Observationsanteckningar La Palma

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Observationsanteckningar La Palma

Post by stoffe »

Jag och min tjej Anna åkte på en spontanresa till La Palma för att både upptäcka ön och få uppleva astronomi. Vi besökte bland annat NOT (Nordiska optiska teleskopet på 2,56 meter, SST (svenska solteleskopet med 1 meter lins som sitter fast med vakum) samt GTC (vilket är världens största teleskop på 10,4 meter.)

Hela resan var kanonlyckad även om vi råkade ut för regn två nätter vilket gjorde att vi inte kunde ta oss upp till toppen de två nätterna. Men vi fick två fina observationsnätter på 2200 meters höjd. Anteckningarna är sammanställda av både mig och Anna.

Instrument 16” GSO Dobson med 35 mm 68 graders Panoptic, 13 mm 100 graders Ethos samt 5 mm Baader Hyperion.

Natt 1 21 Juli SQM 21,39.

M7 – Öppen stjärnhop, Syntes med blotta ögat, mycket fin och ljusstark hop i teleskopet.
M6 – Öppen stjärnhop, En fin V-formation av stjärnor i centrum.
Bug Nebula – Mycket fint objekt planatrisk nebulosa, ljusstark och skarp något utdragen
M4 – Öppen stjärnhop, Fin, liknande en jordgubbe/hjärta
M9 – Klotformig stjärnhop, enstaka individuella stjärnor
M19 – Klotformig stjärnhop, löser nästan upp hela hopen
M8 Lagunnebulosan – Mycket vacker och såg mycket skarp och en strukturen framträdde väldigt bra med O3-filter.
M20 Trifidnebulosan- Fantastiskt fin! Fina mörka stråk som syntes mycket bra både med och utan O3 filter.
M21 – Öppen stjärnhop med en ring av stjärnor i.
M22 – Klotformig stjränhop – Spektakulär som vi löste upp ända in till centrala delarna
M69 Klotformig stjärnhop – Mindre än M22 men mycket fin och även den löste vi upp till centrum
M70 Klotformig stjärnhop – Fin med en ”klump” av stjärnor i mitten.
M54 Klotformig stjärnhop – Fin med en tydlig klump i mitten av stjärnor.
M16 Örnnebulosan – Mäktig med mycket tydlig struktur, fungerade bra att observera både med och utan O3-filter.
M17 Omeganebulosan – Något ”dimmiga” delar med struktur, fin!
Saturnus – Mycket vackert att se ringarna så uppställda, Cassinis delning syntes bra och skuggan från planeten mot ringarna har en skarp och fin kant.

Natt 2 22 Juli SQM 21,72.

M83 Södra vindsnurregalaxen – Fin men ljussvag, spiralarmar sysn med indirekt seende. Två spiralarmar
Omega Centauri gick ej att se pga av moln söder på 2200 meters höjd.
Pluto svag prick
NGC6441 Klotformig stjärnhop – Fin och en del nebulositet kring stjärnan till ”vänster”
NGC6723 Klotformig stjärnhop – Fin, stjärnor ända in till centrala delarna.
NGC6726-7 Corona Australis complex - Mörk nebulosa samt reflektionsnebulosa. Ytterst svag nebulositet kring en stjärna en del bakrundstjärnor skymdes av utav mörka gasstråk.
NGC6652 Klotformig stjärnhop – Fin men liten, enstaka svaga stjärnor i ytterkant, oval form. Går att se enstaka stjärnor mot centrum. Men ej lösa upp hela hopen visuellt.
M70 Klotformig stjärnhop – Löser upp hela hopen till centrum.
Planetariska nebolosorna PK 3-14! samt IC4776 gick ej att identifiera.
Saturnus – Cassinis delning knivskarp! Vi kunde skymta de två närmaste hörnen på hexagonen på Saturnus nordpol. Enkes delning gick att se i A-ringen mycket tydligt och en utunnad C-ring. B-ringen var hade knivskarpa kanter! (Mycket möjligt att det gick att se någon ringdelning där med men inget vi tänkte på just då). Ett mörkare band från kring ekvatorn upp med lite struktur på planetskivan mot nordpolen där hexagonen syntes.

Så här såg vägen ut upp till observationsplatsen. Jag ber om ursäkt för dålig videokvalité, dålig fokus och skakig film men det visar ändå hur det känns. Ja det är höga stup runt varenda vägkurva upp dit precis som det ser ut :)

Vår observationsplats
DSC_7551-2.jpg
Färden upp, första etappen, här i slutet på denna backe trodde jag att Fiat Pandan skulle lägga av helt.
phpBB [video]


Sista biten är betongväg och väldigt brant.
phpBB [video]
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by Torbjörn »

Mycket intressant att läsa de här listorna, det är ju en serie mycket vackra objekt. Några av de objekt som jag själv har sett flera gånger från Sverige men som är oerhört mycket finare från Kanarieöarna är M8 och M20. Otroligt vackra saker.

Även M4 och M22 satt jag och beundrade länge. M22 tycker jag nästan bräcker M13. M7 och M6-say no more! M83 var väldigt spännande att se fint för jag hade bara sett en antydan av dess ljusstarka centrum tidigare.

Även NGC 6726-7 i Corona Australis var ett riktigt intressant område :good:

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by stoffe »

Jag håller med dig helt! :)

Men du såg inte något utav planetariska nebulosorna i Sagittarus PK 3-14! samt IC4776?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by Håkan N »

Bra rapport.

