Solfilter på en SW flextube

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Triton
Posts: 3
Joined: 2013-08-14 12:50:40
spamtest: JA

Solfilter på en SW flextube

Post by Triton »

Hej! jag undrar om det kan medföra någon fara för synen att montera ett solfilter på en SW flextube. Jag tror att solljuset möjligen kan nå huvudspegeln genom att färdas genom öppningen mellan tuben och sekundären, bäst att fråga er som vet! :)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Solfilter på en SW flextube

Post by Robert »

Jag skulle inte titta på solen i ett sådant teleskop utan att täcka för sidorna ordentligt och stabilt så solen inte kan lysa in där..
Triton
Posts: 3
Joined: 2013-08-14 12:50:40
spamtest: JA

Re: Solfilter på en SW flextube

Post by Triton »

Solfilm inhandlad! enligt den information jag hittat verkar det bästa vara att placera filmen vid sidan av sekundärspegeln, problemet är att huvudspegeln bara är 13cm så cirkeln för filmen blir bara ca 5cm, kan man göra detta på annat sätt t.ex. göra två eller tre hål?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Solfilter på en SW flextube

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det är viktigt att du vet precis vad du gör i det här fallet, och att du vet hur strålgången är i teleskopet. Jag blir lite undrande när du skriver 5 cm trots att huvudspegeln har diameter 13 cm. Filtret ska alltså täcka HELA teleskopets öppning. Tänk även på att du vid solstudier täcker för sökaren antingen med skyddshuven eller med ett filter även där (alternativt plockar bort sökaren).

mvh
Hans Bengtsson
Triton
Posts: 3
Joined: 2013-08-14 12:50:40
spamtest: JA

Re: Solfilter på en SW flextube

Post by Triton »

Jaha! DÅ blir det enklare! trodde att off-axis filter var bättre eftersom sekundären annars blir i vägen och tydligen ska det försämra bilden.
:good:
Post Reply