Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by timokarhula »

När jag anlände till Åkesta igår kväll vid 22-tiden noterade jag ett starkt, grönt norrskensstråk under Karlavagnen. Här och där stack det upp rörliga, vassa strålar. Passade på att observera komet C/2014 S2 (PanSTARRS) då den passerade den norra himmelspolen. Inatt såg jag PanSTARRS vid deklination +89º21', att jämföra med Polstjärnans deklination +89º16' (2000.0)! Med låg förstoring syntes de båda objekten samtidigt. En intressant syn! PanSTARRS tycktes vara så ljus som magnitud 9.3 (?), komadiameter 1'.7 och DC=5/ sedd med 25cm RC-teleskopet. Eventuellt såg jag en kort svans mot PA 330. I mitten av koman såg jag en pseudonucleus av magnitud 12.9. I synfältet noterade jag fältstjärnor ned till magnitud 15.6 (enl GSC, NOMAD V=15.20) och en stjärna som inte ens finns med i NOMAD (eller APASS men syns däremot i DSS). På drygt två timmar noterade jag hur komet Pan STARRS närmade sig nordpolen ytterligare. Faktum är att min allra första komet i min karriär, Panther (1980u) som jag såg den 10 mars 1981, passerade också mycket nära himmelspolen.

Obsade även nya Herschel 400 II-objekt. NGC1060 i Triangeln (bifångster NGC1061 (mag 15.0p), , NGC1057 (avlång, 15.2mp), NGC1066 (slaget vid Hastings :- ), NGC1067 och NGC1054 (mycket ljussvag, avlång, 15.4mp)). En stark stjärna av mag 7.3 störde i närheten.
NGC1032 i Valfisken (mitt 350:e H 400 II-objekt!, bifångster NGC1038 och IC1827 (båda var avlånga och ledsagades av en närliggande svag stjärna), NGC1043 tycktes skymta till ibland (mag 15.8 men jag anser den som negativ trots allt).
NGC665 i Fiskarna (bifångster IC156 och IC154).
NGC227 i Valfisken är inte ett H400 II-objekt. Jag ville obsa den ty då hade jag loggat samtliga galaxer norr om deklination -5º som listas i Burnhams Celestial Handbook! Jag hade gjort en något tveksam observation av NGC227 på juldagen ifjol med min C-8 men förhållandena var ej bra (-15º kallt mm) så jag ville verifiera galaxen nu. Det fanns få fältstjärnor i området man galaxen var otvetydig, ljussvag, mycket liten och hade en ljussvag stellär kärna.

Norrskenen fortsatte lysa i norr klockan 01 men det var ju en arbetsdag i också.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by Katarina H »

Spännande obs av kometen!!! Letade en stund efter en prefabbad karta över denna komet men hittar det inte någonstans faktiskt. Det här med att göra en ban-karta själv känns lite pilligt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by Bengt »

Jag hade inga problem se kometen i veckan med 8" . Vacker syn med Polstjärnan och den lilla kometen i samma synfält.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by Hans Bengtsson »

Mycket av hemligheten med att snabbt och effektivt hitta ett relativt svagt och rörligt objekt (komet, asteroid) ligger i att man före obspasset skaffar sig riktigt bra (inte bara hyggligt) kartmaterial. Det tar totalt kanske 10 minuter, och den tiden har man garanterat igen när man står vid teleskopet.

En metod som jag tycker ger optimalt resultat är att man först kollar objektets position via IAU:s efemeridsida, eventuellt vid ett par olika tidpunkter. Länk till sidan finns längst ner i första inlägget i tråden "Aktuella kometer". Sedan skriver man in positionen på AAVSO:s kartmaskin:

https://aavso.org/apps/vsp/

Där kan man styra exakt (verkligen exakt!) hur man vill att kartan ska se ut. Printa ut. Oftast vill man ha några kartor med olika storlek på utsnitten, både översiktskarta och detaljkarta, printa ut det som man tror kan vara intressant.

Det är väldigt sällan optimalt att använda endast förproducerade kartor från olika kometsidor när det gäller svaga kometer. Det skulle i så fall krävas en förskräcklig mängd kartor för att täcka behovet av detaljkartor. Men när man blir hemmastadd med nämnda två sidor går det mycket snabbt att skräddarsy kartor som är perfekta för observation av valfritt objekt vid valfri tidpunkt.

Man kan säkert få goda resultat även med planetarieprogram, men för egen del har jag fastnat för ovanstående metod eftersom jag då får allt precis som jag vill ha det, med minsta möjliga ansträngning.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by Katarina H »

Typ såhär? (Obs N nedåt på pappret)
C2014S2PANSTARRS7-15okt2015.jpg
C2014S2PANSTARRS7-15okt2015.jpg (116.01 KiB) Viewed 3348 times
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by Hans Bengtsson »

Just precis så när det gäller översiktskarta. Sedan behöver man förstås också i detta fall en eller ett par detaljkartor, då är det bara att ange förslagsvis 60x60 eller 30x30 bågminuter som utsnitt. I stjärnglesa områden som detta brukar jag för detaljkartor sätta gränsmagnitud 16 eller 17 eller något sådant, då lyfter man upp de svagaste stjärnorna man kan se i teleskopet, så att de i mörkret blir tydligt synliga på kartan. I stjärnrika områden kan det förstås bli för plottrigt att göra så.

Du har valt icke-spegelvänd karta med söder uppåt. Det är så du ser fältet i Newton eller i refraktor utan vinkelprisma. Eftersom jag normalt använder Newton är det så jag för eget bruk också väljer att printa ut kartor. Sedan måste man förstås vrida på kartan en smula, eller kanske rentav 180 grader, för att få överensstämmelse med bilden i teleskopet. Men det är inget egentligt problem, man ser ju hur stjärnfigurerna är orienterade i okularet och betraktar kartan utifrån detta. Det fundamentala är att kartan inte är spegelvänd om bilden i teleskopet inte är det.

Jag förstår att du behandlat kartan i bildredigeringsprogram eftersom du gjort markeringar för olika datum osv. Det skulle jag också gjort vid en visning på Astronet. För helt privat användande skulle jag hoppat över det steget, och bara markerat med blyertspenna kometens positioner vid olika tidpunkter, och sedan dragit en linje på den utskrivna kartan.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by Bengt »

Hans metod är så klart mycket bättre och exaktare än den jag relativt ofta nöjer mig med .
Jag tar en karta frän heavens above och flippar den rätt med appen Quick flip och skriver ut .
Alternativt tar en bild med min telefon/ ipad på min stjärnkarta och flippa den rätt med samma app sen skriva ut.
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (49.87 KiB) Viewed 3295 times
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by Patrik »

Syns den här på bilden? tror att jag ser var den är men jag frågar också.
C_2014S2__Panstarrs.JPG
C_2014S2__Panstarrs.JPG (485.39 KiB) Viewed 3275 times
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by mikaelanderlund »

Fin rapport! Många av Herschel 400 och Herschel II objekten i området ligger intill ljussvaga galaxer. Så befinner man sig på en mörk observationsplats med ett mellanstort instrument kan man se många galaxer. Själva befinner jag mig i fiskarna och träffar ofta på små grupper av galaxer och då ibland, ganska ofta, intill någon ljusstark Herschel-galax.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Polkometen, Herschel 400-II och norrsken

Post by Katarina H »

@Patrik: 3 cm "kl 10" ut från den starka centrumstjärnan/Polstjärnan???
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Post Reply