Heliakiska upp- och nedgångsdatum för ljusa stjärnor

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Heliakiska upp- och nedgångsdatum för ljusa stjärnor

Post by timokarhula »

Jag har under årens lopp roat mig med att kolla vid vilket datum vissa objekt syns för första och sista gången under apparitionen, dvs tidsperioden mellan två solkonjunktioner. Redan de gamla egyptierna höll reda på när Sirius heliakiska uppgång inträffade (första datumet då Sirius syntes före soluppgången). Det bestämde när det nya året skulle börja och brukade sammanfalla med Nilens årliga översvämning. Imorse (klockan 3:56) fick jag syn på Betelgeuze med 10x50-kikare vilket för mig är rekordtidigt.

Datumen när en stjärna syns för första gången på morgonen och sista gången på kvällen är starkt latitudberoende. I regel brukar man kunna se stjärnorna vid tidigare datum på morgnarna och vid senare datum på kvällarna Ju längre söderut man befinner sig. Även om en stjärna har stort vinkelavstånd till solen kan man förlora den tidigt ur sikte på kvällen om den går ned i en flack vinkel mot horisonten och stjärnan är mycket sydligare än solen.

Här följer en lista på datum när jag sett en stjärna av första magnituden för första och sista gången på säsongen enbart med blotta ögat eller med fältkikare. Har även inkluderat Plejaderna då dess heliakiska uppgång var viktig i en del gamla kulturer. Observationerna är gjorda i Västmanland från knappt 60º latitud. Datumen kan förstås förbättras ytterligare men för varje objekt och observationsplats bör det finnas ett gränsdatum som inte kan passeras. Dock kan man med GoTo-teleskop hitta de ljusa stjärnorna även mot dagshimlen i princip året runt. Min sämsta horisont är mot ost-nordost och jag kan åt det hållet inte se lägre än 5º så för de nordliga objekten (Aldebaran, Castor, Pollux, Procyon och Regulus) är de heliakiska datumen inte optimala. Man kan ha praktisk nytta av datat t.ex. om Merkurius eller en ny, ljus komet ligger nära någon av stjärnorna i listan. Då kan man avgöra om Merkurius eller kometen är synlig från sin horisont. Har ni koll på när ni sett stjärnorna för första eller sista gången under säsongen? Skiljer det sig mycket mot södra Sveriges horisont?


första morgonen, sista kvällen, anmärkning

Aldebaran 19 juli 6 maj
Altair Synlig året runt för den ligger så långt norr om ekliptikan
Antares 13 januari 17 juni
Arcturus Synlig året runt för den ligger så långt norr om ekliptikan
Betelgeuze 3 augusti 6 maj
Capella Cirkumpolär
Castor 22 juli 7 juni Egentligen är Castor cirkumpolär från min horisont men dess elongation är bara 10º vid solkonjunktionen
Deneb Cirkumpolär
Pollux 7 augusti 7 juni
Procyon 27 augusti 17 maj
Regulus 8 september 17 juni
Rigel 16 augusti 13 april
Sirius 3 september 25 april
Spica 1 november 20 juli
Vega Cirkumpolär

M45 11 juli 2 maj


/Timo K
Post Reply