Djuprymd 16 juli

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Djuprymd 16 juli

Post by Torbjörn »

Sent igår kväll riggade jag upp två teleskop (Celestron C8 200 mm SCT och Explore Scientific 305 mm Dobson) utanför huset för att se vad som gick att se av djuprymden och solsystemet så här i mitten av juli.

Jag började observera strax före 23 och höll på till ca 00.20 lokal tid. Förhållandena förbättrades gradvis men det är fortfarande relativt ljust på himlen. När jag hade plockat in utrustningen, vid ca 01, började det dock likna en någorlunda natthimmel. Det känns lovande inför slutet av semestern i augusti.

Jupiter och Venus har mer eller mindre tagit farväl av oss för den här gången och Saturnus har förflyttat sig till en position så att jag inte ser den hemifrån, då får jag bege mig iväg en bit.
Uranus hade inte gått upp över horisonten och Neptunus stod så lågt att den skymdes av en skogsklädd höjd. Inga planeter att skåda från huset alltså.

Den vackra dubbelstjärnan Albireo i Svanen var däremot mycket fin och kvällens höjdare får man väl säga, tittade på den i båda teleskopen.

Jag såg 14 Messierobjekt under mitt pass:

M13 såg ganska blek ut i båda teleskopen även om den förbättrades mot slutet
M92 såg faktiskt bättre ut än M13, beror väl på att den har ett såpass ljusstarkt centrum.
M57 såg tydlig men lite blek ut. Verkade något tydligare i min 305 mm Dobson. Förbättrades successivt.
M29 och M39 i Svanen såg riktigt fina ut faktiskt
M27 var i princip osynlig tills jag satte i ett UHC-filter i C8:an, då syntes den svagt
M11 och M26 syntes svagt
M15 syntes ganska hyfsat
M2 var väldigt blek och svag
M31 stod lågt och var väldigt svag. M32 och M110 syntes inte alls
M52 och och M103 i Cassiopeia syntes ganska fint
M34 stod lågt o NV men syntes

Jag observerade mest med C8:an eftersom den har GoTo vilket är en mycket stor fördel när himlen är såpass ljus och svårnavigerad. Jag lyckades dock hitta Albireo, M57 och M13 med min nya Dobson. Det är rätt svårt att jämföra teleskopen under dessa förhållanden men jag tyckte att M57 såg lite ljusare och tydligare ut i Dobsonteleskopet. Det känns även som om Dobsonteleskopet kommer att kunna hantera OIII-filter bättre än C8:an, testade detta på M57. Förmodligen kommer jag mest att använda Dobsonteleskopet för att titta närmare på utvalda objekt från mörka observationsplatser. C8:an med GoTo känns betydligt mer praktisk inifrån ett ljusförorenat samhälle eller om man skall leta efter ett stort antal objekt.

Nu återstår att se fram emot augusti då jag vill ge mig i kast med att observera Messier och Herschel 400-objekt i Skytten.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Djuprymd 16 juli

Post by timokarhula »

Tack för den tidiga DS-rapporten. Kul att du redan kan se ett dussintal Messier-objekt. Bara de ljusaste syns med kikare vid 1-tiden från min horisont. Den sista veckan i juli 1982 blev jag glatt överraskad när jag med vanliga 7x50-kikare kunde lokalisera några M-objekt i Skytten och Ormen (M25, M16, M17) från övre balkongen i Virsbo. Jag hade inte sett dem tidigare så det var extra spännande. Sett från gården ligger dessa objekt normalt bakom en närliggande skogsdunge så jag kunde inte använda min Celestron-8 på dem. Det var värmebölja då och jag kunde observera nebulosorna i bara kortärmat.

Var köpte du Explore Scientific teleskopet? Hur känns det att montera teleskopet i mörker (om du gjort det än)? :)

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Djuprymd 16 juli

Post by Torbjörn »

Ja det var kul att ta en titt på "gamla favoriter". Vissa syns rätt skapligt. Albireo var t ex oerhört fin.

Jag köpte teleskopet hos Astrosweden. Hade från början planer på 406 mm-modellen men jag ändrade mig och jag tror att jag kommer att blir nöjd med denna. Den är stor den med.

Jag har inte monterat den i riktigt mörker än men jag bedömer att det är lätt om man har en pannlampa på sig både för att se var lasern träffar primärspegeln och för att få delarna på plats. Alla delar väger mindre än 20 kg och jag är van vid att "meka" lite innan jag är igång ute på någon mörk plats. Det tar nog ungefär lika lång tid som att montera och få igång en C8 med GoTo.

/Torbjörn :)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Djuprymd 16 juli

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

Grattis till nya tuben :good:
Det blev ett väldigt kort sommaruppehåll för dig!
Det ska bli spännande att få läsa dina synpunkter på din Dobson så småningom.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Djuprymd 16 juli

Post by Torbjörn »

Tack Peter!
Man skall väl inte ta längre uppehåll än nödvändigt? :D Det går inte att göra några seriösa djuprymdobsar än men lite gick ju att se. Funderar på en kväll med dubbelstjärnor.

Jag kommer att skriva mer om min Dobson. Är speciellt nyfiken på att jämföra den med C8:an på olika typer av objekt. Hur t ex skillnaden blir på M51, M81, M82, M31/32/110 mm, M33.

Är även nyfiken på hur Flamnebulosan och Rosettnebulosan (som jag letade länge efter) tar sig ut i den. Det kan ju tänkas att en Newtonreflektor (som dessutom är betydligt större) har aningen bättre kontrast för sådana objekt än C8:an.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Djuprymd 16 juli

Post by mikaelanderlund »

Det ska bli riktigt kul att få läsa om dina observationer med din nya Dobson. Jag hoppas själv också komma igång rejält i sommar och höst med mina observationer. Våren var jobbig rent arbetsmässig så jag fick inte mycket gjort med astronomi. Blir det bara klart väder så börjar jag med några objekt i skytten.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Djuprymd 16 juli

Post by Bengt »

Jag är rätt säker på du kommer bli mycket nöjd med vad du köpt.
De kvällar man haft bra seeing och tuben fått rätt temp har åtminstone Jag med min 12" med lätthet slagit visuellt allt vad jag haft i apo refraktor och andra teleskop visuellt. Newton beskrivs ju av entusiaster som apo killer :D framförallt om man sätter dit en komakorrektor. Var du imponerad av Albirero vänta tills du sätter dit en binovuer och rattar in de ljusare stjärnorna. De blir nästan som se de i 3D när spikes förstärker effekten.
Misstänker att optiken från Orion och på Explorer är skapligt jämförbara.
Ska bli kul läsa mer om dina observationer i höst.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Djuprymd 16 juli

Post by Torbjörn »

@ Mikael. Jag tänker också börja med objekt i Skytten. Bl a tänker jag se om det går att hitta M54 och/eller M55 från västra Orust, och en del H400-objekt. Jag såg NGC 6445 den 22 april när det började ljusna (förmodligen även NGC 6440 men det kollade jag aldrig upp).

@Bengt. Jo jag tror att denna Dobson kan bli riktigt intressant. Tänker försöka hitta vissa objekt som jag gått bet på med C8:an. Te x NGC 7044 i Svanen.

/Torbjörn
Post Reply