Hickson galaxgrupper

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Hickson galaxgrupper

Post by Torbjörn »

I natt var jag ute och provade mitt 305 mm Dobsonteleskop på Rossö söder om Strömstad och observerade främst Herschel 400-II objekt men även annat, tänkte bland annat ta en titt på en eller två Hicksongrupper, en lista med kompakta galaxgrupper som jag har varit nyfiken på ett tag men som jag aldrig kommit igång med.
Min SQM-L mätare visade på 21.31 så det var fina förhållanden.

Hickson 44 i Leo blev min premiärgrupp. Den var lätt att hitta mellan de ljusstarka stjärnorna Algieba och Adhafera i Leo och jag förvånades faktiskt av hur bra tre av de fyra ingående galaxerna syntes.
NGC 3193, NGC 3190 och NGC 3185 syntes riktigt fint redan med direkt seende i 24 mm Baader Hyperionokularet som ger 63X förstoring. NGC 3187 var mycket svårare och syntes knappt alls. Den syntes aningen bättre med 127X förstoring men var ytterst svag även då och syntes bara av och till med indirekt seende.

Det är något speciellt med att studera galaxgrupper, tror att jag skall göra det mer framöver.

/Torbjörn
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Kroppefjäll »

Spännande Torbjörn! Börjar fundera på om vi kanske inte borde ses återigen för obsande då det sannolikt kommer mynna ut i aperturfeber för min del. Låter i vart fall som om du är på det klara med vad som gäller när du arkiverat Herschel; Hickson och Abell.
Arp kan ju vara en annan trevlig katalog att obsa när du "är ledig och obokad" från andra kataloger kan jag tänka mig, där finns väl några Hickson och förmodligen en och annan Herschel också kanske.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Hickson galaxgrupper

Post by ragge »

Tack för tipset om Hickson 44, jag lade in den i min kölista.
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Håkan N »

Torbjörn !
Du ser bra där nere i södra Sverige på 300 mm spegel yta.

Jag var på flera galax serier i Lejonet i LaPalma på SQM 21.7 och 2000 meter på 20" och de syntes men inte mycket mera.
Ex dom du var inne på.
Men nu är jag ju dock i början av mitt obsande.
Jag såg tydligt ( och enkelt att hitta ) ex i NGC 7331 i Pegasus men inte de andra galaxerna intill och missade på nåt sätt helt Stephans Q.
Jag sökte med Sky Safari och grön-laser och star-hoppade.
Gillade inte direkt Telraden trotts lågt ljus inställt men grön lasern snabbt på/av tyckte jag var ett bra sätt och snabbt som passade mig utan att störa ögat.
Ang S-Q så såg dom inte heller på SQM 21.4 på 700 meter och 16". Jag tror inte jag var fel ute faktiskt.

Horse huvudet missade jag men antar ett svårt objekt.
Mel Bartel sa till mig att det kräver helst 20-25" och bra himmel.

UAA ville hjälpa mig se lite detaljer i ex M33 så igår körde vi ett pass på SQM 21.2 ( tom midnatt då moln kom in )
Det var faktiskt riktigt bra, men långt ifrån perfekt vs observering av ex häst huvudet.
Jag tog med mig mina Ethos/P2 vs jämföra med vad dom är vana vid, vs teleskopet.
45 cm och ca 2 meter fokallängd.
Kul med M33 att gå igenom den med erfarna obsare och vi såg intill liggande galaxer kring 7331 och S-Q och ex 7320 ligger i den styrkan då såg riktigt bra i Lejonet.
Jag kunde se dom, men det är inte solklart på den magnituden sas även i ett 45 , men det hela var ändå ganska klart var de låg ( kul )
Hästhuvudet kom vi så långt vi kunde ev ana den mörka bukten, och vi var mörker anpassade och hade till huva över oss.
Jag såg 'tydligt' avdelningen ( mörka/ljusa ) i nebulisiteten med Beta filter, men får återkomma till det objektet.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Torbjörn »

@ Håkan N: Jag skall inte klaga, har haft några fina obsar under jul/nyår :)

Jag hade egentligen tänkt titta på Stephans Quintet i Pegasus också den kvällen men början av kvällen var mulen så jag kom inte igång förrän ca 23 lokal tid. Det får bli en annan gång... NGC 7331 är fin, inte så länge sedan jag tittade på den med C8:an.

Jag försökte faktiskt se Hästhuvudet den här kvällen med 24 mm Baader Hyperion och H-Beta filter men såg det inte. Jag är säker på att jag var på rätt ställe för det ligger en rad med tre stjärnor alldeles norr om Hästhuvudet. Får prova igen en annan gång.

