Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkelljunga

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkelljunga

Post by Bengt »

Det blev riktigt bra natthimmel under de senare timmarna i natt. Lite fukt i luften så fönen fick tas fram ibland.Att lyckas plocka ner galaxer runt Mag 12,5 från min trädgård är helt otroligt .Trodde helt ärligt aldrig det skulle funka se så svaga objekt med tanke på man bor mitt i ett villa område i en tätort pricka av så många objekt från denna listan . Ska försöka bygga en skärm av något slag framöver och skärma av ljus så man kan ytterligare få ner mörkret där man står .


Bytade flitigt okular för ett och samma objekt för att få fram maximalt med detaljer .
Började med låg och gick ner till högre .
Dessa okular använde jag Nagler 31 .26 Ethos 21,13,8
Paracorr användes hela tiden i min 12"newton dobson.
Det blev ett bra test för mitt nya ethos 21 . Som väntat leverera den fantastiska bilder och kommer bli lika väl använt som mitt ethos 13 blivit . Lyckat köp med andra ord.
Kvällens höjdpunkt blev se pacman i detta synfält med UHC filter. Även m31 med väldigt tydligt stoft moln var en vacker syn.

Pricka av en bunke Herchel 400 och fylla på listan som är avklarad var primära målet i natt och det blev en hel del.
Närmar mig målet hinna göra klart minst 25 % i år !



Uppvärming :-)
Ngc281 pacman helt fantastisk med filter OIII och uhc filter
Ngc 884 ngc869 (Dubbel dubbel hopen )
M45 man såg tydligt nebulositeten runt stjärna med widefield okularen !
M81
M82 Båda objekten fick plats med rymd i synfältet med ethos 21
M33 såg spiral strukturen tydligt.
M34 vacker i widefield format .
Andromeda M31,M32,m110 otroligt tydliga stoftband.
M1 krabbnebulosan även när den stod lågt började man ana detaljer
Herchel 400

Ngc188
Ngc40 Planetarisk nebulosa som syntes tydligt även i låg förstoring.
Ngc2276
Ngc2732
Ic3568 vacker planetarisk nebulosa.
Ngc2591
Ngc2655
Ngc2715
Ngc6951
Ngc891 Dess stora avlånga struktur syntes tydligt !
Ngc812
Ngc278
Ngc185 och ngc 147 överraskad över dessa var så stora
Ngc404 vacker syn med galaxen intill vackra gula Mirach
Ngc708
Ngc753
Ngc750
Ngc404
Ngc507
Ngc410
Ngc266
Ngc315
Ngc750

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkelljunga

Post by Hans Bengtsson »

Det låter som ett trevligt och givande obspass! Visst är det roligt att observera visuellt.

Det slog mig plötsligt att det finns en lagom stor samling deep-sky-objekt, 100 stycken, som har det gemensamt att de alla är cirkumpolära från svensk horisont, saknas i Messiers katalog, samt kan ses med små eller medelstora teleskop. Listan kallas AGDS och är väl inte - för att uttrycka saken milt - riktigt lika känd som Messier-katalogen. Men det skulle vara kul att se om någon kan klämma alla 100 under en och samma natt.

Jag hittade AGDS på Kristianstadklubbens hemsida, tack för det ASAK, jag kunde inte finna dokumentet i min egen dator. Länk:

http://www.aquilastronomy.com/observing/Agds.doc

(jag ser att det i denna version av dokumentet blivit en del konstigheter med radbrytningarna i faktarutorna under kartorna, men det har ingen egentlig praktisk betydelse)

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkellljunga

Post by Bengt »

Det var en bra 100 objekt lista !
Ja visst är det kul när ett visuellt projekt bär frukt.
Det man slås av när man drar igenom sådana här listor visuellt är så många vackra objekt som ratats av astrofotogafer under årens lopp ,många kör på i samma hjulspår som alla andra.

