Vad kör ni för OS ?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Vad kör ni för OS ?

Post by bjorne »

Nu har jag testat fram och tillbaka med olika Windows 7 versioner, Ultimate x86, x64, Enterprise x64.
Det som verkar fungera bäst för mig verkar vara Ultimate x86, där fick jag allt att fungera utom den förb... kameran, den har Ascom platform SP1 installerat.
På den senaste (W7 Ent x64) installerade jag Ascom SP2 men då verkar den inte gilla drivrutinerna till tex fokuseraren, nånting med att dessa 32 bitars drivare inte är kompatibla, kontakta tillverkaren. I detta fall, Moonlight focuser, har de även 64 bitars beta drivare som jag då testade, men det hjälpte inte.
Så min fråga är, ni som kör tex Maxim DL och har en massa Ascom drivare, vad har ni för OS installerat för att få det att fungera bäst ?
Jag vill ju helst slippa köra XP, men i värsta fall så.

PS.
Ifall nån undrar hur jag får tag på alla olika versioner så har jag en MSDN prenumeration.
Jag kan ladda ner och installera varenda operativsystem och pgm. pyttemjuk någonsin producerat.
Kanske skulle testa med WFWG ?
Så jag har licenser på allt, alltså inga piratkopior
8)
/BF
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by stoffe »

Linux Mint och Windows 7 Ultimate i dualboot på min stationära. Min nyaste bärbara laptop (Lenovo X220) har enbart Windows 7 Pro och alla är av 64 bits version. Min gamla laptop (IBM X41 från 2005) som jag ibland har till planetfoto har jag dualboot med WinXP 32-bit och Ubuntu 32-bit. Jag äger även en 8-9 år gammal Acer laptop med firewire port som kör WinXP 32-bit. Maxim fungerar lika bra i både WinXP 32-bit och Win7 64-bit av egen erfarenhet. Ingen av dessa datorer har problem med några ASCOM drivrutiner vilket jag är mycket glad för.

Värt att nämna är att vi i UAA även kör MS-DOS 6.22 (styrdator till T41an) och Debian 5 (32-bit) till vår tidsmaskin.

Det är riktigt kul när det blir ett stort "Cross-platform" system som det heter på engelska blandat med ny och gammal teknik.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by Robert »

Jag kör oftast med min gammla laptop med Window XP Pro. Har även kört en del med min Windows 7 ultimate x64. Aldrig haft problem med dessa. Byter nog min gamla xp i höst mot en nyare bärbar med någon variant av Windows 7. Pro/buisness eller ultimate för att få remote desktop möjligheten. Får se vilken jag väljer....
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by bjorne »

Robert wrote:Jag kör oftast med min gammla laptop med Window XP Pro. Har även kört en del med min Windows 7 ultimate x64. Aldrig haft problem med dessa. Byter nog min gamla xp i höst mot en nyare bärbar med någon variant av Windows 7. Pro/buisness eller ultimate för att få remote desktop möjligheten. Får se vilken jag väljer....
Du kan köta Remote Deskop på din gamla XP.
Själv kör jag mest Teamviewer, fungerar kanonbra.
Speciellt om man vill komma åt datorn utifrån, använder port 80 eller 443 så man behöver inte öppna portar för RDP .

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by Bengt »

Själv kör jag med en gammal skraltig laptop med xp. Eftersom jag började med realVNC har jag fortsatt köra via det. Min ccd har inte heller haft några bekymmer köra nyare opertativsystem när kopplat upp den via min nyare PC inomhus. Det är inte något annat som strular på din ccd? Jag fick märkliga saker hända när min nätdel till ccd kameran helt plötsligt tappade en del effekt. Men det har du kanske redan testat?
Bengt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by bjorne »

Bättre vi förtsätter här än i tråden "Hur felsöka ASCOM drivare ?", det är nog inte det som är problemet.
Eftersom alla andra ascom prylar fungerar.
Kameran fungerar både på en gammal XP laptop och en nyare med W7 x64 Ent.
På dessa båda har jag bara installerat den medföljande applikationen (Astro FX) med windows drivrutiner, ingenting annat, Ascom etc.
Så nu misstänker jag att det är nån applikation som skapar en konflikt någonstans.
Ikväll skall jag starta med en ren Windows och sedan installera applikationen inget annat.
Testa om det fungerar och sedan installera applikationerna en efter en och testa tills den lägger av.
Antivirus, Ascom SP2, Ascomdrivare, Maxim DL, Maxpoint, guidekamera etc.
Vore väl tusan om man inte kunde hitta var problemet ligger då.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by bjorne »

Case solved.
Började på en helt ny fräsch Windows x64 Enterprise på den senaste PC:n för att testa.
Installerade applikationen och windows drivarna.
"Cannot connect to camera" ???
Vad in h-e tänkte jag, hur är det möjligt.
Eftersom jag av gammal vana när jag köper nåt pgm eller hårdvara alltid kollar om det finns något att ladda ner på deras website, finns ju oftast nyare drivrutiner tex. eller åtminstone samma versioner som de på medföljande CD, finns det även äldre så brukar det ju framgå.
Så jag har ju hela tiden laddat ner drivare och programmet från Celestrons support site.
Men jag testar väl CDn då och avinstallerade pgm. och drivare och körde in det från CD skivan.
Nu verkar allt fungerar helt perfekt, jag kör nu på W7 Ultimate x86, den andra med x64 får stå som reserv så länge.
Man lär sig nåt nytt varje dag, det är då en sak som är säker.
Skall bli skoj att höra vad deras support säger när jag berättar det för dom.
Tror jag bara för skoj skull skall testa Windows 8.1, gissar det kommer funka även där.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by bjorne »