Stoffe, nästa ut tar vi 'the bug' i Chile på fem tusen, hänger du på Torbjörn ! ?
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by stoffe »

Det gör vi! Håkan är oxå på Torbjörn kan man alltid räkna med :good:

Jag funderade på ett billigt alternativ till syrgas, dykartuber? Jag tyckte det var tufft efter ett tag med tunn luft på 2200 meters höjd. Min tjej Anna kände inte av någonting. Men jag är väl lite klenare antar jag :D
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by Torbjörn »

Nej PK 3-14! eller IC4776 såg jag inte. Det fanns så mycket att se så man nästan blev vimmelkantig :D

Förutom Jupiter och Saturnus som var helt fantastiska så kollade jag mycket efter Herschelobjekt där nere förutom Messierobjekt. Dessutom så obsade jag objekt ur boken "Southern Gems" av Stephen James O´Meara. En bok som jag kan rekommendera varmt.

Jag tror att jag står över Chile men tack för förslaget...däremot så lär jag nog återvända till Kanarieöarna. Har skaffat en 5X Barlow och tubringar för att kunna montera resedobbens "tub" på min EQ5. Skall köra lite tester i höst. Skulle vilja fota planeterna med den.

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by Bengt »

Det var en trevlig rapport ta del av!
Låter som en kanontrevlig resa ni gjort.

Bengt
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by stoffe »

Kanonresa kan jag hålla med helt Bengt 8) :good:

Torbjörn, tack för boktipset, den är nu beställd! Ska du montera ditt 12" teleskop en EQ5? Det har jag testat med min ultralätta 12" f/5 truss och det går med nöd och näppe faktiskt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by Torbjörn »

Hej Stoffe,

Det finns väldigt mycket att läsa i den boken om 120 utvalda sydliga objekt. Tror du kommer att gilla den.

Nej det är "tuben" till min 8" resedob som jag tänker försöka montera på EQ5-stativ. Hela klabbet blir betydligt tyngre men jag kan ju då använda både Goto och motordrivningen. Skall köra lite tester under hösten, kanske fota månen till att börja med.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by stoffe »

Det låter bra, annars kan man hyra teleskop på Athos och även bo där. Kai som driver stället hälsade att alla svenska amatörastronomer är välkomna dit och jag ska även bära fram en personlig hälsning till Håkan N. Jag hyrde 16" dobben där och ett 13 mm Ethos okular + några medhavda prylar. Det var inte dumt alls kände jag!

http://athos.org/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by stoffe »

Första inlägget är uppdaterat med både bild och bilfärdsfilm upp till observationsplatsen. :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by PerOlofJ »

Mycket intressant skildring , tack för den.
Ska själv med en kompis till la Palma i Mars nästa år. Ska bo på vischan på den västra sidan en bit upp i bergen, avskilt.

Ett par frågor;

Var ligger obs-platsen? är den offentlig?
Athos, snackar dom bara tyska där eller går pingvin-engelska bra?
Jag har hört talas om AstroGus , nån som har erfarenhet av honom?

Stackars Pandan fick verkligen jobba, det lät nästan tragiskt på videon... :D
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Observationsanteckningar La Palma

Post by Håkan N »

Stoffe!

Hörde sucken i slutet av film 1 ( skratt )
Rena rally avslutningen när hjälmen tas av !
Sedan kom ju sista etappen !
Undrar hur du tänkte då !

---

Ang platsen.
Jag har obsat från det området under December månad 2 år på raken. Ca 7-8 veckor totalt. Vädret är i regel ok men det är regn, moln, disig horizont, calima men man får ut mycket astro ändå även om det är halvok.

Vid cisternen så man i lä där och mycket nära toppen och det är kortare tid mot åka den andra vägen mot toppen på Roque som tar ca 50 minuter om man trycker på lite. ( från Tijarafe )
På cisteren och tillbaka till Tijarafe var jag hemma på ca 15-20 minuter max.
Men visst går det uppför, men lättare hemmåt.

Platsen är allmän och ligger öst från macken i Puntagorda, och man kan vara flera bilar/teleskop där. Cement plan i 2 etapper. Inte dammigt.

Kai förstår nog de flesta Engleska varianterna antar jag. Men 80 % på LaPalma är Tyskar och Athos är Tyskägt givetvis som mycket annat. Men Kai pratar bra Engelska.
Man ska ju aldrig vara rädd för kommunikation. Sånt löser sig alltid. Alla kan ju inte vara 'akademiker'
Athos har Mycker grejjer - rekommenderas. ( kolla deras web )
Även att bo där, obsa där. ( Las Tricas på ca 900 meter, fint område )

Högre delen på västsidan innebär mindre vägar och vinodlingar.
Bra är ju höjden kan vara plus 1.000 meter, vs bra för astronomin.
Antar du kommer vara i detta området.
Men jag hade valt lägre höjd för boendet.
Att notera kring 1.000 - 1.500 meter etc kan moln lätt bildas också längs cratern.
Men bor du i dessa krokar är du i Putagorda på några minuter med bil å andra sidan.

Får du calima blir det säkert 1-2 dagars ok astro ändå även på kortare resa, samt en trevlig vistelse hursom.

Kom ihåg ön ligger ca 30 mil från världens största öken.
Det är klart blåser det från öst blir det calima.
Moln längs cratern och disighet är saker som tillhör, men givetvis bättre än Sverige oavsett tid på året man åker.
Jag hade nog 1 bra SQM killer natt på Roque första året, men det var inte 'direkt' kallt men blåste nåt fruktansvärt elakt.

Ang öken.
Jag har obsat i Sahara ( Sahara Sky ) 1 vecka i April förra året. Man får ju räkna med sand sas men problemet då var hettan i den grytan som gjorde seeingen sämre. ( 700 meter )
Men under de astro resor jag gjort blir det ju det ofta ok astro. Hemma här ser jag mest moln, så resor "ger" valuta.
LaPalma är en vacker plats man vill återkomma till.
Post Reply