Men det beror förmodligen på att det är betydligt mer tidskrävande än visuellt observerande att fotografera deepsky prettypicture så antalet bilder man hinner med blir väldigt få . Viket gäller även för oss som fotograferat under många år. Tror jag trots mer än 10år och varit ganska aktiv med ccd kameran inte kommit upp i mer än 100 objekt totalt . Hade jag lagt tiden på visuellt hade nog siffran varit minst 100x det antalet.

Fanns flera objekt jag såg igår man blev pigg på ge lite tid med ccd kameran. Ngc404 var en av dessa som låg fint inbäddad vid sidan om den vackra gyllengula Mirach.
Några andra galaxer var oväntat stora och ljusa.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkelljunga

Post by Hans Bengtsson »

Det vore kanske dags för en liten PR-kampanj för AGDS-maraton? Till skillnad från ett Messier-maraton är det fullt möjligt att utföra ett komplett AGDS-maraton från vår latitud under en natt. Inget av objekten går ner under horisonten.

Objekten valdes för att bli en omväxlande mix av objekttyper och svårighetsgrad. En del kan ses fint med mycket små instrument, andra kan vara en utmaning även med 25 cm. Men större än så behövs knappast för ett AGDS-maraton. Vem blir först?

Det handlar också om att tänka utanför den vanliga Messier-boxen. Himlen innehåller många lättobserverade deep-sky-objekt som lätt skulle ha platsat i Messier-katalogen men som då ännu råkade vara oupptäckta. Att de saknar M-nummer är egentligen ingen anledning att glömma bort dem, tycker jag.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkelljunga

Post by Torbjörn »

Verkar som om du har haft en riktigt trevlig kväll med Messier- och Herschel 400-objekt. De är en riktigt varierad bunt. De flesta av dem har jag sett med mitt 200 mm SCT men de som är kvar nu har jag inte lyckats hitta med det teleskopet så återstående objekt kommer jag att leta rätt på med 305 mm Dobson. Alla går inte att komma åt härifrån men jag skall göra mitt bästa :D

NGC 404 kallas väl "Mirach´s Ghost" har jag för mig. Första gången jag såg den kom en granne gående förbi så vi beundrade den tillsammans.

Man kan se en hel del även från en ljusförorenad plats: Jag har sett ca 170 H400-objekt inifrån Stenungsund. Det är ingen storstad men det finns kraftigt upplysta industrier här.

Lycka till med H400-objekten!

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkelljunga

Post by Bengt »

Tack Torbjörn!

Imponerande antal du kommit upp i på denna lista med bara en 8" are
Men jag är inte jätteförvånad tränat öga och vana så plockar man lättare ner objekten.
Flera objekt plocka jag med indirekt syn som nog är helt nödvändigt behärska om denna lista ska bli betad av.
Jag är på om det blir AGds maraton listan verkar inte helt omöjlig med tacksamma positioner på natthimlen.
.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkelljunga

Post by Torbjörn »

Tackar! Jag är uppe i 373 av H400-objekten varav ca 170 från Stenungsund. Resten från mörkare och bättre platser som Orust, Ucklum och Rossö (utanför Strömstad). 8" är fullt tillräckligt för nästan alla av de här objekten, men det har faktiskt varit några som har krävt att jag använt 12" teleskop. Indirekt seende är helt nödvändigt för många av objekten, speciellt inifrån staden.

Vid första bästa tillfälle skall jag ut och leta efter några eftersläntrare i Cetus och Sculptor. Missa inte NGC 253 i Sculptor, den s k Bildhuggargalaxen. Den är mäktig!

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herchel 400 från en ljusförorenad tomt i Örkelljunga

Post by mikaelanderlund »

Väldigt roligt att läsa om era framgångar med Herschel-listorna. Jag har själv aldrig tidigare koncentrerat mig på listor utan mer kört på med typ tema som tex en viss galax grupp eller stjärnhopar i en specifik galaxarm eller område mm. Sent skola syndaren vakna, nu har jag med ett antal lister ut i fält som jag prickar i. Jag har nog ca 100-150 Herschel objekt listade och de är ökande :) .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply