Ett par Herschel 400 II-objekt innan dimmolnen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Ett par Herschel 400 II-objekt innan dimmolnen

Post by timokarhula »

Jag visste att jag inte hade så lång observationstid med klar himmel efter månens nedgång vid 3-tiden och gryningen vid 6-tiden så jag bar ut 10-tums GSO-Dobson och 25x100-kikaren färdigmonterad på stativ redan på fredagskvällen. Lade mig efter Idol-utröstningen och sov i drygt 3 timmar och vid 2:30-tiden såg jag den gula gibbousmånen sjunka ned över horisonten i väster.

Första seriösa observationen blev av den f.d. polkometen C/2014S2 (PanSTARRS). Nu obsade jag den med rekordlitet instrument, min Canon 18x50 IS-kikare. Komet PanSTARRS syntes enkelt och jag skattade den så ljus som magnitud 9.5, komastorlek 5'x4' avlång mot PA 20 och DC=3/.

Det var en perfekt tidpunkt att logga mitt 365:e Herschel 400-II objekt, ty NGC1618 passerade meridianen. Galaxen i Eridanus var en tuff jäkel. Svårigheten är närheten till den mycket störande Nu (Ny?) Eridani av magnitud 3.9 som ligger blott 12 bågminuter SSE om galaxen! NGC1618 har två närliggande galaxkompisar som faktiskt är aningen enklare att se. Dessa är NGC1622 och NGC1625 vilka ligger som i en cirkelbåge kring Nu Eridani. Såg även dem med viss svårighet.

Jag stjärnhoppade till nästa H400 II-objektet i närheten, NGC1779, ganska nära Rigel som fick vara min utgångspunkt. NGC1779 var inget märkvärdigt objekt men ändå mitt 366:e H400-II objekt. Det börjar bli mycket svårt att obsa nya H400-II objekt eftersom i princip alla ligger söder om deklination -5º. Hur som helst. Jag tänker göra rent hus med resten av "katalogen" när jag flyger ner till huset i Västra Australien i januari! Ett par sydliga galaxer i Aquarius kan dock ställa till besvär för mig för solen ligger då i närheten av de resterande galaxerna.

Jag såg i öster den fina planetkonfigurationen som utgjordes av Venus, Jupiter och Mars. Samtidigt såg jag de första molnen för inatt anlända rakt i väster. Jag tänkte att jag borde försöka se komet 9P/Tempel från min mörka plats men medan jag bar 25x100-kikaren dit så ser jag hur dimmolnen erövrar himlen på ett par minuter! Hur är det möjligt? Medan jag söker upp kometens plats så täcker dimmolnen synfältet. Här kanske skulle ett finskt urvrål vara på sin plats, i form av ett Perkele? Nej skämt åsido, jag visste ju om dimmolnens anländande men de kom 35 minuter före min tidplan. :-)

/Timo K
Post Reply