På spaning i Sagittarius mm

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

Augustimörkret sänker sig över landet och en ny djuprymdsäsong börjar. Det är dags att observera objekten i den ganska svårobserverade stjärnbilden Sagittarius. Den brukar liknas vid en tekanna men för att se det får jag nog köpa en flygbiljett till lämplig destination först. Härifrån ser man med blotta ögat triangeln av stjärnor NO om Nunki samt Nunki. Mycket skyms av horisonten och ett skogsbryn en bit bort från min i övrigt bra observationsplats.

Jag har varit ute två kvällar här på Rossö söder om Strömstad för att observera nu. Utrustningen är mitt Celestron C8, ett 200 mm SCT på GoTo-stativ.

Vid det första tillfället, den 6 augusti, såg jag den fina lilla planetära nebulosan NGC 6818, Little Gem, samt Uranus, Neptunus, M17, M23, M29 och Månen. Kvällen var inte speciellt bra pga horisontdis och ett all mer besvärande Månsken. Dessutom så kände jag mig aningen ringrostig med utrustningen.

Vid det andra tillfället, igår den 12 augusti, var allting mycket bättre. Inget månsken och klarare himmel.

Efter att ha satt upp utrustningen i skymningen började jag med att snabbt observera Saturnus som stod lågt över horisonten. Även Titan var tydligt synlig. Saturnus var inte speciellt skarp, dels på grund av den låga höjden och dels på grund av att teleskopet inte var kylt.

Därefter ställde jag in GoTo-systemet noggrant mot tre stjärnor och förbättrade dessutom precisionen inom Sagittarius genom att använda funktionen PAE och utnyttja några tydliga Messierobjekt och ljusstarka stjärnor för fininställning i begränsade områden. Lika bra att fixa med det i väntan på bättre mörker.

21.30 UT. NGC 6445 En svag nebulosa nära en ljusstark stjärna. UHC-filter underlättade och nebulosan syntes bättre senare.
21.42 UT. NGC 6440 En svag klotformad stjärnhop. Till att börja med mycket svår att se men senare relativt tydlig. Första obs.
NGC 6568 Öppen stjärnhop. Lättast att identifiera mha en båge av fem svaga men relativt tydliga stjärnor. Första obs.
NGC 6629 Liten planetär nebulosa, såg ut som en stjärna. Befinner sig längst ner i en båge av stjärnor. Den kommer jag att återvända till för att studera närmare. Första obs.
NGC 6818 Den fina lilla planetära nebulosan "Little Gem" syntes mycket bra.

NGC 7293 Helixnebulosan. Ett ganska stort men diffust nebulöst objekt. Syntes med OIII-filter. Mycket svårt att avgöra formen, kunde inte se någon ringform även om det var tydligt att objektet fanns där. Första obs.
NGC 6888 Cresent nebula. En stor mycket diffus nebulosa där nebulositeten dock var tydlig. Form mm var mycket svår att bedöma. Jag såg nog bara ungefär halva objektet, den tydligaste halvan. Första obs.

En riktigt lyckad kväll! Jag såg tre nya Herschel 400-objekt och ett nytt Herschel 400-II objekt (NGC 6888).

Ett helt gäng H400-objekt i Sagittarius stod däremot antingen under horisonten eller "nere i skogen". Jag får försöka hitta dem från västra Orust senare, där är det havshorisont. Jag letade dessutom efter NGC 6822, Barnards galax, utan att se röken av den. Rök såg jag däremot från flera av Perseiderna som föll ganska tätt under kvällen och natten. Dessutom så letade jag efter IC 5146, Cocoon nebula, och NGC 7044 i Cygnus utan att hitta dem.

Om det blir fint i kväll åker jag ut igen. Roligt att kunna observera djuprymd igen!

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by mikaelanderlund »

Kul att du är igång. Samma gäller här. Igår var det första riktiga observationspasset för säsongen. Kanonklar himmel och horisont och så var det nymåne, vad mer kan man begära. För första gången kunde jag upplösa stjärnor i M55! M54, M22 och M30 var också fina. Jag jobbade på med M8 med mitt nya 24mm okular Explore Scientific 82 deg. Med UHC- och OIII-filter var nebulosan en fantastisk syn. M20 syntes fint men är ett betydligt svårare objekt. De mörka områdena syntes med direkt vision men det var svårt att få till formen på de mörka områdena i centrum. M17 var också helt fantastisk med filter. Ikväll fortsätter jag med nebulosorna och M24 och kanske några stjärnhopar i skytten om jag hinner. Ska försöka få lite underlag till några seriösa skisser :)

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Timaoes »

