Crayford till sct, kommer jag nå fokus?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Crayford till sct, kommer jag nå fokus?

Post by Corpze »

Nu går jag i funderingar på ny fokuserare till min C9,25 sct igen, har dock stött på lite patrull när det kommer till chip-avståndet.

Jag fotar en del med DSLR samt med Celestrons 0.63 FR/FF

Jag har kikat på moonlite och det jag egentligen funderar över är om jag kommer att nå fokus med den fokuseraren, enligt celestron så är det optimala avståndet mellan FR/FF och chip 105mm. Avståndet mellan T2 till chip är 50mm, moonlites 2"sct tall flange ligger på strax över 114mm, redan där är jag uppe i 164mm, kommer denna öht att fungera? reducern monteras visserligen inuti drawtuben, då kanske avståndet till chipet minskar något, men å andra sidan ökar avståndet mellan tuben och reduceraren, vilket heller inte är så bra vad jag förstått?

Jag har även funderat på Baaders variant, den är 93mm lång men kommer också gå över de "optimala" 105mm om man monterar reduceraren innan fokuseraren.

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Crayford till sct, kommer jag nå fokus?

Post by Lazze »

Har du någon diagonal och adaptrar med lämplig längd som du kan sätta mellan reduceraren och kameran och prova? Det vore ju det säkraste sättet så ser du själv effekten.

Reduceraren är ungefär 30 mm så om den sitter i framkant på fokuseraren blir avståndet 134 mm och det innebär nog en del vignettering med så stor sensor. Själv försökte jag att hålla mig kring 85 mm avstånd när jag fotade med så stor sensor och en 9,25:a. Det blir mindre vignettering och jag tyckte att fältkurvaturen syntes mindre. Nu har jag beställt en FT fokuserare till min C14 och då har jag beställt adaptrar så reduceraren fästs i bakkant på fokuseraren i stället för framför. Det kommer att ge ett litet högre F-tal och lite mer vignettering, men då kan jag behålla ett kort avstånd mellan reducerare och kamera.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Crayford till sct, kommer jag nå fokus?

Post by Corpze »

Så det är ingen fara att flytta ut reducern så pass långt? (mer än att f-ration ändras... hur mycket?) Tror inte att jag har möjlighet att prova tyvärr :/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Crayford till sct, kommer jag nå fokus?

Post by Lazze »

Någonstans på något forum, troligtvis CN, har jag läst hur mycket F-talet ändras när man bygger på tuben, men det har tyvärr fallit i glömska.

Jag gjorde ett väldigt ovetenskapligt test och hängde på i tur och ordning reducerare, 2"-diagonal och kamera bakpå 9,25:an och siktade ut genom fönstret på en skorsten 2 km bort och nådde inte fokus med i runda slängar 18 cm bakfokus. Jag skruvade av okularhållaren på diagonalen, la kameran ovanpå och nådde fokus med ca 14 cm bakfokus. Då var det ungefär 1 1/2 varv kvar på fokuseraren innan det tog stopp.
De 1 1/2 varven behövs säkert när man fokuserar på stjärnor längre bort, tempen och tuben krymper under vintern för att inte tala om osäkerheten i mätningen. Om jag visste hur mycket Celestrons 2" diagonal bygger så skulle jag kunna ge ett exaktare värde men jag hittade inget vid en snabbgoogling.

/LAsse
Post Reply