Jakten på Herschel 400-II objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Kul att se dig i topp-30 listan på Deepskylog! Du är nu i samma gäng som Steve Gottlieb och Bob Hogeveen. Jag ser att du också nått diamantstjärnan både för H400 och HII.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Om det är stjärnklart och det är vilka förhållanden som helst, tex iskallt, storm, natt före en vanlig vardag...då et man att Torbjörn är ute. Imponerande att du är så driven Torbjörn!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Håkan N »

Torbjörn !

Vi har alla olika astro intressen men du gör ditt så hardcore så hatten av flera gånger !
Jag får vika mig för den Svenska vintern men nån gång i framtiden ( inom 10 år ) hoppas jag på hus på LaPalma och minst 25" med en Aerospace SiC spegel, och då är du välkommen att obsa i shortesen med Malvesia vin på terassen ;-)
Ibland får man 'drömma' !
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Ragge: Jag fick skylla mig själv, hade klätt mig lite för dåligt :D men det hade ju bara varit att åka hem om det inte hade varit kul längre.

@ Mikael: Tackar! Jag gillar Deep Sky Log skarpt. Använder den för obsplanering en hel del. Tack för att du fick mig att börja med den.

@ Katarina: Kanske det :D ...men man får ju göra en bedömning av väderläget. Meningen är ju att det skall vara roligt.

@ Håkan: Det där med La Palma låter riktigt trevligt!

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Hej Torbjörn!

Då kan du lägga till följande objekt i Herschel 400- listan, observerade från Sverige;

NGC 2489 Svag och avlägsen, går att se med direkt seende, 10 stjärnor upplösta
NGC 2571 Svag och otydlig med direkt seende, 10 stjärnor går att upplösa. Två ljusstarka stjärnor
NGC 2567 Mycket tydlig med tydlig nebulositet. Framträdande med UHC-filter. Nebulosan rund med stjärna i centrum och intill stjärnhop som går att upplösa. 10 stjärnor upplösta.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Det var jätteintressant Mikael. :D Fint obsat!

Jag hade mina aningar om att de objekten (och möjligen även NGC 2627 i Kompassen) kunde vara möjliga från Skåne. Själv har jag inte lyckats med dem härifrån latitud 58 men det låter nästan som det kunde vara värt ett nytt seriöst försök på NGC 2567, har aldrig försökt med UHC-filter. Om det är nebulositet med i objektet så kan det vara synligt väldigt långt ner mot horisonten mha UHC-filter.

Då är vi då uppe i 390 st H400-objekt obsade från Sverige.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Super :good:
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll åkte jag ut till västra Orust med 12" Dobson i bilen, för att göra ett försök att obsa några H400-II objekt som jag inte lyckats med tidigare trots ganska många försök. Nu hade jag förberett mig noga med kartor, skisser och bilder för att kunna lokalisera dem bättre.
Ragge var redan på plats och fotade när jag kom ut och det verkade vara en fin och transparent kväll. Det var dock inte supermörkt, min SQM-L visade 20,75. Kanske var det den ännu inte uppstigna månen som belyste atmosfären en aning?

Cetus
NGC 991 En mycket ljussvag och diffus galax. Bara synlig intermittent med indirekt seende. 127X.

Eridanus
NGC 1114 Extremt ljussvag och svår galax. Befinner sig i en lucka i en kedja av stjärnor. Dessutom rejält svår att lokalisera utan bra kartor vilket jag dock hade den här gången. Galaxen var bara synlig kanske 20% av tiden men den dök upp på samma ställe gång på gång när man tittade runt i synfältet med avslappnade ögon. Man fick inte anstränga sig eller stirra mot någon viss punkt. 127X.
NGC 1187 En diffus och mycket ljussvag galax, dock klart lättare att observera än kvällens värsting NGC 1114. 127X
Jag försökte även hitta NGC 1325 men det gick inte. Försökte med många olika okular. Den ligger på ungefär samma deklination som NGC 1187 men är förmodligen väsentligt svårare, Deep Sky Log antyder detta.

Att jag lyckades med de här objekten beror nog på flera faktorer: Att det förmodligen var riktigt fin transparens, att jag släppte ut objekten över havet (mörk havshorisont) medan jag obsade avvaktande, och att jag inte var uttröttad av att redan har obsat ljussvaga objekt i flera timmar.

Den jättelyckade kvällen avslutades med att vi obsade M42, M78, M76, M45, Dubbelstjärnhopen i Perseus, M31 och sist men inte minst dubbelstjärnan Albireo som lokaliserades strax ovanför taket på Ragges parkerade bil! :D

Summa 373 Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Du tuffar på med H400-II objekten! Galaxerna NGC1114, NGC1162, NGC1187, NGC1353 och NGC1421 i Eridanus blev faktiskt mina första nya DS-objekt som jag såg från Australien ifjol den 1 februari, början på mitt livs längsta teleskopmaraton. Med 10-tums SkyWatcher och 150x tyckte jag att NGC1114 var ganska ljusstark, ganska liten, lite avlång N-S, hade en ljusare mitt och möjligen en ljussvag, stellär nucleus. Samma kväll såg jag även NGC2139 i Haren, NGC2283 i Stora Hunden och NGC2316 i Enhörningen. Då hade jag sett 378 stycken H400-II objekt. Mörkret var hyggligt bra med SQM-L 21.72. Faktum är att det var exakt ett år idag som jag for söderut i -20º i sommarkläder. :D

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by mikaelanderlund »

Jag ligger en bit efter, 139 st H400 och 75 st HII :) . Jag ska försöka komma ut ikväll och klämma några objekt i H400-listan.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Timo: Jotack det rullar på. Ett väldigt roligt astroprojekt det här! Av de objekt som du nämner så har jag sett alla utom NGC 2283. Flera av dem, men inte alla, riktigt svåra objekt. NGC 1114 var nog en av de svåraste obsar jag gjort. Från Orust såg den såg definitivt inte ut som din beskrivning :D , den var extremt svag och dök bara upp ibland.