Kul att ni fått snurr på observationerna igen. Och tack för rapporterna. Noterade också det fantastiskt fina himlen igår kväll, men ägnade den helt åt perseiderna. Hann väl se ett trettiotal innan jag kroknade på grund av myggen.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:
Dessutom så letade jag efter IC 5146, Cocoon nebula, och NGC 7044 i Cygnus utan att hitta dem.
Intressant observationsrapport, Torbjörn! Vad använder du för stjärnkartor när du ska lokalisera ljussvaga objekt? Med en detaljerad karta som går ned till åtminstone 14:e magnituden tror jag du kan se NGC7044. Det är en fin stjärnhop med 17.5 tum och har ett 60-tal ljussvaga stjärnor av 13-15 magnituden (totalmagnituden är 12). En lång, stjärnkedja syns mot SW. Med mindre teleskop tror jag att man måste veta exakta positionen för att se NGC7044. IC5146 är inte speciellt framträdande med endast några få stjärnor synliga inuti (framför?) Kokong-nebulosan. Nebulosan syns utan filter med svepning av tuben. Annars hjälper nebulosafilter, till och med H-Beta! Den är som en blek variant av Trifid-nebulosan.

Inatt såg jag tre nya H400-II objekt, galaxerna NGC7463 och NGC7465 i Pegasus och NGC7562 i Fiskarna. Transparent himmel och det ser ut att hålla i sig!

Såg den heliakiska uppgången av Rigel strax före klockan 4. Även Orions Bälte syntes med kikaren.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Hans Bengtsson »

Här finns en detaljerad karta över NGC 7044:

http://acta.astrouw.edu.pl/Vol58/n4/pap_58_4_6.pdf

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

@ Mikael
Tackar! Härligt att du kunde se stjärnor i M55 och kul att vara igång igen. Det måste varit väldigt klart i så fall. Jag letade själv lite lätt efter M54 och M55 men det var alldeles för lågt och träd var i vägen. Skall jag ha den minsta chans härifrån att se någon av dem så måste jag ha havshorisont. Filtren är helt fantastiska för vissa av de här objekten. Jag använde som jag skrev OIII på Cresent Nebula och Helixnebulosan igår. Det ser ut att bli fint ikväll med så jag gör nog nya obsar ikväll.

@ Johan
Jo det var riktigt fint igår. Myggen var inte så farliga här och jag höll dem på avstånd med min Thermacell.

@ Timo
Jag har hittills använt Interstellarum Deep Sky Atlas för att lokalisera objekt men det verkar behövas mer detaljerade kartor för dessa svårare objekt. Jag har även Triatlas hemma i datorn och dessutom några utskrivna sidor men de ligger hemma. Skulle tro att jag får använda dessa lite mer aktivt för att hitta dessa svaga objekt. Dessutom så kanske jag snarare testar min nya 12 tums Dobson för detta.
Kul att du såg tre nya H400-II. Du ligger en bit före mig :D , jag har sett totalt 10 st av dessa.
Lika bra att köra hårt medan himlen är klar!

@ Hans
Tackar! Jag behöver använda mer detaljerade kartor för dessa objekt. Jag såg i vintras en slags Y-formad asterism där NGC 7044 borde finnas men kunde inte riktigt klura ut vad som var vad, och kunder inte se någon öppen stjärnhop heller.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by mikaelanderlund »

Jag har helt kommit ifrån stjärnhoppning och kör nuförtiden bara med GoTo. Objekten identifierar jag oftast med olika typer av foto (i bra förstoring) jag hittar på nätet. Men jag beundrar er som fortfarande kämpar med uppochner och spegelvända vyer. :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by timokarhula »

Jag fortsätter med en ny observationsrapport. Det blev en mycket fin natt igen och det blev en del DS-objekt observerade, 18 nya galaxer. Började med att kolla på Uranus och såg dess måne Titania med 10-tums RC-teleskopet och 250x förstoring i Västerås.

På gränsen mellan Fiskarna och Andromeda finns NGC507 galaxgrupp. Egendomligt nog är den inte med i Abells galaxhopskatalog trots sin rikedom. Jag kunde nämligen se 15 galaxer inom 46' diameter på drygt en timmes observationstid! Två av dem är H400 II-objekt (NGC499 och NGC513). Den svagaste galaxen var NGC501, V=14.5. Missade NGC498 och NGC510. Jag koncentrerade mig enbart på NGC-galaxerna men det finns massor av IC-galaxer här också. Den utskrivna MegaStar-kartan var först förvillande när den bland galaxerna visar fyra stycken stjärnor av sjätte magnituden som inte existerar! Det var artifakter från Hubble Guide Star katalogen.

