RS232 port för Windows 8

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

RS232 port för Windows 8

Post by BumpaBerra »

Är normalt en MAC användare. Har varit tvungen att skaffa en Windows apparat. Fick i bara tag på en WIN 8 Maskin. Nu har jag försökt installera en USB till RS 232 utan att lyckas. Drivrutiner bara till WWIN 7 och nedåt. Funkar ej heller med kompatibilitets hanteraren.

Någon som vet en RS232 (seriell 9 pinnars) gärna PCI som funkar med WIN 8?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: RS232 port för Windows 8

Post by AstroFriend »

Hej Berra!
Jag hade precis det problemet men det går att lösa som jag skrev på en tråd här. Här har jag klippt ut det jag skrev:

Windows8
Ett problem fick jag dock med datorn och USB portarna, har haft det tidigare men glömt bort vad som orsakade det. Mina USB tillbehör som EQMOD, USB>Seriel och GPS kan inte använda drivrutinerna för Win8 utan måste ha de äldre för Vista. Igår kväll hängde det sig ordentligt och jag installerade om drivrutinerna om och om igen. Alltid samma resultat, fungerade i några minuter sedan låste de sig och sa de inte var kompatibla. Efter några timmars frustration kom jag ihåg vad som orsakade det, Windows8 har en funktion för automatisk uppdatering av drivrutinerna. Den måste vara inaktiverad, men tydligen hade den råka bli aktiverad. Hann att ta några bilder i varje fall.

Fungerar alltså med gammal hårdvara och Vista drivrutiner om man spärrar att Windows uppdaterar till Windows8 drivrutiner.

Så här ställer du om Windows:
OBS!
PL2303
Serieport adaptern vid win8 så måste automatisk uppdatering vara avstängt eftersom de nya inte fungerar.
Högerklicka vänstra nedre hörnet och
search
device installation
settings
no automatic update

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: RS232 port för Windows 8

Post by stoffe »

PCI - RS232 är att föredra framför USB - RS232.
Jag tror att FTDI är att föredra framför Prolific om du ska köra USB varianten. De ändrar inte com-nummer varje gång du pluggar in eller ut dom.
PCI - RS232 kort är t ex EXSYS, SUNIX osv bra. Kika på ELFA, de har rätt grejor för dig.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: RS232 port för Windows 8

Post by Terje »

Ytterligare en möjlighet är ju att uppgradera datorn från Windows 8 till Windows 7 :)
Post Reply