stoffe wrote:Linux Mint och Windows 7 Ultimate i dualboot på min stationära. Min nyaste bärbara laptop (Lenovo X220) har enbart Windows 7 Pro och alla är av 64 bits version. Min gamla laptop (IBM X41 från 2005) som jag ibland har till planetfoto har jag dualboot med WinXP 32-bit och Ubuntu 32-bit. Jag äger även en 8-9 år gammal Acer laptop med firewire port som kör WinXP 32-bit. Maxim fungerar lika bra i både WinXP 32-bit och Win7 64-bit av egen erfarenhet. Ingen av dessa datorer har problem med några ASCOM drivrutiner vilket jag är mycket glad för.

Värt att nämna är att vi i UAA även kör MS-DOS 6.22 (styrdator till T41an) och Debian 5 (32-bit) till vår tidsmaskin.

Det är riktigt kul när det blir ett stort "Cross-platform" system som det heter på engelska blandat med ny och gammal teknik.
Förlåt om jag kanske verkar korkad, men Tidsmaskin ?
Vad är det, en NTP server ?

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

En väldigt trivial sak som fick Maxim och pinpoint att få spatt ihop med CCD-autopilot är kommatecken/kommapunkt i decimalangivelser och andra separatorer, Ra Dec etc. du borde kolla detta om du inte redan gjort detta.

Vissa astro-program ex- The Sky blev hårt angripna av virusskyddet och dom gick väldigt trögt att använda, tog undan program mappen från genomsökning och testade och det blev en otrolig skillnad.

Som sagt triviala saker men dessa gav mig nästan ett sammanbrott!

/LG
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by stoffe »

Hej

Tidsmaskinen som vi har är en NTP server, helt korrekt :) Ej till för tidsresor ;)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by bjorne »

stoffe wrote:Hej

Tidsmaskinen som vi har är en NTP server, helt korrekt :) Ej till för tidsresor ;)
Och den synkar ni i sin tur mot ntp.uu.se misstänker jag ? :|
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by bjorne »

Lars-Gunnar wrote:Hej,

En väldigt trivial sak som fick Maxim och pinpoint att få spatt ihop med CCD-autopilot är kommatecken/kommapunkt i decimalangivelser och andra separatorer, Ra Dec etc. du borde kolla detta om du inte redan gjort detta.

Vissa astro-program ex- The Sky blev hårt angripna av virusskyddet och dom gick väldigt trögt att använda, tog undan program mappen från genomsökning och testade och det blev en otrolig skillnad.

Som sagt triviala saker men dessa gav mig nästan ett sammanbrott!

/LG
Ja, jag har exkluderat mapparna där astro programmen ligger från realtids scanning.
Ev. får man även exkludera processerna, vi får se om det behövs.
Skall bli spännande att se om jag får allt lira ihop som jag tänkt mig.
Jag är fullständigt novis inom astrofoto men jag gör så gott jag kan och tack vare alla inlägg på forumen här där man hittar tips och erfarenheter så kanske jag får det att fungera.
Som tex Grindes obsbygge, det gav mig inspiration att försöka ge mig på ett eget, hade inte ens haft tanken på det innan.
Men jag är rätt envis och ger inte upp i första taget, förhoppningsvis skall jag väl kunna få fram något slags foto på nåt så småningom.

8)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by stoffe »

bjorne wrote:
stoffe wrote:Hej

Tidsmaskinen som vi har är en NTP server, helt korrekt :) Ej till för tidsresor ;)
Och den synkar ni i sin tur mot ntp.uu.se misstänker jag ? :|
Det skulle man kunna göra men jag valde att synkronisera tiden mot GPS satelliterna istället. Jag har lovat att mer utförligt berätta exakt hur detta går till steg för steg men jag måste skriva ihop lite först och just nu har jag sommarlov :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by glappkaeft »

stoffe wrote:
bjorne wrote:
stoffe wrote:Hej

Tidsmaskinen som vi har är en NTP server, helt korrekt :) Ej till för tidsresor ;)
Och den synkar ni i sin tur mot ntp.uu.se misstänker jag ? :|
Det skulle man kunna göra men jag valde att synkronisera tiden mot GPS satelliterna istället.
För att vara lite mer precis så var vi tvungna att köra med GPS eftersom vi inte hade någon internetuppkoppling på Sandvreten. Vi har nu installerat en riktantenn så vi kan få 3G täckning med begränsad hastighet men NTP ger inte helt tillförlitliga tidssynkroniseringar över mobilnätverk, speciellt om täckningen är dålig, så GPS är fortfarande att föredra.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad kör ni för OS ?

Post by bjorne »

På mitt teleskop sitter en GPS som inte är nån höjdare.
Den har ingen batteribackup så den måste hitta alla satelliter varje gång man startat den och det tar en jäkla tid.
Nu spelar det iof ingen roll eftersom jag har den stationärt monterad, men det vore ju bra får att få datum och tid och slippa ange det manuellt var gång.
Har hittat ett pgm. som kan hjälpa mig med just detta, jag monterar en GPS mottagare utanför obset typ denna (http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... are-p31048och ansluter den till min datorn.
Startar programmet (redirect.exe) och talar om på vilken comport teleskopet sitter på så skickar den NEMA data till den.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Post Reply