Såg två andra nya H400 II-objekt, NGC660 (en stor galax där jag bara såg kärnan) och NGC706 i Fiskarna.

Vid 2-tiden såg jag den periodiska kometen 88P/Howell i Väduren. Den var svår och jag skattade den som magnitud 12.4, komadiameter 1'.0 och DC=2 (inrapporterat till COBS). Den blev min 176:e kometapparition. Jag hade sett komet Howell vid dess förra varv i december 2009 med 25x100-kikare från Västra Australien.

Avslutade observationspasset strax innan den nautiska gryningen klockan 3 med att titta på den fina dubbelstjärnan Gamma Delphini. I samma synfält noterade jag en annan fin dubbelstjärna med halva Gammas separation som jag inte sett tidigare, Struve 2725!

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

Det låter som även du har haft en trevlig kväll/natt bakom teleskopet Timo :good: med många observerade galaxer. Uranus och Neptunus månar tänker jag själv ta en titt efter framöver, antagligen med 12-tummaren.

Igår kväll åkte jag iväg till samma observationsplats på Rossö igen. Det visade sig att förhållandena var minst lika bra som i förrgår. Jag började med att fixa med GoTo-systemet och trimma in det extra noga i Sagittariusregionen medan jag väntade på mörkret.

M23
M21
M9
NGC 6568. Jag tog en ny titt på denna öppna stjärnhop som innehåller något som liknar stjärnbilden Norra Kronan fast i miniatyr.
Ett stort gäng H400-objekt i Sagittarius stod fortfarande under horisonten eller nere i skogen...
M22. Tog en snabb titt på denna fina klotformade hop och finjusterade GoTo-systemet mot den.
NGC 6629. Jag tittade på denna lilla runda planetära nebulosa. Det blev lite hastigt i förrgår, nu hann jag studera den bättre.
21.30 UT. NGC 6642. En liten och ganska svag klotformad stjärnhop, första gången jag ser den.
NGC 6818 Little Gem syntes fint men inte ett spår efter NGC 6822 Barnards galax den här gången heller...
Stjärnan Kaus Borealis visade sig precis över trädtopparna.

Jag bestämde mig för att leta lite i Cygnus och gjorde en noggrann 1-star alignment mot Deneb.
22.15 UT. NGC 7044. Teleskopet svängde dit och...fullträff! :D Rakt på detta svåra objekt som jag letat så efter! Skillnaden mot dagen före var att nu använde jag inte någon fokalreducerare. Utan fokalreducerare och med ett 24 mm Baader Hyperion verkar vara optimalt för C8:an. Jag testade även med ett 15 mm okular och det blev sämre. NGC 7044 ser ut som en mycket svag svag dimfläck med en kedja av tre stjärnor som liksom "pekar" in mot den. Helt omöjligt att urskilja några stjärnor däremot. Första gången som jag ser detta objekt!

22.50 UT. IC 5146. Efter NGC 7044 knappade jag in IC 5146 och direkt när teleskopet kom dit fångades min blick av ett litet diffust objekt mitt i ett mörkt område. Det såg ut som ett mycket svagt ovalt objekt som innehöll två eller möjligen tre stjärnor. Jag tyckte inte att filter hjälpte speciellt mycket. Lägre eller högre förstoring hjälpte inte heller utan 24 mm okularet verkade optimalt, utan filter. Första obs även av detta objekt.

NGC 7293. Helixnebulosan. Syntes dåligt även med OIII-filter. Kan vara ljusföroreningar i den riktningen. Tanumshede kanske? Såg ut som ett stort uselt definierat objekt utan bestämd form.

Därefter satte jag mig och tittade på gamla favoriter:
M31, M32 och M110 syntes väldigt fint och även M33.
M57 och M27 syntes väldigt bra utan filter och även med OIII-filter. Underbara vyer!
M13 såg fin ut.

En mycket lyckad kväll med flera nya roliga objekt! Om det blir fint ikväll med tänker jag bland annat obsa Slöjnebulosorna i Cygnus och Messierobjekt, gamla favoriter med andra ord!

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote: Igår kväll åkte jag iväg till samma observationsplats på Rossö igen.
Observerar du från Antarktis?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ross%C3%B6n_(Antarktis) :D (Lägg till en slutparentes så att länken fungerar)

Grattis till premiärobsarna av NGC7044 och IC5146! Skam den som ger sig.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

Vi har inga pingviner här :D

http://www.rossonu.nu/

Tack för det! De objekten var inte lätta men med fina förhållanden, en mörk plats och med teleskopet optimalt (24 mm okular/ 85X förstoring och ingen fokalreducerare) så gick det. Men lätt var det inte.

