Jakten på Herschel 400-II objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll var det klart och fint väder så jag och Ragge träffades på Orust för att observera och fotografera. Jag hade lite annat för mig på kvällen så jag kom loss rätt sent och var inte på plats förrän strax före 21 UT och satte upp C8:an direkt.

De första timmarna ägnade jag mig åt att observera rätt många Messierobjekt, bland annat M42/M43 som man kan sitta och beundra länge. Framåt midnatt gick jag över till att börja leta efter Herschel 400-II objekt. Meningen var att ta en närmare titt efter några av de objekt som jag inte hittade när vi obsade i Dalsland för en knapp månad sedan.

Monoceros
NGC 2170 Nebulösa fläckar kring två eller tre stjärnor, den västligaste är tydligast. 85X förstoring.
NGC 2182 Lite nebulositet runt en stjärna som ser lite suddig ut på grund av detta. 135X förstoring.
Ett tips för den som letar efter dessa reflektionsnebulosor i Monoceros (det finns fler, bl a Herschel 400 objektet NGC 2185) är att se till att ha en bra stjärnkarta, kanske skapad för detta speciella syfte, eftersom det är svårt att bedöma vad som är vad annars.

Ursa Major
NGC 2805 En extremt diffus galax, ljussvag. Ligger på en linje mellan två stjärnor. 85X.
NGC 3073 Extremt ljussvag liten galax. Synlig intermittent med indirekt seende. 135X. Bifångst NGC 3079 som är en avlång och relativt ljusstark galax.
NGC 3652 Extremt ljussvag galax. Bara synlig intermittent med indirekt seende. 85X.
NGC 3622 Extremt ljussvag galax, intermittent synlig med indirekt seende. 85X.
NGC 3669 Ljussvag, avlång, smal galax. Intermittent synlig med indirekt seende. 85X.
NGC 4062 Relativt stor men diffus och ljussvag galax. Krävde indirekt seende. 85X.
Jag försökte även obsa NGC 3225 och NGC 3319 och hittade positionerna men kunde inte se dem.

Lepus
Jag försökte obsa NGC 2139 och hittade den exakta positionen men lyckades inte se denna sydliga galax, provade med 85X, 135X och 169X. Jag tänker prova med min 305 mm Dobson vid tillfälle.

Strax före 01 UT fick det räcka, vi packade ihop och åkte hem efter denna väldigt lyckade och trevliga obskväll. Under hemvägen såg jag en orangefärgad månskära stiga upp i öster.

Summa 305 st sedda Herschel 400-II objekt

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Torbjörn wrote: Summa 305 st sedda Herschel 400-II objekt /Torbjörn :)
Mer än 75% avverkat - kanske läge att fira ! Men de sista 25 procenten kommer kanske inte låta sig fångas lika snabbt .. ;)
Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Alltid lika kul att läsa om dina exploateringar av Herschel-himlen. :) Tänkte själv utnyttja den stjärnklara himlen med mitt nya teleskop i Virsbo igår kväll men det bidde en tumme. SMHI hade lovat klart väder till klockan 2-3 men redan kl 22 såg jag ett molnsjok i väster vilket var en föraning till nattens molniga himmel. Det var synd för det var en superklar himmel i söder. Kunde se stjärnhopen NGC752 i Andromeda och M33 i Triangeln med blotta ögat. Det enda nya DS-objektet som jag hann se igår med 25x100-kikaren var "stjärnhopen" Dolidze 21 i Orion.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Ragge: Tackar! Jag tänkte faktiskt tanken på hur man firar detta när jag såg nr 300. Tror att det blir med att gå på innebandy ikväll :D Jag vet inte hur många objekt det kommer att landa på i slutänden men det är faktiskt bara 8 st som jag hittills inte har lyckats med trots upprepade försök med både 8" och 12" teleskop. Det svåraste är när de ligger långt söderut, i t ex Hydra (Vattenormen) är det ett gäng som jag knappast kommer åt härifrån...men jag tänker försöka!

@ Timo: Tack Timo! Otur med vädret där för din del, ibland blir det så. När jag obsade de här objekten så var det väldigt fin himmel på Orust och min SQM-L visade 21,03. Jag försökte faktiskt hitta M33 med blotta ögat men lyckades inte, har aldrig lyckats med det. Däremot så var den fin både i C8:an och med 15x70-kikaren. Får se om det blir någon mer utflykt under helgen.

