Dvärgplaneterna Makemake och Haumea observerade

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Dvärgplaneterna Makemake och Haumea observerade

Post by timokarhula »

Förra natten observerade jag tillsammans med Håkan Nordström dvärgplaneterna (136472) Makemake och (136108) Haumea. Första observationerna från Sverige? Den 17.1 mag Makemake låg i Coma Berenices och den 17.3 mag Haumea låg i Bootes. Båda dvärgplaneterna ligger bortom Pluto på >50 AU avstånd. Deras omloppstider runt solen är 306 år resp 284 år. Idag verifierade jag med Digitized Sky Survey att det inte fanns riktiga stjärnor på deras positioner. Jag noterade en fältstjärna av mag 17.5 vid Makemake. Instrumentet var en 76.2 cm (30 tum) reflektor och förstoringen 243x.

Vi (tillsammans med Lasse H) såg också Hickson 50, den svåraste Hickson galaxgruppen, med åtminstone två galaxer. Alla fem galaxerna skulle få plats bakom Jupiter. Jag råkade även notera fältgalaxen PGC2483762 (mag ?).

I den närliggande Ugglenebulosan, M97, såg vi centralstjärnan sam tre andra stjärnor framför nebulosan.

Himlens mörker var SQM-L 21.54 (medianvärde) trots att solen var mindre än 18° under horisonten.

/Timo K
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Dvärgplaneterna Makemake och Haumea observerade

Post by davhei »

Gratulerar Timo! Mycket intressant att läsa om. Låter som ett riktigt bra instrument att ha tillgång till dessutom.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Dvärgplaneterna Makemake och Haumea observerade

Post by jwarell »

Imponerande observation Timo! Antar att det var på Sandvreten ni såg detta, måste ha varit en ovanligt transparent natt.

Det första svenska fotot (?) av en transneptunsk småkropp, (20000) Varuna, tog jag och Mauritz Andersson med 45 cm reflektorn på Sandvreten för drygt 21 år sedan ;)

https://uaa.saaf.se/images/galleri/sols ... 18jwma.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Dvärgplaneterna Makemake och Haumea observerade

Post by timokarhula »

Ja, det var på Sandvreten natten mot måndag. Det bästa hade varit att följa himlakropparnas rörelse nästa natt men det blir inte av nu när säsongen snart är slut. Makemake och Haumea låg bra till för de ligger på hög galaktisk latitud och därmed har få fältstjärnor i närheten.

Jag kommer ihåg er bild av Varuna för länge sedan. Kollade upp det nyss och Varuna är bara av magnitud 20.4 nu.

Eris (mag 18.7) och Sedna (mag 20.9) är utom visuellt räckhåll även för T76.

Vi skulle också ha tagit en närtitt på James Webb Space Telescope i Libra men natten var för kort.

/Timo K
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Dvärgplaneterna Makemake och Haumea observerade

Post by Robert »

Grattis. Du har gjort en riktigt bra observerade.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Dvärgplaneterna Makemake och Haumea observerade

Post by timokarhula »

Tack Robert. Jag trodde inte 24 timmar tidigare att jag skulle komma och skymta Makemake och Varuna med egna ögon! :)

/Timo K
Post Reply