Lightbox eller Flat panel

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Lightbox eller Flat panel

Post by Robert »

Kommer snart byta fototeleskop och kom på att min lightbox är byggd för min 100mm TMB och kommer ej fungera på nya teleskopet.

Frågan är skall man köpa en flatpanel liknade dessa http://www.gerdneumann.net/english/astr ... rview.html

Eller skall jag bygga en ny lightbox för nya teleskopet?

Någon som har erfarenhet av bra flat panels?
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Lightbox eller Flat panel

Post by danhei »

Tjena Robert.

Jag själv skaffade en Flip-Flat från Alnitak för ca 3 år sedan och har inte ångrat det en sekund. Den har helt klart gjort mitt
astrofotande betydligt effektivare, enklare och höjt kvaliten märkbart på slutresultaten.

Panelen är den enda robotisertade jag känner till samt mycket konsekvent avs initialvärde/ljusstyrka, mao kan man
använda samma initialvärden år efter år. Jag har iaf inte upplevt skillnader ännu efter ca tre års användande.

Typiska värden för min specifika setup är följande:

FLATS QSI-583, Chip temp -20c
----------------------------------------------------------------------------------
LUM = Exp 3 sek FlipFlat = 19 ADU Median = 26000 - 26500
----------------------------------------------------------------------------------
RED = Exp 4 sek FlipFlat = 230 ADU Median = 28000 - 28500
----------------------------------------------------------------------------------
GREEN = Exp 4 sek FlipFlat = 36 ADU Median = 27000 - 28000
----------------------------------------------------------------------------------
BLUE = Exp 3 sek FlipFlat = 40 ADU Median = 26500 - 28500
----------------------------------------------------------------------------------
HA 3nm = Exp 95 sek FlipFlat = 255 ADU Median = 27000 - 28000
----------------------------------------------------------------------------------
OIII 3nm = Exp 19 sec FlipFlat = 255 ADU Median = 29000
----------------------------------------------------------------------------------
SII 3nm = Exp 160sec FlipFlat = 255 ADU Median = 28900
----------------------------------------------------------------------------------

Som du ser är det främst Ha samt SII som tar tid, givet då mot den QA jag har för QSI 583.
Den är 100% kompatibel med CCDAP V5. I den konfigurationen ställer man enbart in det ADU-värde man vill ha för varje filter sen sköter CCDAP
resten helt automatiskt. Vet tyvärr ej hur det är med kompabilitet gällande ACP som jag har för mig du använder.

Flip-Flat är en mekanisk robotkostruktion som man monterar på tuben kopplat genom USB 2.0.
Inverter behövs inte. Byggkvaliten generellt är god, metall, ingen plast.
När panelen är i stängt läge verkar den även som frontskydd för tuben vilket är stor fördel, främst vid fast installation.
Intensitetsnivåerna är mellan 0-255.

Det jag ser som negativt är priset på ca 450USD, som för oss efter import och moms hamnar på ca 3800kr.
Det plastband som man fäster enheten med fungerar, men jag har bytt detta ganska hårda band mot annat
som är både både mer robust, har bättre låsning och enklare funktion.

Vill man inte köra robotiserad Flip-Flat kan man istället välja deras Flat-Man.

Länkar:
http://alnitakastro.com/products/flip-flat/
http://alnitakastro.com/documents/AI_review.pdf
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... q=buntband

Jag själv är mycket nöjd och kan utan tvekan rekommendera den, om man är villig att ta det höga priset.

MVH
/Danne
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Lightbox eller Flat panel

Post by Robert »

Den verkar bra men har 2 problem. Min budget nu tillåter det inte. Plånboken är urholkad efter altanbygge mm och ett teleskopinköp så det får bli något billigare :)

Det andra problemet är att flip-falp troligen inte gör sig så bra för en portabel uppsättning som min. Hade jag haft ett fast observatorium så hade jag nog köpt en sådan.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Lightbox eller Flat panel

Post by Robert »

Behöver nog inte köpa en flatpanel nu då det verkar som jag kan använda min flatbox även till det nya teleskopet. TMB 100mm har en överdimensionerad tub och dewshield så diametern på den verkar vara samma som AP130 :good:
Post Reply