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Katarina H »

Du är extremt flitig Torbjörn!! Men är det kul så är det :) Nu är det inte många dagar kvar till: "4 december 2016: Amatörastronom Torbjörn Holmqvist, Stenungssund - Himmelska objekt i Charles Messiers djuprymdskatalog – Att observera “nattsudd” långt utanför solsystemets utkanter, med små och medelstora amatörinstrument." , klockan 14.00 – 15.30 i Slottsskogsobservatoriet i Göteborg.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Håkan N »

Kul att läsa om observationer !
Jag är dock förbluffad att läsa om klar himmel för Deep-sky.
Här är det inte bara 'suckerholes', här är det moln och har så varit i veckor i följd nu.
Stod och tittade på Orion en stund igår kväll men de tändes svagt och gick bort.
Otroligt dålig vår och höst här i Falu området i alla fall.
Men sett på nåt positivt, nu vet man i alla fall vad som gäller.
Man kan använda en 18 tum 1-3 gånger per år ,-)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Katarina H wrote: Du är extremt flitig Torbjörn!! Men är det kul så är det :) Nu är det inte många dagar kvar till: "4 december 2016: Amatörastronom Torbjörn Holmqvist, Stenungssund - Himmelska objekt i Charles Messiers djuprymdskatalog – Att observera “nattsudd” långt utanför solsystemets utkanter, med små och medelstora amatörinstrument." , klockan 14.00 – 15.30 i Slottsskogsobservatoriet i Göteborg.

Katarina
Synd att jag bor så långt ifrån Göteborg. :sad:

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Katarina: Det skall bli kul att hålla det föredraget, ser fram emot det :)

@ Håkan N: Det svenska vädret kan ofta vara frustrerande...det enda man kan göra är att hålla koll på väderprognoserna och ha astroprylarna redo. Vädret den senaste tiden har inte varit så kul men november är ju inte precis känd för fint väder...ikväll/natt ser det däremot lovande ut i alla fall här i Bohuslän.

@ Timo: Ja det är lite synd, hade varit kul om du hade kommit :)

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Jag har haft flyt med vädret så jag åkte ut till Rossö söder om Strömstad i natt för att observera objekt synliga under den senare delen av natten. Jag var på plats och hade riggat upp C8:an kl 01 UT för att obsa Herschel 400-II objekt. Förhållandena var klara och fina förutom att det blåste en del så jag ställde bilen så att jag kunde sitta i lä av den. Min SQM-L visade ett värde på 21,14.

Lepus
NGC 2139 En extremt ljussvag och diffus galax. Bara intermittent synlig vid teleskoprörelse med indirekt seende, men den återkom på samma ställe. 169X.

Canis Major
Jag försökte hitta NGC 2283 men det gick inte.

Lynx
NGC 2500 Extremt ljussvag och diffus galax. Ligger på en linje mellan två stjärnor. Intermittent synlig. 135X.
Försökte se NGC 2541 men det gick inte.

Ursa Major
NGC 3225 Ytterst svag diffus galax. 85X.
NGC 3319 Utbredd och väldigt diffus galax. 135X.

Puppis
NGC 2432 Öppen stjärnhop, tydlig, ganska lätt objekt. 169X.
NGC 2467 Stor öppen stjärnhop med nebulositet som var tydlig med UHC filter. 85X.
NGC 2525 Extremt svag galax. Bara synlig intermittent. 135X.

Hydra
NGC 2610 Liten ljussvag planetär nebulosa inne i en Y-formad grupp av ljusstarka stjärnor. 169X.
NGC 2765 Liten ljussvag avlång galax. 135X.
NGC 2781 Liten avlång galax. 85X.

Ursa Major
Försökte hitta H-II regionerna NGC 5447 och NGC 5462 i M101 utan att lyckas.

Leo Minor
NGC 3424 Avlång ljussvag galax. 85X.

Leo
NGC 3107 Liten ljussvag galax. 85X.
NGC 3274 Liten ljussvag galax. 85X.
NGC 3338 Ljussvag diffus galax nära en ljusstark stjärna. 85X.
Försökte hitta NGC 3507. Hittade positionen men kunde inte se galaxen.
NGC 3524 Liten ljussvag avlång galax nära några ljussvaga stjärnor. 135X.
NGC 3547 Väldigt ljussvag och diffus galax. 135X.