Hickson 44 kommer jag att återvända till!

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Hickson galaxgrupper

Post by mikaelanderlund »

Hickson listan är en riktigt stor utmaning :good: men den fixar du Torbjörn. Jag har själv lyckats se 7 objekt inkluderat 44an men tänker prioritera H400 listan :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Torbjörn »

Hickson 92-Stephans kvintett

Jag var ute på västra Orust igår kväll och obsade och tog då en titt på bland annat Hickson 92, Stephans kvintett, i Pegasus. Klockan var ungefär 18.30 UT och det var första gången som jag ens försökte obsa detta objekt. Pegasus var på väg ner i väster och stod alltså inte precis optimalt till för en sådan observation. Det var i och för sig en bra kväll men inte fantastisk. Min SQM-L visade på 20,9 och det är bra men det hade kunnat vara bättre.

Jag använde min 12" Dobson och letade först upp galaxen NGC 7331 vilken såg trevlig ut, och hoppade sedan vidare till Hickson 92. Någonting svagt skymtade på positionen och efter att ha ökat förstoringen till 190X vilket kändes rätt optimalt så såg jag med indirekt seende galaxparet NGC 7318A/NGC 7318B. Inte en chans att splitta dem däremot. De såg ut som ett enda litet ljussvagt objekt. Jag tror också att jag såg NGC 7317 men jag är osäker på den saken. De andra ingående galaxerna syntes inte till.

Det här är en svår galaxgrupp så jag antar att det är läge för att ta en ny titt på den nästa höst eller så, när Pegasus står som högst på himlen.

I övrigt så obsade jag Messierobjekt som var fantastiskt vackra i 12-tummaren.

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Hickson galaxgrupper

Post by ragge »

När guidningen på min montering svek mig igår var det en tröst att få se de fina stjärnhoparna (de är mina visuella favoriter) i ditt monsterteleskop !

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Torbjörn »

Jag var ute och obsade på Orust igår och främst var jag ute efter att titta på Hickson galaxgrupper. 12-tums dobben sattes upp på en vindskyddad obsplats och efter att ha justerat in siktena tog jag en titt på alltid lika fina M13 i Herkules innan det var dags att stjärnhoppa vidare.

Hickson 82 i Herkules. Det var inte speciellt svårt att hitta dit men jag såg inte så värst mycket av Hickson 82. Det fanns något eller ett par extremt svaga och diffusa objekt där som gick att skymta med indirekt seende men jag kunde inte hålla dem med blicken så jag vet inte riktigt vad jag såg. 187X förstoring.

Hickson 92 i Pegasus. Stephans kvintett. Svårt. Jag är ganska säker på att jag såg galaxparet NGC 7318A/NGC 7318B men de såg ut som ett enda svagt objekt, jag lyckades inte dela dem. Jag tror också att jag såg NGC 7320 men alltihop kändes rätt osäkert. 187 X förstoring.

Efter detta gick jag över till att leta efter Grottnebulosan Sh2-155 i Cepheus men lyckades inte stjärnhoppa vidare från utgångpunkten i Cepheus, gick vilse. Sedan försökte jag leta rätt på NGC 1275, Perseus A, men lyckades inte med det heller. Såg ingen galaxhop. Kanske var jag för trött...så jag övergick till att titta på favoritobjekt istället. Slöjnebulosorna i Svanen var härliga med O-III filter, M31/M32/M110 syntes fint liksom M33, M57, M27 och dubbelhopen i Perseus.

Min SQM-L visade under kvällen 21,07. En riktigt trevlig kväll som jag avslutade strax före midnatt när Månen gick upp. Tog en kopp kaffe, beundrade stjärnhimlen och åkte hem. Jag såg att Orion var på väg upp. Betelgeuse, Meissa och Bellatrix var uppe.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Håkan N »

Torbjörn !

Låter som en riktigt trevlig kväll med en hel del fina objekt, men här regnade det.
Så inga cluster att skåda här !
Vädret är helt klart mycket olika i delar av landet.
Din astronomi är ju rätt krävande, vs deep-sky och ett instrument att baxa med, och även om du kan ta en sämre himmel krävs ju ändå en 'norm' av nåt innan du åker ut.
Om du sen har SQM-20.8 eller 21.4 kan du nog ta antar jag och du behöver inte ha 21.8 för att vara nöjd.
Jag vet ingen här på Astronet tror på mig ( eftersom de allra flesta verkar ganska nöjda med läget ) men det är synd att inte Tomas Wikander kan verifera min utsago ;-)
Om man har haft 6 obs nätter eller mer i Oktober är det inget jag hade gjort ändå vs månen.
Men nu har ju varje natt varit här i trakten värdelös med månen eller inte i Oktober.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Torbjörn »

Hej Håkan! Jo det var en trevlig kväll under stjärnorna men det var väldigt blåsigt, hade jag inte suttit vindskyddat hade det varit mindre kul.

