Venus observerad i undre konjunktion

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Venus observerad i undre konjunktion

Post by timokarhula »

Efter att ha observerat Deep-Sky hela natten (efter att det klarnade upp efter midnatt) följde jag Venus uppgång imorse. Klockan 5:11 hittade jag Venus fina skära med 10x50- och 8x20-kikare som en "båt" ovanför skogen i öster. Sedan såg jag Venus enkelt med blotta ögat. Venus 59".4 långa skära var bara 1.0% upplyst. Jag följde Venus mot soluppgången. Solen gick upp klockan 5:43 och jag tappade Venus ur sikte med blotta ögat klockan 5:47, fyra minuter efter soluppgången. Med kikare följde jag Venus till klockan 6:00. Det var förresten den 113:e gången som jag noterat Venus i dagsljus. Venus skulle vara i ekliptikal undre konjunktion klockan 11:12 så jag såg Venus bara 5 timmar 12 minuter innan solkonjunktionen! Jag var nere vid Virsbosjön och obsade och fick med några andra naturupplevelser på köpet. En ekorre sprang febrilt upp och ner vid trädet bredvid (den lät konstigt, som om den försökte skrämma bort mig) och sedan såg jag ett rådjur hoppa över staketet till granntomten.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus observerad i undre konjunktion

Post by Torbjörn »

Ja nu blir den morgonplanet. Jag såg Venus för en vecka sedan som en glad mun på himlen vid skymningen. Kul att läsa om din obs.

/Torbjörn :)
Post Reply