Hydra
NGC 2784 Relativt ljusstark avlång galax. 85X.
NGC 2855 Rund relativt ljusstark galax. 85X.
NGC 2889 Liten ytterst ljussvag galax. 85X.
NGC 2986 Ytterst ljussvag och diffus galax. Intermittent synlig. 85X.
Försökte se NGC 3078 men lyckades inte se den.
NGC 3145 Liten ljussvag galax. Intermittent synlig. 85X.

Leo
NGC 3596 Diffus ljussvag galax som ligger rätt ensam. 85X.
NGC 3599 Liten ljussvag galax. 85X.
NGC 3605 Liten ljussvag galax. 85X. Bifångster NGC 3608 och NGC 3607.
NGC 3646 Ganska stor men diffus galax. 85X.
NGC 3659 Liten ytterst ljussvag galax. 85X.
NGC 3681 Liten ljussvag galax nära triangel av stjärnor. 85X. Bifångster NGC 3684 och NGC 3686.
NGC 3689 Liten ljussvag galax. 85X.
NGC 3611 Liten ljussvag galax. 85X.
NGC 3666 Avlång ljussvag galax. 85X.

Canes Venatici
Försökte se NGC 4217 men lyckades inte se den.
NGC 4248 Liten avlång ljussvag galax nära M106. 85X.
NGC 4395 Ganska stor och väldigt diffus galax. 85X.
NGC 5023 Väldigt smal ljussvag galax. 85X.
NGC 5103 Liten ljussvag galax. 85X.
NGC 5383 Ganska stor diffus galax. 85X.
NGC 5440 Liten ljussvag galax. 85X.
NGC 5444 Liten ljussvag galax. 85X.
NGC 5445 Liten ljussvag galax. 85X.

Sextans
NGC 3156 Liten ljussvag galax nära triangel av ljusstarka stjärnor. 85X.

Nu var klockan 05.30 UT och det började ljusna. En månskära med det askgråa ljuset som visade hela månen hade stigit upp liksom Jupiter så jag avslutade djuprymdobsandet och skickade teleskopet mot Jupiter och tog fram kaffe och smörgåsar som jag satt och åt i gryningen medan jag studerade Jupiter i okularet. Sedan var det dags att köra tillbaka till Strömstad. Det blev en verklig höjdarnatt!

Summa 344 st Herschel-II objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Den fina kvällen igår gjorde att jag åkte ut till Orust för att obsa, tvärt emot prognoserna blev det inte blåsigt utan det var en lugn, klar och ganska torr kväll. Med i bagaget åkte min 305 mm Dobson och tanken var att göra förnyade försök att hitta några av de Herschel 400-II objekt som jag tidigare inte lyckats hitta.

Jag lyckades inte hitta dem den här kvällen heller. I samtliga fem fall nedan hittade jag positionen för objektet och provade med 63X, 101X och 127X förstoring utan resultat så förmodligen hade jag försökt ordentligt även vid tidigare tillfällen...

Cetus NGC 991
Eridanus NGC 1114
Eridanus NGC 1618
Lynx NGC 2541
Canis Major NGC 2283 Det var vissa ljusföroreningar i den riktningen. Kan vara bättre att prova när den är länge västerut men chansen är nog rätt liten ändå.

Efter detta gjorde jag ett försök att hitta Barnard 33, känd som Hästhuvudsnebulosan, dock utan att lyckas. Jag skruvade i mitt H-Beta filter och använde 63X förstoring men lyckades inte se något Hästhuvud. Förmodligen krävs bättre förberedelser, det här var bara snabbt improviserat. Undrar om det går att fånga den med planetkameran som jag gjorde med NGC 2024, Flamnebulosan...

Jag tittade på M42/M43, Orionnebulosan, med 305 mm:aren och det var en fantastiskt vacker syn som alltid! Tittade även på Orions hela svärd med 15x70-kikaren och det kommer till sin rätt på en mörk plats.

Även Bikupehopen M44 var en riktigt fin syn i 15x70-kikaren.

Det blev inga nya objekt observerade denna kväll men jag fick i alla fall gjort några nya försök på objekt som jag inte hittat än.