Vad gäller mörker så är det ju en kompromiss med hur långt man orkar åka en vanlig kväll och vilket mörker som finns inom rimligt avstånd. En klar kväll kan jag ha SQM-L 20,8 - 21,2 ca 30-40 minuter bort. Hemma har jag ca 19,4 plus gatlampor i närheten så det är stor skillnad.

Det har varit ett par någorlunda klara kvällar nyligen men då obsade jag månen, testade att fokusera planetkameran med en 5X Barlow i resedobtuben på ett ekvatoriellt stativ samt fotade månen genom C8:an. Har även kört ett kort pass hemifrån på Messierobjekt (innan månen gick upp) som syntes rätt bra.

Jag brukar hänga med i prognoserna på smhi.se och yr.no men vädret kan ju variera även regionalt. Håll koll på vädret på måndag kväll...just nu ser det bra ut hos dig men det kan ju gå åt pipan lagom till måndag...

/Torbjörn
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Hans Bengtsson »

Här kan man se medelmolnigheten under september månad alla år sedan 2004:

https://www.smhi.se/klimatdata/meteorol ... par=clouds" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäller alltså hela dygnet, men ger en god uppfattning även om molnigheten under kvällar och nätter.

Vi ser omedelbart att september 2017 verkligen var en molndominerad månad i Dalarna. Antalet soltimmar i Borlänge var förresten endast 63, vilket är det lägsta septembervärdet i Borlänge sedan mätningarna startade 1987. Normalvärdet är 135 timmar, viket är nästan exakt samma som normalvärdet för Göteborg (136 timmar).

mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Håkan N »

Torbjörn,

Ser bra ut hos mig ;-)
Jo-vars, det regnar på ordentligt här !

Håller med dig om SQM mörkret. Ser allt ok ut kan man åka en bit och kring 21.00 är det ju och eller en bit över 21.
Undrar hur Timo har det en kväll som idag där nere.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Hickson galaxgrupper

Post by mikaelanderlund »

Låter som ett härligt obs-pass! Blåst är inga problem för en visuell observatör, om man bortser från rinnande ögon. Här i Skåne blåser det ofta när det är klart och det är bra eftersom det håller borta strålningsdimman. Det är intressant att följa diskussionen och frustrationen om vädret eftersom jag aldrig har tycket det varit något problem med det Svenska vädret. Jag åker bara hemifrån när det är garanterat klart och månfritt. Med dagens sattelitbilder och prognos från meteo. pl är det inga problem att själva ställa en väderprognos som till 95% stämmer. För mig är astronomin en hobby och jag tar ut mitt instrument när jag har lust och när vädret är ok. Om vädret är kass så gör jag något annat eller så kör jag med iTelescope. Bor man i norden kan man ju inte sitta och vänta på att det ska bli klart väder utan man får skaffa sig en extra hobby som sysselsätter en under molnen, tex. geologi, botanik, ornitologi, mm. När det klarnar upp och man är utvilad då får man passa på med astronomin. :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Hickson galaxgrupper

Post by Torbjörn »

@ Håkan N: Jo, är det SQM-L 21 eller ungefär 21 är det ganska mörkt...tillräckligt för att ha en trevlig djuprymdkväll. Man behöver inte åka speciellt långt för att få det mycket bättre än inne i stan, även om det inte blir perfekt. 21,3 har jag haft på Rossö och 21,4 i Lysvik. 21,5 på Teneriffa.

@Mikael: Ja det var faktiskt riktigt trevligt. Det var värre när jag obsade från Rossö i efterdyningarna av stormen Urd :D Jag satt och kurade i skydd av bilen! Ragge och jag använder ibland ett ställe på Orust som är bra skyddat om det blåser från NV till N. Det kan blåsa så det dånar i trädtopparna utan att man besväras. Lite vind håller som du säger dimma och fukt borta. Det var fullständigt klart inatt. Som du säger så gäller det att hålla prylarna i ordning för att dra ut med kort varsel när det är bra läge. Annars kan man göra annat, har funderat bl a på att börja med iTelescope för att fota riktigt sydliga objekt.

12" är nog aningen litet för annat än de ljusaste Hicksonobjekten som t ex Hickson 44 och ett gäng till.

/Torbjörn
Post Reply