Ser fram emot att göra ett riktigt lågt svep över horisonten från Västra Orust, mot objekt på -25 grader och lägre. Här har jag ingen sådan obsplats som jag kommer till med bil. I och för sig så är jag ung (?) och stark men att kånka iväg med C8:an och all utrustning till fots vore lite väl jobbigt!

/Torbjörn
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Hans Bengtsson »

Låter kul, inte minst 7044!

Jag tror att du skulle kunna se en del av stjärnorna i 7044 individuellt, även om den diffusa bakgrunden kan försvåra. Men om vi tittar på färg-magnitud-diagrammet 11b i artikeln jag länkade till, så ser vi att hopen (om vi antar radie 2.5 bågminuter) innehåller 8 stjärnor ljusare än visuell magnitud 14.0. Av dessa är 4 konstanta, varav en är så ljus som 11.6. Och av de 8 är 3 röda oregelbundna variabler: V2587 Cyg (i artikeln: v22) som varierar 11.2-11.4; V2598 Cyg (= v15) som varierar 13.4-13.5; V2615 Cyg (= v19) som varierar 13.5-13.7. Den fjärde ljusa variabeln är Algol-stjärnan V2612 Cyg (= v11) som varierar 13.94-14.03.

Redan med 8-tummaren tycker jag att den konstanta med magnitud 11.6 och dessutom V2587 Cyg borde gå bra, medan övriga stjärnor nog kräver att du använder 12-tummaren som ju ger helt andra möjligheter att skönja svaga stjärnor.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by mikaelanderlund »

Spännande och intressanta rapporter! Torbjörn, passade du på att kolla in M20 när du var vid M21? Objekten ligger nära varandra och enligt litteraturen befinner de sig på samma avstånd ifrån oss ca 5000 ljusår i skyttenarmen. M20 syns fint med UHC-filter. Intressant att veta är att de flesta objekten i Skyttens stjärnbild befinner sig inte i vår egen oriongren utan i skyttenarmen. NGC 6822 Barnards galax har jag också haft problem med. Jag tycker den är svår att bekräfta.

Jag var också ute igår och sikta åter in mig på de stora nebulosorna i Skytten. Jag jobbade även lite på M16 örnnebulosan. Mina primära mål var dock lilla skyttenmolnet M24 och det något större stjärnmolnet i skölden. För oss nordbor är dessa våra enda titthål in till vintergatans inre, scutum-centaurusarmen och normaarmen. Stjärnhoparna NGC 6603 i M24 molnet och NGC 6704 i Skölden är två bra och avlägsna stjärnhopar som troligen befinner sig i scutum-centaurusarmen. Kanske några av de mest diffusa och avlägsna stjärnorna i M24 når ända in till normaarmen, enligt litteraturen kan man ev nå 16000 ljusår in mot galaxens centrala delar. Om det är så borde vi kunna se stjärnor i normaarmen. Båda stjärnhoparna gick bra att se och stjärnor gick fint att skönja.

Timo, NGC 507 står också på min önskelista! Jag har ambitionen att lista de större galaxerna i Perseus-Pisces superclustret (känns som om att jag har fastnat ibland Andromeda otaliga galaxer). NGC507 är en av de större hoparna i detta supercluster. Verkligen spännande och imponerad att du kunde logga så många galaxer!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

@ Hans
Tack för detta, det är möjligt att man skulle kunna urskilja någon stjärna i NGC 7044, det torde dock kräva ytterligare studier. Att döma av det du skriver kan det vara möjligt men antagligen svårt.

@ Mikael
Tackar! Nej jag tittade inte närmare på några M-objekt i Sagittarius de här kvällarna. Jag använde dem mest som kända referenser för att trixa med PAE (noggrann GoTo). Det var ont om tid mellan när det blev mörkt och när objekten gick ner i skogsbrynet så jag fokuserade helt på H400-objekt. Messierobjekten i Sagittarius skall dock få sin välförtjänta tid senare för de är mycket fina. Synd att tiden man kan obsa dem är så kort.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: På spaning i Sagittarius mm

Post by Torbjörn »

Igår kväll blev det lite andra objekt som jag tittade på denna fina kväll. Jag tittade på 41 Messierobjekt samt östra och västra slöjnebulosorna i Cygnus.

Kvällens absoluta höjdare var M57, M27, M17, M11 och slöjnebulosorna. Det var nog jag som var på "nebulosahumör". Jag experimenterade med olika nebulosafilter. UHC och OIII gör underverk på den här objekten, speciellt på slöjnebulosorna och M17. Helt magiskt :D

/Torbjörn
Post Reply