att fuskhandla i USA mycket större.

SLutsats:

Code: Select all

if dollarPrice * 9.1 < swedishPrice then
  considerUS()
// Not Celestron due to warranty issues //
else
  buyAtHome()
end if
:)



Gott nytt år!

/per
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Utländska kontra svenska priser...

Post by Bengt »

Jag kan inte annat än helt hålla med.
Man tar ju även en risk med stora problem med att hitta reservdelar till en produkt köpt/insmugglad från annat land.
Under årens lopp har man inte alltför sällan läst om personer som råkat ut för strul på den fronten.
Det man kan ha åsikter om är systemet med generalagentur för norden som medför priset i slutändan blir onödigt dyrt för konsumenten.
Nu verkar det dess bättre ha minskat eller är det så att helt enkelt är fler märken som kommit in på marknaden som gjort att fler aktörer säljer samma märke.
Glädjande är också att priserna börjar skilja alltmer mellan de fyra stora astrohandlarna vi har bara i Sverige.
Rymdbutiken;Astrosweden ;Teleskopservice och Dinkikare och (sen finns det en bunke till i tex Danmark) till glädje för oss som köper. Bra att konkurrensen fungerar tycker jag. Om man bara är ute efter billigast pris så kan man tjäna många tusenlappar idag. Men många av oss som hållt på ett tag väger säkert in mer än priset.
Små prylar som t ex filter och spektromeri produkter och dyl kan man fortfarande tjäna en hacka på själv importera från tex USA

Bengt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Utländska kontra svenska priser...

Post by bjorne »

Hekt korrekt.
Vill bara kommentera en sak, risken att bli "ertappad" är i stort sett obefintlig såvida man inte har typ 10 CCD kameror i bagaget.
Har själv vid ett flertal tillfällen tagit med mig prylar från USA, både stort (+30 kg) och smått.
Så länge det verkar vara saker man köpt för eget bruk och har det i ditt bagage så är det inga problem.
Och när det gäller salestax är det något som många missar, vad du än handlar i en butik i USA så tillkommer den statens "moms" på prislappen när du kommer till kassan.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Post Reply