NGC 2283 lyckades jag inte se ens från Rossö, med 12" Dob och jättefina förhållanden (SQM-L 21.3 och mycket fin sydhorisont). Så där har jag nog kastat in handduken.

@ Mikael: H400 och HII är två riktigt roliga projekt. De passar bra för de som har slut på Messierobjekt :D . Själv börjar jag även nosa lite på Hickson och gjorde ett första försök på Stephans kvintett nyligen, HCG 92. Lyckades se två galaxer utan att kunna splitta dem. Ljussvaga rackare...

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag kom nyss hem från Värmland Starparty i Lysvik och jag observerade bland annat Herschel 400-II objekt där uppe. Förhållandena var riktigt fina med en klar natt mellan den 24 och 25 februari. Timo Karhula mätte upp mörkret till drygt 21,4 under natten. Jag använde både min Celestron C8 och min 305 mm Dobson för att testa var gränsen gick för att se de olika objekten.

Om jag inte skriver något annat så är det 305 mm Dobsonteleskopet som jag använt.

Canis Major
Jag gjorde ett försök att se NGC 2283 men det gick inte.

Ursa major
NGC 5447 Jag satt och studerade M101 med omgivningar en lång stund för att orientera mig och till sist lyckades jag se H-II regionen NGC 5447. Det var första gången jag såg den, hade försökt flera gånger tidigare. Det är ett ljussvagt och relativt svårt objekt men det syntes intermittent med indirekt seende. 63 X förstoring.
H-II regionen NGC 5462 lyckades jag däremot inte se även om jag hittade positionen.

Crater
Jag försökte hitta galaxerna NGC 3511, NGC 3513 och NCG 3693 men lyckades inte hitta någon av dem.

Virgo
NGC 5084 En ytterst diffus galax som jag faktiskt såg med C8:an. 84 X.
NGC 5134 En väldigt svag och diffus galax. 101 X.
Jag försökte även se NGC 5068 men lyckades inte.

Libra
NGC 5605 En ytterst svag och diffus galax. 101 X.
NGC 5791 Ytterst svag och liten galax. 101 X.
NGC 5861 Väldigt diffus galax. 101 X.
NGC 5878 En avlång diffus galax. 101 X.
Jag försökte även se galaxerna NGC 5595 och NGC 5597 men det lyckades jag inte med.

Serpens
NGC 6070 En ganska stor och diffus galax, dock på högre höjd över horisonten än många av de andra galaxerna som jag observerade så kontrasten blev bättre och jag uppfattade inte den som jättesvår. 101 X.

Där avslutade jag passet för gryningen började närma sig. En mycket lyckad natt!

Summa 381 observerade Herschel 400-II objekt.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:
Crater
Jag försökte hitta galaxerna NGC 3511, NGC 3513 och NCG 3693 men lyckades inte hitta någon av dem.
När jag spegelvänder kartan över NGC3513 tycker jag mig känna igen stjärnfältet i din C-8. Teleskopet följde ju länge synfältet som du sa pekade mot NGC3513 och NGC3511. Jag såg NGC3513 som en mycket ljussvag, ganska stor fläck, något utdragen E-W? Den var 4' N om den 10.7 mag GSC 6636:324 som i sin tur bildade det SW hörnet i en liksidig triangel av stjärnor.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Timo: Jag minns att vi pratade om det och att du såg något i C8:an som du dessutom justerade så det kom i centrum av synfältet men jag såg inte objektet trots din hjälp. Inte heller när jag stjärnhoppade dit med 12-tummaren...

Jag antar att du syftar på den här triangeln:
NGC 3513.jpg
NGC 3513.jpg (24.38 KiB) Viewed 6454 times
Enligt Interstellarum så skall NGC 3513 vara ett lättare objekt än NGC 3511 men med tanke på deklinationen -23 grader så är det inga enkla saker. Det är ju dock inte ovanligt att man får återkomma flera gånger för att till sist lyckas hitta och se den här typen av objekt, och Crater är ju synlig resten av våren.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Triangeln som du ritat in är nästan en grad bred. Så brett synfält hade du väl inte? Vilken förstoring hade du? Sedan blir ju bilden i en SCT med diagonal spegelvänd. Jag tror att jag såg denna triangel av stjärnor, 15 bågminuter bred (spegelvänd bild). Såg en oval E-W, ytljussvag fläck ovanför den vänstra stjärnan av mag 10.7. Denna tolkade jag som NGC3513. Jag kan ha haft fel. :)
NGC3513.gif
/Timo K
Post Reply