Dimmigt OIII filter

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Dimmigt OIII filter

Post by Init4theimaging »

Hej.

Jag har nyligen köpt mig ett 2" Baader ccd-line OIII-filter.
Ena sidan av filtert är guld-skimrande och den andra silver.
Den guldiga sidan ger ett "dimmigt" eller "mjölkigt" intryck och reflektioner ser dimmiga ut. Inget sådant med den silvriga sidan, reflektioner är klara och knivskarpa.
Inget av mina andra filter beter sig på det här viset...

Är det någon annan här som äger ett sådant filter eller OIII-filter av annat fabrikat och kan kolla om det är samma sak med deras :?:

Tacksamma hälsningar,
Daniel
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Dimmigt OIII filter

Post by Lazze »

Hej Daniel,

Jag tog fram mitt Baader OIII-filter och kollade hur en gran reflekterades på båda sidor av filtret men jag såg ingen skillnad. Granen var lika skarp oberoende av hur jag vände filtret. Undrar om det kan vara någon intorkad lösningsmedelsrest som man glömt spola av? Jag antar att man tvättar filtren på nåt sätt före leverans.
Vore intressant om nån mer kunde kolla också.

/Lasse
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Dimmigt OIII filter

Post by Init4theimaging »

Hej Lasse.

Tack för ditt svar. Det låter ju dock lite dystert för mitt filter, såvida det inte är en just en hinna, som går att tvätta bort...

Jag ska förska montera macro-gluggen på kameran och lägga upp en bild av filtert, så får vi se om någon mer har möjlighet att kolla sitt filter.

Tack Lasse :good:

Mvh,
Daniel
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dimmigt OIII filter

Post by Jonas »

Försök tvätta (badda med ren genomdränkt bomull) filtret med svag diskmedelsblandning följt av noggrann sköljning med vatten och slutligen sköljning med destillerat vatten.
Om du fortfarande har kvar den mjölkiga hinnan bör du reklamera filtret.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Dimmigt OIII filter

Post by Init4theimaging »

Hej Jonas.

Tack för ditt svar.
Har allt hemma som behövs för att rengöra filtert så jag ska prova med det och hoppas på det bästa.
Ser det likadant ut ändå, blir det väl till att testa i skarpt läge. Får jag onormalt höga fwhm eller om man ser direkt att något är fel, får jag ringa handlaren och hålla tummarna för att dom har ett ersättnings filter på hyllan..

Ska även prova fota genom filtert med dslr:n imorrn, när jag har ett batteri med ström på igen... :shy:

Mvh,
Daniel
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Dimmigt OIII filter

Post by Init4theimaging »

Hann få ett par bilder innan kameran sa godnatt...
Linser och sensor regerar lite annorlunda än ögat och "dimmigheten" syns som en grön halo i mitten av bildfältet.

Till vänster: silvriga sidan
höger: "problem-sidan"
uppe: fokus på loggan
nere: fokus på programväljaren.
reflektion
reflektion
filter_small.jpg (1.17 MiB) Viewed 3131 times
Post Reply