/Torbjörn :D
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

Kvällen avslutades vid ungefär 00 UT med att jag riktade teleskopet mot M101 i syfte att försöka hitta H-II regionerna NGC 5447 och NGC 5462, men M101 syntes dåligt. Den hade inte stigit tillräckligt högt för att synas bra så de obsarna får jag göra vid något annat tillfälle. Nu har jag i alla fall förberett det ordentligt med bilder mm.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Torbjörn, tråkigt att du att inte såg nya Herschel 400-II objekt. Jag hade också ett relativt dåligt observationspass. Först gick skosnöret av i ena kängan så jag fick gå in och byta skor. Sedan lyste min röda ficklampa för (!) svagt. Gick in igen och bytte batterier. Min kalibrering av startstjärnor för GoTo blev felaktig. Fick börja om. En timme viktig tid hade gått nu i onödan! Sedan såg jag en molnfront närma sig från NW. Jag gillar inte att utföra krävande astronomiska observationer under stress! Jag hann i alla fall utföra en vettig observation av kvasaren CTA 102 igen, för tredje kvällen i rad. Faktiskt, min serie ser tråkig ut, eller ? Magnitud 12.9, 11.7(!), 12.9. Dessa 12.9 magnituder är inte jämförda mot samma stjärnor så det slumpade sig så.

B33, Hästhuvudnebulosan, är ett kärt objekt. Alla har sett bilden men hur många har sett siluetten visuellt? :) Den mörka nebulosans inträngning framför IC 434 är ett svårt objekt alla kategorier. H-beta filtret är som specialgjort för B33 men faktum är att min premiärobservation av B33 var från en sandstrand från Perth, W.A., i januari 1995 med en 17.5-tums Dobson utan filter. Syntes hur fint som helst (nära zenit)! Från Sverige har jag sett Hästhuvudet några gånger på 90-talet med min stora Dobson. Sedan dröjde det 20 år innan jag kunde studera B33 i princip varje natt från min hemliga observationsplats utanför Geraldton, W.A. Torbjörn, jag är säker på att du kommer att lyckas med Pållen en vacker natt!

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by Torbjörn »

@ Timo Att inte ha sett ett objekt med en viss utrustning trots att man hittat positionen ser jag också som en slags intressant observation.

Ibland strular det till sig, inte minst med vädret eller på grund av att man glömt något. Jag glömde kollimeringsverktyget till min Dobson (en stång med sexkant i änden) en gång och muttrade ett och annat medan jag lyckades kollimera med en tång som Ragge tack och lov hade med sig.

Kul att du lyckades obsa kvasaren i alla fall, du har ju gjort en serie observationer och skattningar av den. En ljusstark en! Jag har inte provat att skatta ljusstyrkor på objekt men man har ju alltid en viss osäkerhet. Dessutom kanske den varierar?

Jag skall försöka igen med Hästhuvudsnebulosan men jag misstänker att det är ett objekt att observera från Rossö med 12" Dobson tillsammas med övriga här nämnda objekt. Där är det mörkare i söder. Dessutom så leker jag med tanken på att försöka fånga den med planetkameran, jag lyckades ju skapligt med NGC 2024, men det här är nog svårare.
NGC 2024.jpg
NGC 2024.jpg (81.88 KiB) Viewed 6634 times
/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:@ Timo Att inte ha sett ett objekt med en viss utrustning trots att man hittat positionen ser jag också som en slags intressant observation.
Mitt sista DS-objekt igår skulle vara den 15 mag klothopen Bol 124 i M31 och jag tyckte mig skymta den med 188x. Ökade förstoringen till 300x och Bol 124 glimtade till någon gång till. Kommande molnfronter har alltid med sig svaga cirrus som försvårade observationen. Jag vill alltid kunna reproducera observationen i okularet flera gånger men helt plötsligt kunde jag inte det. Var Bol124 bara ett önsketänkande eller en sann observation? Jag kan alltid göra om obsen i bättre väder. Minns speciellt en observation av Fornax Dvärggalax år 1997 som spökade för mig länge. Som tur var Fornax inget problem från Nangerwalla 2009 (tänka sig, 7 år sedan nu!) och inte heller Sculptor-dvärgen. 12 år efter första obsarna strök jag frågetecknen från mina listor och ersatte dem med utropstecken. :)

/Timo K
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Jakten på Herschel 400-II objekten

Post by ragge »

Torbjörn wrote:...Jag tittade på M42/M43, Orionnebulosan, med 305 mm:aren och det var en fantastiskt vacker syn som alltid! Tittade även på Orions hela svärd med 15x70-kikaren och det kommer till sin rätt på en mörk plats.
Jag handhöll min 5 år gamla mobiltelefon (Galaxy Nexus) mot okularet på Torbjörns Dobson och tryckte av bara för att testa (har stretchat mm i PS) :
m42.jpg
En kompaktkamera med okularhållare borde kunna ge riktigt skapliga bilder - något att testa ?
Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply