Sky Watchers Powertank 17Ah = Trasig

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Sky Watchers Powertank 17Ah = Trasig

Post by anders »

Jag tror det får bli en tur till tema när det är dags att byta batteri i fyrhjulingen, några hundringar i stället för ett par tusen för ett original :)
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Sky Watchers Powertank 17Ah = Trasig

Post by stoffe »

Om man bor i närheten så finns http://www.eltric.se/ på kungshörnet. De kanske även kan skicka på postorder det vet jag ej men då slipper man chansa på ett tvivelaktigt batteri från biltema. Ibland har man tur och ibland otur från den butiken. Kolla på fordonsforumen, volvoforumen som finns så brukar det finnas en tråd bra/dåligt på biltema om man är osäker.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Sky Watchers Powertank 17Ah = Trasig

Post by anders »

stoffe wrote:Om man bor i närheten så finns http://www.eltric.se/ på kungshörnet. De kanske även kan skicka på postorder det vet jag ej men då slipper man chansa på ett tvivelaktigt batteri från biltema. Ibland har man tur och ibland otur från den butiken. Kolla på fordonsforumen, volvoforumen som finns så brukar det finnas en tråd bra/dåligt på biltema om man är osäker.
jag har läst många recensioner på batterier från tema på Sveriges största ATV- forum, dom håller bra kvalité om man ratar det allra billigaste förstås. :good:
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Sky Watchers Powertank 17Ah = Trasig

Post by Hostis »

Tjena alla.

Gissa vad ? Jag fick igång tanken :green:
Det tog bara 1 vecka, 3 brända säkringar i lägenheten och massa tålamod.

Testade med senaste ctek laddaren som jag lånade av en kompis. Efter ett par tim så fick jag upp den till 8v men knappt ingen amp. Lät den stå på över natten och när jag kom hem från jobbet senare på dagen så var det oförändrat. Låt och pendlade mellan 8.5v ner till 6v. Läste att man kunde eventuellt kickstarta med massa volt.

Så jag tog en jordad kabel som jag klippte sönder och kopplade på batteriet. Hämtade en hink med lock och fyllde den med blöta handukar. (ifall den skulle explodera) Sen tog jag batteriet med hinken och ställde ut den på balkongen :shy:

Kopplade in sladden i väggen och pofffff så gick strömmen i lägenheten. Efter att ha bytt propp så kollade jag till batteriet. Den blev en aning varm men den var inte uppsvälld som en del batterier kan bli ifall man matar den med för mycket volt. Nu låg den på 10v istället.

Dagen efter så kom kompisen över med en laddare som gick och ratta "liknande dom som finns i kemi lab" på mellan 0-35 volt 2 Amp. Körde på full effekt 35 volt under ett par tim och fick upp den till 14 volt. Nu fick jag igång tanken men strömmen försvann väldigt snabbt och klarade knappt 10 min. Lät den stå på i ett par dagar och fick byta proppen i lägeheten 2 gånger till av någon konstig anledning.

Nu återstår det och se hur länge detta batteri kommer klara sig innan nästa laddning. Har testat 20 min utan problem men frågan är hur den kommer klara sig utomhus i kyla.

Mvh.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Sky Watchers Powertank 17Ah = Trasig

Post by gunnar »

Hostis wrote:Tjena alla.

Gissa vad ? Jag fick igång tanken :green:
Det tog bara 1 vecka, 3 brända säkringar i lägenheten och massa tålamod.

Testade med senaste ctek laddaren som jag lånade av en kompis. Efter ett par tim så fick jag upp den till 8v men knappt ingen amp. Lät den stå på över natten och när jag kom hem från jobbet senare på dagen så var det oförändrat. Låt och pendlade mellan 8.5v ner till 6v. Läste att man kunde eventuellt kickstarta med massa volt.

Så jag tog en jordad kabel som jag klippte sönder och kopplade på batteriet. Hämtade en hink med lock och fyllde den med blöta handukar. (ifall den skulle explodera) Sen tog jag batteriet med hinken och ställde ut den på balkongen :shy:

Kopplade in sladden i väggen och pofffff så gick strömmen i lägenheten. Efter att ha bytt propp så kollade jag till batteriet. Den blev en aning varm men den var inte uppsvälld som en del batterier kan bli ifall man matar den med för mycket volt. Nu låg den på 10v istället.

Dagen efter så kom kompisen över med en laddare som gick och ratta "liknande dom som finns i kemi lab" på mellan 0-35 volt 2 Amp. Körde på full effekt 35 volt under ett par tim och fick upp den till 14 volt. Nu fick jag igång tanken men strömmen försvann väldigt snabbt och klarade knappt 10 min. Lät den stå på i ett par dagar och fick byta proppen i lägeheten 2 gånger till av någon konstig anledning.

Nu återstår det och se hur länge detta batteri kommer klara sig innan nästa laddning. Har testat 20 min utan problem men frågan är hur den kommer klara sig utomhus i kyla.

Mvh.
Hehe! Det låter riktigt farligt det där. Ha nu inte allt för stora förhoppningar bara. Är tämligen säker på att ditt batteri tog ordentligt med stryk under experimentet! :green:

Mvh
Gunnar
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Sky Watchers Powertank 17Ah = Trasig

Post by Corpze »

Jepp, mkt ström is the shit som sagt var :) MEN... man ska se upp med om det börjar koka och inga gnistbildande saker i närheten (inga lösa kablar runt batteriet alltså)

Jag kör just nu med 7Ah och funderar på att byta upp mig, men jag suktar mer och mer efter en sådan här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... lp--37903/

Vad tror ni om en sådan?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply