Säsongsavslutning djuprymden 2016/2017

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Säsongsavslutning djuprymden 2016/2017

Post by Torbjörn »

Nu när det sista riktiga mörkret försvinner för våren så får man nog säga att djuprymdsäsongen i princip är slut. Efter en ganska dålig vår så blev det i alla fall en fin sista vecka som bjöd på några verkligt trevliga utflykter.

Måndag 17 april
Jag åkte ut till Ucklum på kvällen för att testa min nybyggda 8” resedobson på djuprymden för första gången. Det gick väldigt snabbt att ställa upp rockerboxen och sätta tuben på plats.

Det första jag tittade på var M13 och M92 i Herkules som såg fina ut trots att det inte var helt mörkt än. Förstoringen var hälften av vad jag är van vid med min C8 så vyn blir densamma med ett 12 mm okular istället för 24 mm.

M65 och M66 i Lejonet såg riktigt fina ut men jag lyckades knappt skymta NGC 3628, förmodligen på grund av tunna moln som drog omkring i den riktingen.

M84 och M86 i Jungfrun var en annan vy som jag tittade på. De ser ut som ett par ögon. Lätt att hitta positionen mitt mellan Denebola och Vindemiatrix

Jupiter var skarp i 125 X förstoring, det verkade vara ganska bra seeing.

M57 i Lyran var klar och fin i ca 80 X förstoring.

Jag avbröt rätt tidigt med tanke på planerna för morgondagen. Det skulle bli bättre väder då och jag tänkte åka till Orust så jag packade ihop och åkte hem.

Tisdag 18 april
Tisdagen bjöd på härligt väder så jag åkte ut till Hälleviksstrand för att obsa ihop med Ragge. Även denna gång var instrumentet min 8” resedobson. Tyvärr visade det sig att de hade satt upp kraftiga strålkastare i hamnen som ligger i närheten vilket har försämrat platsen. Det går i och för att sitta i skugga från ljuset men träden och omgivningarna lyses nu upp på ett otrevligt sätt. Det var däremot inget fel på himlen. Jag mätte med min SQM-L och fick ett värde på 21,41 vilket är riktigt bra.

Kvällen blev lyckad och jag satt och tittade på en del favoritobjekt. Dubbehopen i Perseus ramades in på ett väldigt vackert sätt i ca 40 X förstoring och Lejontripletten var verkligen sevärd (M65, M66 och NGC 3628). Jag satt och tittade på den länge. I övrigt så satt jag och tittade på en del Messierfavoriter och provade att stjärnhoppa med kombinationen av rödpunktsikte och 8x50 RACI-sökare (Right Angle Correct Image). Resedobben känns bra att jobba med men den vicklar en aning, jag får försöka justera den lite.

Jag tittade även lite på Jupiter där den stora röda fläcken var synlig, skaplig seeing.

Fredagen den 21 april
Prognoserna lovade att det skulle klarna upp sent på kvällen och det gjorde det visade det sig, men när jag åkte hemifrån var det mulet, blåste och regnade till och med en smula. När jag kom fram till Orust, på en vindskyddad plats, så försvann molnen successivt och det klarnade upp lagom till att jag skulle polinställa. Den här gången hade jag med mig min C8. Ragge var redan på plats när jag kom fram.

Det blev en helt fantastisk kväll och Ragge fotade M3 medan jag framför allt obsade vårens alla Messierobjekt sista gången för säsongen. Vi passade på att titta visuellt på M3 medan kameran jobbade.

Några andra riktiga favoriter var M5, M104, Lejontripletten, M51 med NGC 5195 och M27.

M68 fick jag ju inte missa nu när Korpen visade sig rakt i söder och den såg som vanligt ut som en relativt stor men svag och diffus dimfläck. Det är något speciellt med de där sydliga objekten. Jag gjorde även ett snabbt försök att se M83 men teleskopet ”dök ner i skogen”. Det behövs en ännu bättre horisont om man skall ha en minsta chans…

Jag mätte mörkret och fick värdet 21,34 så det var riktigt bra även denna kväll.

Ragge åkte hem fram på nattkvisten efter att ha fått ihop ett gäng exponeringar av M3 men jag stannade kvar och lekte med tanken på att obsa till gryningen. Jag tog en fika mitt i natten innan jag fortsatte att obsa objekt i Ormbäraren. M10, M12, M107, M14 och M9.

Så småningom steg Skorpionen upp över horisonten och jag bestämde mig för att nöja mig det. Jag tittade på M80 och tog även en titt på en mycket suddig Saturnus innan jag bröt strömmen och packade ihop utrustningen. Jag avslutade kvällen med att ta en kopp kaffe medan jag betraktade stjärnhimlen och speciellt Skorpionen som steg upp högre på himlen. Nöjd med kvällen åkte jag hemåt lyssnande till Deep Purples nya skiva.

En riktigt fin final på en skakig vårsäsong tyckte både Ragge och jag.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Säsongsavslutning djuprymden 2016/2017

Post by timokarhula »

Har Deep Purple kommit ut med en ny skiva?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Säsongsavslutning djuprymden 2016/2017

Post by Hans Bengtsson »

Javisst, den heter InFinite.

Tror att Stephen Hawking är inblandad på nåt sätt men vet inte hur.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Säsongsavslutning djuprymden 2016/2017

Post by mikaelanderlund »

Fin rapport! Jag känner igen det där med jakten på de sydliga objekten. Ibland försöker jag också plocka enstaka stjärnor nere vid horisonten bara för att det är kul och se dessa sydliga juveler.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply